عدم تمایل به همکاری با دولت آینده از سوی مهم ترین وزیر دولت روحانی قطعا اثرات بزرگی بر مسیر پیش روی حسن روحانی خواهد گذاشت. محمد جواد ظریف در طول چهارسال گذشته به عنوان نقطه ثقل دولت یازدهم شناخته می شد.
کد خبر: ۳۸۹۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰ 06 March 2017
در حالیکه پیش از این، علی طیب‌نیا (وزیر اقتصاد) و سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی (وزیر بهداشت) اعلام کرده بودند که حتی در صورت پیروزی روحانی نیز ترجیح می‌دهند در دولت نباشند؛ حالا محمد جواد ظریف سومین وزیری است که اعلام قطع همکاری با دولت آینده روحانی می کند. آن هم وزیری که روحانی در چهارسال گذشته به عنوان موتور محرکه دولت به آن می نگریست.
به گزارش رجانیوز محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در آخرین ماه‌های دولت یازدهم به گفتگو با یکی از رسانه‌ها نشسته است که این گفتگو حاوی برخی از نکات در مورد موضوعات مختلف سیاست خارجی کشورمان از جمله ارتباط با همسایگان، برجام، مسائل منطقه و... است.
در همین راستا یکی از بخش های جالب توجه این گفت و گو جوابی است که ظریف در پاسخ به این سوال که اگر در دولت آینده پست وزیر خارجه دوباره به شما پیشنهاد کنند مسئولیت وزارت خارجه را مجدد بر عهده بگیرید، آیا شما این پیشنهاد را قبول می کنید؟ می دهد. ظریف در این باره می گوید:
«من ترجیح می‌دهم پیشنهاد وزارت‌خارجه به فرد دیگری داده شود».
عدم تمایل به همکاری با دولت آینده از سوی مهم ترین وزیر دولت روحانی قطعا اثرات بزرگی بر مسیر پیش روی حسن روحانی خواهد گذاشت. محمد جواد ظریف در طول چهارسال گذشته به عنوان نقطه ثقل دولت یازدهم شناخته می شد. شخصیتی که به لطف رپورتاژهای تیم رسانه ای دولت به چهره ای تبدیل شده بود که تمامی گره ها به دست او گشوده خواهد شد. وزیری که به عنوان موتور محرکه دولت یازدهم شناخته می شد به نحوی که روحانی در همایش اجرای برجام، دیپلماسی را تکیه گاه اقتصاد معرفی کرده بود که به واسطه اعتماد به مذاکرات هسته ای می توان مشکلات اقتصادی را رفع نمود. با این وجود شکست برجام و نقض های پی در پی آن باعث شده است که محبوبیت ساختگی برای «قهرمان دیپلماسی دولت روحانی» با بحران روبرو شود. از سوی دیگر روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا که در تبلیغات انتخاباتی وعده پاره کردن برجام را داده بود نیز در امیدواری ظریف برای ادامه حضور در دولت را از دست داده است. ظریف این روزها ترجیح می دهد تا با کناره گیری از دولت، از مشکلات پیش روی برجام در امان باشد.

با این وجود این اولین باری نیست که یکی از وزرای روحانی از عدم تمایل خود به ادامه همکاری سخن می گوید. علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم اولین نفری بود که ناقوس خداحافظی با روحانی را به صدا در آورده بود. طیب نیا در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه اصلاح‌طلب شرق، بیان کرده بود:

«در دولت بعدی نخواهم ماند. امکان ندارد. بمانم که چه؟ می‌روم دانشگاه درسم را می‌دهم، انتقادم را می‌کنم، کارهای پژوهشی‌ام را پیش می‌گیرم، حقوقم هم بیشتر است، فحش هم کمتر می‌خورم».

هرچند روابط عمومی وزارت اقتصاد بعداً این گفت‌وگو را ناشی از برداشت خبرنگار عنوان کرد اما این حرف‌ها چندان قانع‌کننده به نظر نمی‌رسید و مشخص نشد صحبت‌های طیب‌نیا درباره اینکه نمی‌خواهد در دولت بعدی وزیر باشد، چقدر غامض بوده که خبرنگار روزنامه شرق از آن برداشته شخصی کرده باشد؟!

غیر از وزیر اقتصاد، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت یازدهم نیز در فروردین ماه امسال گفته بود «به همه سیاسیون بگویید بعد از این دوره هم خیالشان راحت باشد، این آخرین حضور من در این عرصه است. به آقای رییس جمهور هم گفته‌ام که اگر چه که لیاقت نداشته‌ام ولی فقط همین دوره را در خدمتشان هستم.» در نمایشگاه مطبوعات امسال نیز وزیر بهداشت در پاسخ به این سئوال تکراری همین پاسخ را داد و گفت: بنده همیشه پایبند به صحبت‌هایم هستم، بنابراین وزیر بهداشت دولت دوازدهم نخواهم بود ولی تمام برنامه‌های وزارت بهداشت را کامل تحویل وزیر بعدی می‌دهم.
با این وجود نکته جالب توجه این جا است که نه تنها وزرای دولت یازدهم علاقه‌ی خود را برای ادامه حضور در دولت آینده را از دست دادند، بلکه حسن روحانی نیز پیش از این اعلام کرده بود که تمایلی به شرکت در رقابت های انتخاباتی ندارد. انباشت شدن مطالبات مردم، وعده های عملی نشده، افزایش رکود، افزایش بیکاری، افزایش ناگهانی قیمت دلار، آشکار شدن ناکارآمدی دولت در رفع بحران های احتمالی نظیر حجوم ریزگرد ها به خوزستان و نابودی منازل و زمین های کشاورزی در پی سیل سیستان و در یک کلام نارضایتی مردم، کافی بود که روحانی برای ورود مجدد به انتخابات دچار تردید شود.

اگرچه پیش از این عبدالله ناصری در باره تردید روحانی برای استمرار بخشی به حضور خود در ریاست جمهوری گفته بود: «من معتقدم که تردید آقای روحانی تردید تبلیغاتی نبود و کاملا واقعی بوده است. به نظر من فشارهای روحی و روانی که بعد از برجام برای آقای روحانی ایجاد کردند شاید ایشان را به طور طبیعی به این جمع بندی رسانده که دور اول ریاست جمهوری را تمام کرده و کنار برود». با این وجود مسیح مهاجری گفته بود که با اصرار اطرافیان روحانی پذیرفته است که در انتخابات حضور داشته باشد. به هر حال باید دید که با شرایط جدید و اعلام عدم تمایل برای حضور در وزارت خارجه دولت دوازدهم از سوی محمد جواد ظریف، آیا روحانی بازهم بخت خود را در انتخابات امتحان خواهد کرد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار