کد خبر: ۲۹۶۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴ 15 September 2016
دولت آمریکا از هر گونه پرداخت نقدی به ایران منع می شود، حمله لفظی امیر مکه به ایران، وزیر صهیونیستی مدعی گسترش نفوذ ایران در سوریه شد، سفارت اسلوونی در تهران بازگشایی می شود از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: دولت آمریکا از هر گونه پرداخت نقدی به ایران منع می شود، حمله لفظی امیر مکه به ایران، وزیر صهیونیستی مدعی گسترش نفوذ ایران در سوریه شد، سفارت اسلوونی در تهران بازگشایی می شود از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

حمله لفظی امیر مکه به ایران

«خالد الفیصل» امیر منطقه مکه مکرمه امروز (چهارشنبه) در یک نشست خبری در شرق مکه که از تلویزیون دولتی عربستان پخش شد، اعلام کرد که «اگر به هر جریان سیاسی اجازه تظاهرات و سردادن شعار را بدهیم، پس چگونه مردم به حج بپردازند.»

وی که سمت ریاست کمیته مرکزی حج را در عربستان بر عهده دارد، در پاسخ به سوالی درباره غیبت ایرانی ها در حج امسال گفت: ما نمی توانیم در امور داخلی ایران دخالت کنیم... و اجازه هم نمی دهیم که از اراضی مقدس سوء استفاده شود و حج سیاسی شود یا اینکه شعارهای سیاسی سر داده شود.»

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، خالد الفیصل افزود: «جلوگیری از سیاسی شدن حج با این قاطعیت به نفع مسلمانان است و اگر هر طیف سیاسی بخواهد در مراسم حج شعار دهد، مردم چگونه حج خواهند گُزارد؟»

وی با ادعای اینکه دولت ایران مانع حج ایرانی‎ها می‌شود نه عربستان، گفت: «عربستان از هر ایرانی که بخواهد به حج برود، استقال می کند به شرطی که دولت ایران اجازه آن را بدهد.»

امیر مکه همچنین در پاسخ به سوالی درباره آنچه «دخالت ایران در امور کشورهای عربی مانند عراق، سوریه و یمن» نامیده میشود و آمادگی عربستان در صورت «تهدید ایرانی» افزود: «پیام من به سران ایرانی این است که از خداوند می خواهم آنها را هدایت کند و از سیاست های اشتباه در قبال برادران مسلمان عرب در عراق، سوریه و یمن دست بردارند.»

وی گفت: «اگر ارتش را برای هدف قرار دادن ما تجهیز کنند، ما لقمه کوچکی نیستم که کسی بخواهد تجهیز شود و تا هر زمان که بخواهد با ما بجنگد [و ما را ببلعد]. پاسخ هر متجاوزی را خواهیم داد و در حمایت از اراضی مقدس کوتاهی نمی کنیم.»

جوزف وتل: ایران از زمان توافق هسته‌ای تغییری نکرده است

ژنرال «جوزف وتل» فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران از زمان حصول توافق هسته‌ای، تغییری نکرده و رفتار جدیدی از خود نشان نمی‌دهد.

وتل طی گفت‌وگویی در همایش امنیتی سالانه در اندیشکده مطالعات جنگ آمریکا، با اشاره به تقابلات اخیر میان نیروهای دریایی ایران و نظامیان آمریکا در خلیج فارس، گفت: «رفتار ایران از لحاظ (کارهایی که در) خلیج فارس انجام می‌دهد، تغییری نکرده و تقریبا از زمان برجام ثابت مانده است.»

وی ادعا کرد: «ایران با اعمال خشونت‌آمیزش در خلیج فارس، خودش را (نه آمریکا) در خطر قرار می‌دهد.»

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا با اشاره به اقدامات ایران در آب‌های بین‌المللی افزود به شدت نگران محاسبات اشتباه در خلیج فارس است.

وتل درباره عملیات ائتلاف آمریکایی در سوریه و عراق تاکید کرد رویکردشان در این کشورها «رویکرد علت و معلولی» بوده و اینکه این بحران‌ها باید چطور، با چه ابزاری و از چه طریقی حل شوند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص عملیات آزادسازی «موصل» از دست داعش گفت حضور شبه‌نظامیان شیعه (حشدالشعبی) در این عملیات هنوز تحت بررسی است و آزادسازی موصل به معنی پایان داعش نیست زیرا این گروه، دشمنی تطبیق پذیر است.

این فرمانده آمریکایی ادامه داد: ائتلاف آمریکایی ضد داعش به انجام عملیات بزرگ (در عراق و سوریه) ادامه می‌دهد اما شاید نیاز باشد برای سازماندهی مرحله بعدی (این حملات) کمی (مسیر) خود را تغییر دهیم.

وتل همچنین افزود عملیات موصل بسیار مهم است اما بعد از شکست دادن داعش در این شهر باید آنچه از این گروه باقی مانده، مخصوصا عقاید آنها را نابود کنیم. بعد از نابودی فیزیکی داعش، باید حضور سایبری و اجتماعی داعش را نابود کرد.

وی درباره سازمان تروریستی القاعده نیز گفت این سازمان در بدست آوردن اهداف استراتژیک خود (از گروه‌های دیگر) بسیار صبورتر است و اگر داعش مکانی را رها کند، القاعده جای آن را پر خواهد کرد.

فرمانده ستاد مرکزی آمریکا درباره همکاری با رژیم سعودی تصریح کرد: ما با محمد بن سلمان (جانشین ولیعهد عربستان) در ارتباط خواهیم بود و برای پیشبرد اهدافمان به عربستان نزدیک خواهیم ماند.

مهر:

دولت آمریکا از هر گونه پرداخت نقدی به ایران منع می شود

یکی از کمیته های مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را با هدف جلوگیری از پرداخت‌ های نقدی به ایران تصویب کرد.

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا امروز طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت آمریکا از هر گونه پرداخت نقدی به ایران منع می شود.

بر اساس این طرح کنگره می بایست پیش از هرگونه حل و فصل مسائل مالی با ایران توسط دولت این کشور در جریان آن قرار گیرد.

تصویب این طرح که با ۲۱ رأی موافق در برابر ۱۶ رأی مخالف به انجام رسید، پس از آن اعلام شد که دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار به ایران اذعان کرد.

«اِد رویس» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا که ریاست کمیته امور خارجی را نیز بر عهده دارد، در این باره مدعی شد: ما با این گونه اقدامات در واقع به ایران برای پیش بردن اهداف خود در حمایت از تروریسم و پولشوئی کمک می کنیم.

«پل رایان» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در این باره گفت: نمایندگان جمهوریخواه هرگز فکر نمی کردند که به طرحی برای ممنوع کردن پرداخت نقدی به ایران نیازی باشد.

وی در ادامه افزود: هزینه های پرداخت مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار به ایران بر دوش آمریکائی ها خواهد بود.

لازم به ذکر است، در چهارم فوریه سال جاری و به دنبال رسانه ای شدن پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار اولیه از بدهی ایران در ماه ژانویه، «اِد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه ای به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا خواستار ادای توضیحات وی درباره توافق پیرامون پرداخت مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار به ایران و تعیین زمان بندی آن شد.

در ۱۷ مارس نیز «جولیا فری فیلد» معاون وزیر خارجه در پاسخ به «اِد رویس» نوشته بود: ایران ۴۰۰ میلیون دلار اصل پول خود را از آمریکا دریافت و قرار است ۱.۳ میلیارد دلار نیز به عنوان سود توافقی برای مدت زمان بلوکه شدن دارایی خود در آمریکا را از ما دریافت کند.

در این خصوص، «تام کاتن» نماینده تندرو جمهوری خواه هم پیشتر اوباما را به پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار «باج» به ایران متهم کرده بود.

گفتنی است، ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بابت عدم تحویل ۴۰۰ میلیون دلار مندرج در یک قرارداد اجرایی‌نشده مربوط به خرید تسلیحاتی، به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت کرده بود؛ اما مقامات آمریکایی تأکید داشته اند که از شکست در پرونده حقوقی قرارداد تسلیحاتی در دادگاه لاهه مربوط به دوران ستمشاهی مطمئن بوده و از این رو پرداخت این عدد را معامله‌ای به نفع مالیات دهندگان توصیف و مجبور شدند اصل و سود رقم مذکور را به صورت توافقی به جمهوری اسلامی ایران پرداخت کنند.

وزیر صهیونیستی مدعی گسترش نفوذ ایران در سوریه شد

وزیر مسکن رژیم صهیونیستی در سخنانی به بیان مواضع این رژیم در قبال آتش بس سوریه پرداخت.

بر اساس این گزارش «یوآو گالانت» وزیر مسکن رژیم صهیونیستی در سخنانی ادعا کرد: اسرائیل نباید سلطه و قدرت ایران را در هر توافقی در سوریه بپذیرد.

وی در ادامه سخنان خود که از هراس و ترس وی حکایت دارد، گفت: نباید اجازه داد که در توافقات سوریه، مناطقی برای اقدام کردن و فعالیت در نزدیکی مرزها ایجاد گردد؛ درست همانگونه که در جنوب لبنان روی داد.

وزیر مسکن رژیم اسرائیل در همین راستا مدعی شد: حملات اسرائیل در سوریه این مرز را ترسیم کرد؛ مرزی که بر اساس آن از ایجاد منطقه نفوذ ایران همانند وضعیتی که در لبنان رخ داد، جلوگیری می کند.

گفتنی است اخیرا وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که ۲ جنگنده متعلق به رژیم صهیونیستی را که به اراضی این کشور تجاوز کرده اند، سرنگون کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان:

بازتاب سفر آینده دکتر روحانی به ونزوئلا و کوبا در رسانه های آمریکای جنوبی

تله سور گزارش داد، به گفته «پرویز اسماعیلی» سخنگوی ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی چندین دیدار دوجانبه با مقامات بلندپایه کشورهایی که در این اجلاس در جزیره 'مارگاریتا' در شمال ونزوئلا برگزار می شود، خواهد داشت.

این شبکه ادامه داد: حضور روحانی در اجلاس مذکور موجب خواهد شد تا ایران که ریاست دوره ای سازمان عدم تعهد را برعهده دارد ، این ریاست را به «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا واگذار کند.

تله سور اشاره کرد که سفر روحانی به ونزوئلا و کوبا در حالی صورت می گیرد که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران کمتر از یک ماه پیش در چارچوب یک سفر رسمی به آمریکای لاتین از این دو کشور افزون بر شیلی، نیکاراگوئه، اکوادور و بولیوی دیدار کرد و در این اجلاس نیز رئیس جمهوری را همراهی خواهد نمود.

شبکه مذکور با اشاره به اینکه پس از ونزوئلا، روحانی به هاوانا سفر خواهد کرد و با مقامات بلندپایه کوبایی دیدار خواهد داشت خاطرنشان ساخت که در طول این سفر انتظار می رود که کوبا و ایران چندین توافقنامه همکاری امضا کنند و روحانی از سوی فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا مورد استقبال قرار گیرد.

شبکه تلویزیونی تله سور افزود: سفر روحانی در نیویورک خاتمه خواهد یافت جایی که به مدت دو روز در آنجا به سر خواهد برد و انتظار می رود که در هفتاد و یکمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و با رهبران سیاسی و مذهبی جهان افزون بر بازرگانان و مقامات اقتصادی و رسانه های آمریکایی گفتگو کند.

تارنمای 'کوبا انکوئنترو' نیز نوشت: رئیس جمهوری ایران به دعوت رسمی «رائول کاسترو» به کوبا سفر می کند.

این تارنمای کوبا به نقل از «پرویز اسماعیلی» نوشت که روحانی پس از شرکت در هفدهمین اجلاس کشورهای جنبش عدم تعهد که از روز 13 تا 18 سپتامبر در ونزوئلا برگزار می شود، به هاوانا سفر خواهد کرد تا با «فیدل کاسترو» نیز دیدار کند.

ایرنا:

سفارت اسلوونی در تهران بازگشایی می شود

معاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه اسلوونی گفت: سفارت این کشور در ماه نوامبر (آبان - آذر ) سال جاری میلادی در تهران بازگشایی می شود.

'کارل ویکتور اریاوتس' روز چهارشنبه در نشستی با حضور اعضای کمیسیون سیاست خارجی پارلمان این کشور گفت: انتظار می رود سفارت اسلوونی در ایران مجدداً در ماه نوامبر (آبان - آذر ) سال جاری افتتاح شود.

اریاوتس همچنین تصریح کرد: پیش بینی می شود که 'بروت پاخور' رئیس جمهوری اسلوونی نیز در سفر رسمی به ایران در مراسم بازگشایی این سفارتخانه شرکت کند.

وزیر امورخارجه اسلوونی 29 تیر ماه امسال نیز در نشستی با 'مرتضی درزی رامندی' سفیر کشورمان در لیوبلیانا پایتخت اسلوونی با اشاره به فضای به وجود آمده پس از توافق هسته ای و رفع تحریم ها علیه ایران گفته بود: کاردار موقت اسلوونی برای بازگشایی سفارت این کشور عازم تهران خواهد شد.

اریاوتس در این دیدار افزود که زمان آن فرا رسیده تا روابط اسلوونی با جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش توسعه یابد و مهمترین گام در این راستا بازگشایی سفارت اسلوونی در تهران است.

وی در این دیدار تصریح کرد: همان گونه که قبلا و در دیدار با آقای ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بودم، اسلوونی تصمیم گرفته است در سال جاری سفارت خود را در تهران بازگشایی کند.

وی در ادامه گفت: بر همین اساس و به دنبال اقدامات قانونی و اداری صورت گرفته، به زودی کاردار موقت اسلوونی به منظور انجام تمهیدات لازم برای بازگشایی سفارت، عازم تهران خواهد شد.

اریاوتس با مثبت ارزیابی کردن روابط دو جانبه، بر ضرورت تقویت ارتباطات و مراودات میان مسئولان دو کشور تأکید کرد.

'ازدراکو پوچی والشک' وزیر اقتصاد و توسعه فناوری جمهوری اسلوونی نیز در سال گذشته در ایران گفته بود که گشایش سفارت این کشور در تهران توسعه روابط اقتصادی و سیاسی میان دو کشور را تسهیل خواهد کرد.

سفارت جمهوری اسلوونی در تهران بیست و سوم اسفندماه 1391 به خاطر سیاست های ریاضت اقتصادی این کشور بسته شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار