حد ممکن اجازه صورت گرفتن خلاف داده نشود
در اجرای قانون مشکل جدی داریم و آنچه در این زمینه بیشتر نیازمند آن هستیم، اجرای صحیح قانون است. در برخی از نقاط استانها به ویژه نقاط آسیب پذیر که احتمال تصرف غیرقانونی در آنها بیشتر است، گشت‌هایی گذاشته شده تا مراقبت کنند اقدامات خلاف قانون صورت نگیرد.
کد خبر: ۳۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶ 05 May 2015

به گزارش تابناک یزد،  حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژیه در هفتاد و هشتمین نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی در  خصوص اقدامات عملی در مقابله با زمین خواری  پس از بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: ما در مسئله تجاوزات به زمین به روش های مختلف چه به منابع طبیعی و چه تغییر کاربری های غیرصحیح و غیرقانونی و چه تبدیل و تغییر کاربری زمین های کشاورزی و چه تجاوز به ارتفاعات بالاتر از سطح مجاز ، از دولت و سازمانهای ذی ربط تقاضا داریم که نظارت کنند و تا حد ممکن اجازه ندهند تصرف یا تغییر کاربری ناصحیح صورت بگیرد.

وی با بیان این که یکی از معاونین یکی از وزارتخانه ها در صدا و سیما صحبت می کرد و نقطه ای را نشان می داد و می‌گفت در آنجا 10 هزار واحد غیرمجاز ساخته شده است، ادامه داد: این فرد پیش از این نیز مسئولیت داشته اما کسی نبوده است از این شخص سوال کند که چرا اکنون این موضوع را طرح می‌کنید و زمان ساخت این واحدها کجا بودید.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد به هر ترتیب و پیش از این که تغییر کاربری‌ها به صورت ناصحیح انجام شود، باید از ساخت آنها جلوگیری شود و همه ما قائل به این هستیم که پیشگیری مقدم بر درمان است و نباید نیاز باشد که کار را به تخریب بکشیم و خساراتی را به دولت، ملت و خود تحمیل کنیم.

وی ابراز کرد: در برخی استانها از جمله تهران، دادستانی از مسئولان دعوت کرده و اکنون در تهران رییس کل دادگستری و معاون دادستان تهران، برخی مسئولان شهرستانهای تابعه استان را دعوت کرده و با آنها همکاری دارند و برخی از آنها قول همکاری داده اند.

وی با بیان اینکه در این همکاری ها قرار شده است تا حد ممکن اجازه صورت گرفتن خلاف داده نشود و نسبت به  مواردی هم که در گذشته صورت گرفته، به هر روشی که قانون اجازه می دهد جلوگیری شود، افزود: این همکاری ها تاکنون منتج به این شده که در برخی از نقاط استانها به ویژه نقاط آسیب پذیر در تهران که احتمال تصرف غیرقانونی در آنها بیشتر است، گشت هایی گذاشته شده تا مراقبت کنند اقدامات خلاف قانون صورت نگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژیه با بیان این که پرونده‌های موجود در این زمینه نیز قرار است سریعتر رسیدگی شود ابراز کرد: از دادگاهها و دادسراها خواسته شده در رسیدگی به پرونده‌ها سرعت به خرج داده شود؛ چرا که رسیدگی سریع  هم می تواند بازدارنده باشد و هم خسارت‌های احتمالی آینده را بکاهد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ خبرنگاری که خواهان ذکر مصادیق مبارزه با زمین‌خواری شد، اظهار کرد: مصادیق، بسیار است؛اما نمی توانم همه آنها را یکی یکی بیان کنم. برای نمونه یکی از شهرستان هایی که ادعای بسیاری بر سر آن است، شهرستان دماوند و توابع آن است که در این خصوص با مسئولان آن جلسه گذاشتند و اقداماتی را در جهت پیشگیری نسبت به تجاوزات احتمالی آینده و هم نسبت به مواردی که خلاف ساخته شده، بررسی کرده اند.

وی در پاسخ به سوالی ابراز کرد: در مبارزه با فساد به نظر من باید در مرحله اول اراده جدی وجود داشته باشد؛ یعنی با وجود اراده جدی بخش مهمی از این مساله حل می شود.

معاون اول فوه فضاییه ادامه داد: این اراده جدی به یقین نیازمند قانون است و از سوی دیگر نیازمند اجرای خوب قانون است .اکنون به ذهن من اینگونه می رسد که اراده جدی شکل گرفته است؛ حداقل در حد زبانی اراده در مسئولان شکل گرفته است و همه از وجود این اراده سخن می گویند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژیه با بیان این که قانون نیز در این زمینه وجود دارد که البته ممکن است در مواردی نقص داشته باشد و باید در رفع آن تلاش شود، تاکید کرد: در اجرای قانون مشکل جدی داریم و آنچه  در این زمینه بیشتر نیازمند آن هستیم، اجرای صحیح قانون است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: ما نباید صرفا به فردی که تصرف غیر قانونی انجام داده بپردازیم؛ بلکه باید به اقدامات مسئولی که در این زمینه کوتاهی کرده، نیز رسیدگی شود.

وی برای نمونه به مسائل بیان شده بانکی اشاره کرد و گفت: بانک مقصرتر از مشتری متخلف است؛ چرا که اگر بانک خلاف نکند، امکان تخلف برای مشتری مقدور نخواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار