کد خبر: ۳۴۱۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 11 December 2016
به گزارش تابناک یزد،90درصد بافت تاریخی یزد پایش شده و قرار است رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی در هفته‌های آینده با سفر به یزد، موضوعات مرتبط با پرونده ثبت جهانی یزد را پیگیری کند.

 زهرا احمدي‌پور در جلسه ديروز شوراي معاونين سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور كه با حضور فاطمه دانش يزدي كه به تازگي به رياست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد برگزيده شده است، برگزار شد، تأكيد كرد نسبت به پرونده ثبت جهاني يزد دغدغه جدي دارد. او همچنين در جلسه شوراي معاونين ميراث فرهنگي گفته است كه اولويت اصلي سفر به يزد براي او پيگيري موضوعات مرتبط با پرونده ثبت جهاني يزد است.

فاطمه دانش يزدي، رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد به همشهري گفت كه پرونده ثبت جهاني يزد دغدغه جدي مسئولان استاني و سازمان ميراث فرهنگي است و تأثير مستقيم بر گردشگري و صنايع‌دستي اين استان و ارزآوري و اشتغال دارد. او تأثير مستقيم ثبت جهاني يزد را موجب مرتفع شدن موانع و مشكلات بافت تاريخي شهر يزد و احياي هنرهاي سنتي اين استان و تعدد بازارچه‌هاي صنايع‌دستي و جذب سرمايه‌گذار داخلي و خارجي در حوزه زيرساخت‌هاي اقامتي اعلام كرد و گفت: ضوابط و ساماندهي بافت تاريخي يزد نيز در حوزه ثبت جهاني تأثير دارد كه اين موضوعات هم‌اكنون در كنار يكديگر جلو مي‌روند. رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد همچنين از پايش 90درصد از بافت تاريخي يزد و شناسايي پلاك به پلاك ثبتي خانه‌ها و محلات مسكوني در بافت تاريخي خبر داد و گفت: بافت تاريخي يزد يك بافت زنده است و پايش اين بافت با هدف مرمت اصولي با ضوابط و سازه سنتي انجام شده است.

فاطمه دانش يزدي با اشاره به فعاليت‌هاي 2سال گذشته كارشناسان فرانسوي در بافت تاريخي يزد و مطرح شدن موضوع استفاده از سازه سنتي توسط اين گروه كه بر استفاده از خشت به‌عنوان مصالح بوم‌آور كوير تأكيد داشتند، گفت: اگر بتوانيم مرمت اصولي را با استفاده از سازه سنتي در مرمت بناهاي بافت تاريخي شهر يزد داشته باشيم پرونده ثبت جهاني اين شهر روند خوبي را طي مي‌كند و با پيشرفت جدي مواجه مي‌شود.

  • 6هزار اثر تاريخي و 700بناي شاخص

بيش از 6هزار بنا و آثار تاريخي در استان يزد شناسايي شده است كه يكهزار و 700بناي تاريخي شاخص اين استان به فهرست آثار ملي كشور افزوده شده و مابقي آثار روند ثبت ملي را پشت سر مي‌گذارند. استان يزد رتبه نخست ثبت آثار ملي كشور را نيز به‌خود اختصاص داده و اكنون در انتظار ثبت در فهرست آثار جهاني است. 2باغ‌ دولت آباد و پهلوان پور يزد و 2قنات زارچ و حسن آباد مشير يزد نيز در پرونده زنجيره‌اي باغ‌ها و قنات‌هاي ايراني، جهاني شدند. درصورت رأي موافق يونسكو به ثبت جهاني يزد، براي نخستين بار در كشور يك شهر ايراني جهاني مي‌شود.محمدحسن طالبيان، معاون ميراث‌فرهنگي كشور پيش‌تر به همشهري گفته بود، الگوي مديريتي شهر تاريخي يزد و تعامل دستگاه‌هاي مختلف در صيانت و حفاظت از آثار تاريخي اين شهر در پروسه ثبت جهاني الگوي خوبي براي ديگر استان‌هاي كشور است. تعامل دستگاه‌هاي مديريتي در استان يزد براي صيانت از ميراث فرهنگي اين استان به اندازه‌اي است كه اكنون استاندار يزد جلسات هفتگي پيگيري ثبت جهاني بافت تاريخي شهر يزد را روزهاي يكشنبه برپا مي‌كند و مديران اين استان تلاش خود را براي گرفتن نظر مساعد يونسكو در پرونده جهاني شدن شهر تاريخي ايران به‌كار بسته‌اند. ثبت جهاني يزد تيرماه آينده به رأي‌گذاشته مي شود.

شهر تاريخي يزد 9200هكتار مساحت دارد كه از اين ميزان 190هكتار شامل 19محله در هسته مركزي بافت تاريخي يزد با آثاري از دوره آل‌مظفر است. هم‌اكنون 900هكتار از شهر تاريخي يزد ثبت ملي شده كه 750هكتار آن در بافت تاريخي اصلي شهر متمركز است.

همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار