مهمترین خبرهای بین المللی
بسته خبری تابناک کهگیلویه وبویراحمد به ارائه خبرهایی در حوزه های مختلف می پردازد. در این بسته خبری به برخی خبرهای بین المللی از جمله:«تکاپوی ریاض برای یافتن متحد »،« ترامپ روسی الاصل است» و ..پرداخته می شود.
کد خبر: ۳۲۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 16 November 2016
تحولات در عرصه بین المللی در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که در عرصه رسانه های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور سیاست رسانه ای خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند.
بسته ویژه خبری «تابناک کهگیلویه و بویراحمد»، جایی است که مهمترین خبرهای روز دنیا را ‌برای مخاطبان آماده می‌کند.
عربستان و امارات در جنوب یمن به جان هم افتاده اند
نشانه‌های کودتای عربستان علیه امارات متحده عربی در جنوب یمن در حال هرچه نمایان‌تر شدن است تا جایی که این دو متحد که برای جنگ علیه یمن ائتلاف کردند، در جنوب این کشور به جان هم افتاده و درگیر جنگ قدرت شده‌اند.
به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الاخبار، نشانه های کودتای عربستان علیه امارات متحده عربی در جنوب یمن در حال روز به روز واضح تر می شود که این دو متحد که برای جنگ علیه یمن ائتلاف کردند، در جنوب این کشور به جان هم افتاده و درگیر جنگ قدرت شده اند و البته قدرت عربستان در این کشمکش ها بیشتر بوده است.
جنوب یمن به صحنه کشمکش  عربستان و امارات تبدیل شده است تا جایی که هر یک از دو طرف به دنبال تک روی و نفوذ در این منطقه هستند و حتی اختلاف و کشمکش آنان به تلاش هایی برای بیرون راندن کامل طرف مقابل شدت پیدا کرده است به گونه ای که در این راه  از هر وسیله ای حتی وسایل ممنوعه که زندگی مردم و امنیت آنان را به خطر می اندازد نیز استفاده می کنند.
اکنون نقش امارات در جنوب یمن در بوته آزمایش دشواری قرار گرفته است و ابوظبی تلاش دارد حضور خود را در این نقطه حفظ کند از همین رو به نظر می رسد شتاب در موافقت با طرح اسماعلی ولد الشیخ فرستاده بین المللی به یمن برای توقف جنگ بدون حمایت از نظر متحد بزرگ خود یعنی عربستان در هیمن راستا صورت گرفت آن هم در حالی که امارات اهداف عربستان را نادیده گرفت.
این رویکرد امارات حاصل تلاش ریاض برای به حاشیه راندن ابوظبی و محدود کردن نفوذ آن در مسائل کلی بدون مشارکت یافتن در مسائل اصلی استان های جنوبی یمن است.
این در حالی است که عربستان همچنان از حزب اخوانی «الاصلاح» که دشمن تاریخی امارت است، حمایت مالی و تسهیلات میدانی را برایش فراهم می کند تا بتواند نفوذ خود را در جنوب یمن توسعه بخشد به اضافه اینکه درخاک خود برای رهبران این گروه پناهگاه امنی فراهم کرده است تا از این طریق بتوانند در یمن به ویژه جنوب این کشور فعالیت داشته باشند.
عربستان همچنین پس از فشارهایی که برای برکناری خالد بحاح به عنوان شخصیت  مورد حمایت امارات اعمال کرد، توانست علی محسن الاحمر را به عنوان معاون رئیس جمهور به قدرت برساند.
علاوه بر این ائتلاف بین عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و حزب الاصلاح برای این حزب امکان فعالیت گسترده ای را فراهم کرد.
در این میان عربستان از حضور حزب الاصلاح در جریان جنگ علیه یمن به نفع خود بهره برداری کرد حال آنکه تا پیش از آن این حزب را یک گروه تروریستی می دانست اما پس از آنکه در یمن در تنگنا قرار گرفت و گزینه های محدودی برایش باقی ماند ناچار شد با یک گروه داخلی یمن یا همان حزب اصلاح تعامل داشته باشد.
به هر حال اخیرا جنوب یمن به صحنه تنش سیاسی بین امارات و عربستان تبدیل شده است به این معنی که این تنش بین عیدورس الزبیدی استاندار عدن و شخص مورد  حمایت امارات از یک سو و ائتلاف منصور هادی و حزب الاصلاح تحت حمایت عربستان از سوی دیگر در جریان است.
تحریم های آمریکا علیه ایران تا 2026 تمدید می شود
مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران را تصویب کرد.
این قانون که هدف از آن حفظ زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای استفاده از آن در صورت لغو توافق هسته‌ای و بازگرداندن فوری تحریم‌هاست، برای تمدید نهایی باید در سنا هم به تصویب رسیده و از سوی رئیس‌جمهور آمریکا امضا شود.
قانون تحریم‌های ایران اولین بار در سال 1996 تصویب شد و پس از آن برای یک بازه ده ساله در سال 2006 تمدید شد. این قانون پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود.
هرچند کاخ سفید اعلام کرده که نیازی به تمدید این قانون نیست و رئیس‌جمهور می‌تواند در صورت نقض توافق هسته‌ای با اختیارات خود تحریم‌ها را بازگرداند، اما نمایندگان کنگره تمدید این قانون را «پیامی به ایران» خوانده و بر تمدید آن اصرار دارند.
مجلس نمایندگان آمریکا این قانون را بدون افزودن متمم تصویب کرد، اما در سنا دستکم دو طرح برای افزودن متمم‌هایی به این قانون وجود دارد.
در صورت طی شدن مراحل بررسی و نهایتا امضا توسط رئیس‌جمهور، قانون تحریم‌های ایران تا پایان سال 2026 تمدید می‌شود.
تکاپوی ریاض برای یافتن متحد
اظهارات تند دونالد ترامپ علیه عربستان موجب شد ریاض در صدد کنار گذاشتن اختلافات خود با مصر برآید آن هم در حالی که همزمان با مشکلات و بحران‌های داخلی و خارجی، با ایران و جنبش انصار الله در یمن نیز اختلاف دارد.
به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه المصریون، با وجود تنش در روابط مصر و عربستان به نظر می رسد با توجه به موضع گیری خصمانه دونالد ترامپ در برابر عربستان، پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند به عاملی برای ازسرگیری روابط ریاض و قاهره و بازگشت آن به مسیر طبیعی خود تبدیل شود.
ترامپ در طول حملات تبلیغاتی خود اظهاراتی را علیه عربستان به زبان آورد در نتیجه پیروزی او موجب شد عربستان با نگرانی از این اظهارات، اتحاد کشورهای عرب در آینده را خواستار شود.
در همین ارتباط جمال قاشقچی نویسنده معروف سعودی و نزدیک به خاندان حاکم در صفحه تویتر خود نوشت: شاید پیروزی ترامپ مشوقی برای بسیتن صفحات اختلافات گذشته باشد زیرا رئیس جمهور جدید آمریکا باید همه ما (عربها) را دشمن خود وکشورش ببیند.
به گفته او، همچنین چه بسا پیروزی ترامپ بر پرونده سوریه تاثیر بسزایی داشته باشد زیرا ممکن است اختیار حل و فصل بحران این کشور را به روسیه واگذار کند و این چیزی است که ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی به آن اشاره داشت و گفت: ما با دخالت در هر کشور دیگری مخالف هستیم و سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه جزء اولویت های من در دوره ریاست جمهوری نیست.
این اظهارات موجب شد برخی تصور کنند که دولت سوریه دست کم برای چند ماه آسوده خاطر باشد اما کسی نمی داند روند تحولات به چه سمتی خواهد رفت.
به گفته کارشناسان ورود ترامپ به کاخ سفید موجب می شود عربستان در مورد جلب رضایت مصر به عنوان یک متحد راهبردی تجدید نظر کند.
ترامپ روسی الاصل است
روزنامه تایمز در مقاله‌ای نوشت رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، روسی‌الاصل و از نوادگان موسس روسیه است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه تایمز در مقاله‌ای تحت عنوان «ترامپ از سلاله حاکم روسیه» نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا از نوادگان «روریک» بنیانگذار روسیه است.
«مارک بینیتز» در این مقاله نوشته است: به نوشته یک روزنامه روسی، بعد از بررسی اطلاعات مربوط به شجره‌نامه، مشخص شد که مادر ترامپ، اسکاتلندی و از بستگان روریک، موسس روسیه در قرن نهم دارد.
نویسنده مقاله افزود: «ماری‌آن ترامپ» مادر رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در سال 1912 در اسکاتلند متولد شد و زمانی که 17 سال داشت به ایالات متحده نقل مکان کرد.
به نوشته این روزنامه روسی، ترامپ از نسل سی و ششم روریک است.
این روزنامه افزود: اجداد ترامپ از بستگان نزدیک روریک و «هنری سوم» پادشاه انگلیس هستند.
نویسنده این مقاله خاطرنشان کرد که «سلاله خانواده روریک از قدیمی‌ترین نژادها در اروپای قدیم محسوب می‌شود که تا سال 1598 در روسیه حکومت می‌کردند.»
انتقاد اردوغان از رسانه های غربی
رئیس جمهور ترکیه رسانه های غربی را متهم به ابراز همدردی با کودتاچیان شکست خورده این کشور کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، اردوغان که در مراسم افتتاح رسمی تلویزیون TRT سخنرانی می کرد گفت: 'نویسندگان رسانه های غربی برای فتح الله گولن روحانی ترک سا کن آمریکا که آنکارا وی را مسئول کودتای 15 جولای می داند دلسوزی می کنند.'
اردوغان گفت که اگر کودتا پیروز می شد آنگاه رسانه های خارجی دوربین ها و قلم های خود را بسیج می کردند تا کودتا را قانونی جلوه دهند.
رئیس جمهوری ترکیه گفت رسانه های خارجی که اکنون از ترکیه به خاطر آزادی بیان انتقاد می کنند در صورت پیروزی کودتا صفحات خود را به آن اختصاص می دادند.
ترکیه گروه گولن را به تشکیل سازمان تروریستی (فتو) و ساختار موازی در دستگاه دولتی و دست زدن به کودتای نافرجام 15 جولای (25 تیرماه) گذشته کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار