یک فوق تخصص مفاصل و عضلات با بیان اینکه شیوع آرتروز زانو در افراد بالای 15 سال بیش از 15.5 درصد است، تاکید کرد: شیوع آرتروز با افزایش سن بروز می کند که طبق تحقیقات به عمل آمده در سنین 40 تا 50 سال 22 درصد و در سنین 70 به بالا 66 درصد از افراد جامعه به آرتروز زانو مبتلا می شود.
کد خبر: ۳۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹ 09 May 2015
به گزارش ایسنا دکتر فریدون دواچی در بیست و ششمین کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصان داخلی ایران با بیان اینکه آرتروز زانو، معضل جامعه امروز ایران است، گفت: آرتروز یک فرسودگی غضروف است که منجر به تخریب مفصل می شود چراکه سلول اصلی غضروف با نام کندروسیت قادر به تقسیم نیست و محکوم به پیری و مرگ است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تئوری سایش و فرسایش به عنوان علت ایجاد آرتروز زانو حقیقت ندارد، افزود: تا زمانی که لایه سطحی غضروف سالم باشد، غضروف پذیرای هرگونه کار سنگین است و فرسوده نمی شود اما با ایجاد ترک یا شکاف لایه سطحی آرتروز بروز می کند.

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه اختلال در متابولیسم طبیعی، افزایش سن اغلب پس از 40 سال و افزایش سن از جمله علل ایجاد آرتروز زانو است، تصریح کرد: در مطالعات اخیر ثابت شده است که بافت چربی با تحریک لپتین منجر به بروز آرتروز می شود و سنگینی فرد به دلیل افزایش وزن از علل ایجاد آن نیست. همچنین تروما، التهاب، عفونت، متابولیک و ژنتیک از علل ثانویه بروز آرتروز است.

تشخیص آرتروز زانو جنبه بالینی دارد و نیازی به اقدامات پاراکلینیک نیست

دواچی با تاکید بر اینکه تشخیص آرتروز زانو جنبه بالینی دارد و نیازی به اقدامات پاراکلینیک نیست، خاطر نشان کرد: اقدامات پاراکلینیک برای کسب آگاهی از پیشرفت بیماری مانند حمله های التهابی در آرتروز استفاده می شود که توصیه می شود این اقدامات در حالت ایستاده تشخیص داده شود چرا که تخریب مفصل را بیشتر نمایان می کند. همچنین MRI در موارد استثنایی و فعالیت های تحقیقاتی است که وظیفه اندازه گیری قطر غضروف را بر عهده دارد.

نباید با بروز درد، مسکن مصرف شود

وی انجام توصیه های بهداشتی را برای درمان الزامی دانست و گفت: درد نشان دهنده حد مجاز فعالیت غضروف است بنابراین نباید با بروز درد مسکن مصرف شود و انجام فعالیت هایی از جمله پیاده روی، شغل های ایستاده و بالا رفتن از پله تا حدی که منجر به درد نشود، معقول است. همچنین کاهش وزن با پرهیز از مصرف نشاسته و عدم نشستن مستمر روی زمین الزامی است.

این فوق تخصص مفاصل و عضلات در پایان یادآور شد: ازدیاد دامنه حرکتی مفاصل با انجام ورزش های طبی باعث تقویت عضلات و کاهش لقی زانو می شود، بنابراین استفاده از دوچرخه (معمولی یا ثابت) بر حسب شدت درد، از روزی 3 دقیقه و افزودن یک دقیقه در هر هفته باعث تقویت عضلات می شود. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار