فرماندار سنقر و کلیایی گفت: بهره گیری از تمام ظرفیتها و امکانات برای کنترل و مدیریت مصرف صحیح آب و برخورد جدی با فعالیت چاههای آب غیر مجاز و مسدود کردن آنها در دستور کار شورای حفاظت از آبهای زیرزمینی این شهرستان قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۴۷۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳ 22 December 2016
به گزارش تابناک و به نقل از ایرنا، یاور محمدی روز پنجشنبه در جلسه شورای حفاظت از آب شهرستان سنقر و کلیایی، کاهش سطح آبهای زیر زمینی به دلیل کاهش بارندگی در سالهای اخیر را به عنوان هشدار جدی دانست و گفت: در بحث جلوگیری از مصرف بی رویه آب شرب و کشاورزی از تمام توان و بدون در نظر گرفتن هرگونه ملاحظه ای برابر قانون اقدام خواهد شد.
وی با بیان اینکه تعدادی از شهروندان و زارعان همچنان تصور می کنند محدودیتی در بحث مصرف آب وجود ندارد گفت: ادامه این روند مشکلات جبران ناپذیری را متوجه اقتصاد منطقه خواهد کرد و بیشترین صدمات ناشی از کمبود جدی آب راخود بهره برداران خواهند دید.
فرماندار سنقرو کلیایی؛ برخورد نکردن با اضافه برداشت آب توسط کشاورزان و بی توجهی به آینده منطقه به لحاظ تغییر وضعیت اقلیم و کاهش شدید نزولات آسمانی را از مواردی که موجب نابودی آبهای زیر زمینی می شود، ذکر کرد.
وی افزود :امروزه نباید به بهانه افزایش تولید بخصوص محصولاتی که بیشترین مصرف آب را دارند چوب حراج به این سرمایه ملی بزنیم و این نگرش که همواره آب کافی برای تامین معیشت و تولید موجود است بایستی به نگرش استفاده بهینه ومحدود از منابع آبی تغییر کند.
محمدی؛ حمایت از کشت محصولات گلخانه ای و تغییر الگوی کشت محصولاتی که کمترین مصرف آب را دارند و ترویج آن در بین کشاورزان توسط جهاد کشاورزی، اختصاص نیافتن سوخت و برق به چاه های غیرمجاز با اعلام اداره منابع آب، نصب کنتورهای هوشمند و فرهنگ سازی را از برنامه های شهرستان در راستای حفاظت از آب های زیرزمینی عنوان کرد.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان کرمانشاه، هم با بیان اینکه 90 درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی مصرف می شود و بخش زیادی از آن هم به هدر می رود، گفت: ذخیره آب در دشت های ما، به دو صورت استاتیک و دینامیک می باشد که استفاده از آب در این مناطق باید از طریق ذخیره دینامیک یعنی برداشت به میزان بارندگی باشد.
محمود رضا شهلایی، آب دشت ها را به منزله خون رگ های ما دانست و گفت: در برنامه اقتصاد مقاومتی در سالجاری برای چاهها تعداد یک هزار و 200 دستگاه کنتور نوع فهام در نظر گرفته شده و نصب تعداد 238 دستگاه کنتور حجمی هم با اولویت دشت های ممنوعه عملیاتی خواهد شد.
رئیس اداره منابع آب سنقر و کلیایی هم گفت: طی 6 سال گذشته تعداد 511 حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان شناسایی شده و تاکنون 254 مورد آن مسدود گردیده و 150 حلقه از این چاهها نیز در حال تعیین تکلیف هستند. 
محمود بشیری افزود: میزان بارندگی در این شهرستان در سالجاری تاکنون حدود 24 میلی متر می باشد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 89 درصد کاهش نشان می دهد.
پیگیری اداره منابع آب شهرستان با همکاری دادگستری و نیروی انتظامی در خصوص انسداد چاههای غیرمجاز براساس برنامه زمانبندی شده از مهمترین مصوبات این جلسه بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار