همایش یک روزه نظام جهانی در حال تغییر، فرصت ها و تهدیدها در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار می شود.
کد خبر: ۳۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵ 10 May 2015
به گزارش تابناک یزد، نشست خبری «همایش نظام جهانی در حال تغییر، فرصت ها و تهدید ها» در مرکز بسیج سازمان صدا و سیما برگزار شد.

محمدباقر خرمشاد دبیر علمی همایش با اعلام اینکه «همایش نظام جهانی در حال تغییر، فرصت ها و تهدیدها» ساعت ۹ صبح فردا دوشنبه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و با مشارکت برخی دستگاهها و همچنین با محوریت معاونت بین المللی بسیج برگزار می شود، اظهار کرد: این همایش فرض گرفته است که نظام جهانی در حال تغییر است چرا که حدودا ۲۴ سال قبل که نظام دوقطبی فروپاشید جهان وارد مرحله ای شد که یک نظام جهانی جدید شکل گرفت.

وی افزود: قدرت هایی که پس از فروپاشی بلوک شرق باقی ماندند قصد داشتند نظام جهانی را تک قطبی کنند. پس از این اتفاق، نظام جهانی به طرفداران دو جهان در حال تغییر تقسیم شد یعنی طرفداران نظام تک قطبی و طرفداران نظام چندقطبی.

خرمشاد با بیان اینکه تصور بر این بود که دوران گذار به یک نظام جدید خیلی طول نمی کشد، گفت: امروز ۲۵ سال است که نظام جدید پایه گذاری نشده است و همچنان جهان در دوران گذار به سر می برد که در نتیجه آن بی‌ثباتی و درگیری در دنیا گسترش پیدا کرده است.

دبیر علمی «همایش نظام جهانی در حال تغییر، فرصت ها و تهدید ها» تاکید کرد: در چند سال اول فروپاشی نظام دوقطبی، نظام جهانی تک قطبی شد و آمریکا به عنوان یک هژمون بر جهان حاکم شد اما پس از آن جهان وارد مرحله چند تک قطبی شد و تاکنون نیز تکلیف نظم جهانی مشخص نشده است.

وی ادامه داد: حال که امروز ۲۵ سال در دوران گذار به سر می بریم باید مشخص شود که تکلیف جمهوری اسلامی با این شرایط چیست. جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب منتقد نظام دوقطبی بود و شعار آن نیز نه شرقی نه غربی انتخاب شد و به یک قطب سوم فکر می کرد. ابتدا به غیرمتعهدها می اندیشید و سپس به یک قطب اسلامی فکر می کرد.

خرمشاد با بیان اینکه در شرایط امروز باید فرصت ها و تهدیدهای متوجه جمهوری اسلامی در خصوص نظام در حال تغییر جهانی مشخص شود، گفت: جمهوری اسلامی باید مشی خود را نسبت به دوران گذار مشخص کند، بنابراین دغدغه و هدف اصلی این همایش این است که بتواند با بهره گیری از اندیشمندان در قالب یک نشست یک روزه فرصت ها و تهدیدهای نظام اسلامی را در قبال نظام جهانی در حال تغییر مشخص کند.

بنا بر اعلام محمد باقر خرمشاد به همایش فردا ۱۶۶ عنوان مقاله ارسال شده است که از این تعداد ۸۶ مقاله در قالب چکیده، ۸۰ مقاله به طور کامل به دبیرخانه همایش رسیده است و تعدادی از این مقالات در راستای این همایش تشخیص داده نشده است.

دبیر علمی «همایش نظام جهانی در حال تغییر، فرصت ها و تهدید ها» افزود: از این مقالات بیش از ۸۰ مقاله متعلق به اساتید دانشگاهها است و نزدیک به ۹۰ مقاله مربوط به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد می شود.

وی با بیان اینکه از این تعداد مقالات ۲۰ عنوان در همایش فردا ارائه خواهد شد، تصریح کرد: ارائه کنندگان این مقالات همگی از اساتید روابط بین الملل و دانشجویان دکترا هستند که محورهای مقالات آنها شامل مبانی نظری نظام جهانی در حال تغییر، اسلام و نظام جهانی در حال تغییر، ایران و نظام جهانی در حال تغییر و منطقه گرایی و نظام جهانی در حال تغییر می شود.

خرمشاد تاکید کرد: شاید یک همایش تکمیلی در آینده می تواند این باشد که در نظام آینده جهانی، فرصت ها و تهدیدهای مربوط به جمهوری اسلامی چه می تواند باشد.

دبیر علمی «همایش نظام جهانی در حال تغییر، فرصت ها و تهدید ها» همچنین با اعلام اینکه سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و همچنین سردار صفوی مشاور عالی نظامی مقام معظم رهبری از سخنرانان فردا هستند، گفت: علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در اختتامیه این همایش یک روزه سخنرانی می کند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
mari
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
سلام ممنون میشیم اگر راجع به چاپ مقالاتی که به گریل علمی پژوهشی پذیرفته شده اند اطلاع بدید
باتشکر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار