وی خاطرنشان کرد : ایجاد نهضت بهره گیری از کریدور شمال جنوب، برای همه کشورهای حاشیه خزر درآمد خوبی را به همراه خواهد داشت .
کد خبر: ۲۹۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰ 29 April 2015
به گزارش تابناک گیلان ، رضا مسرور روز چهارشنبه در پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر که به میزبانی منطقه آزاد انزلی در زیباکنار گیلان در حال برگزاری است، اظهار کرد: چرا باید اجازه دهیم وقتی حمل و نقل از مسیر نوستراک کوتاه تر، ارزان تر و اقتصادی تر است؛ محصولات و تولیدات آسیای جنوب شرقی از مسیر طولانی وارد اروپا و بالعکس شود. 

وی خاطرنشان کرد : ایجاد نهضت بهره گیری از کریدور شمال جنوب، برای همه کشورهای حاشیه خزر درآمد خوبی را به همراه خواهد داشت . 

وی با اشاره به کاهش فاصله ، زمان و هزینه استفاده از این کریدور بیان کرد : تجار باید از این قابلیت به نحو احسن استفاده کنند . 

مسرور با بیان اینکه ما اخیرا کریدور چین - قزاقستان ایران را پیشنهاد دادیم که می تواند مسیری مقرون به صرفه برای حمل و نقل باشد، تصریح کرد: ما در مزیت منطقه ای قرار داریم و باید از این مزیت استفاده کنیم . 

وی افزود: انزلی می تواند مرکز داد و ستد کالاهای راهبردی باشد و کشورهای همسایه نیز می توانند از این مزیت استفاده کنند . 

وی با اشاره به وجود بورس کالا در منطقه آزاد انزلی گفت : طی چند ماه اخیرحدود 200 هزار تن در این بورس خرید و فروش انجام گرفته است . 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به وجود شورای همکاری خلیج فارس تصریح کرد: ما می توانیم در دریای خزر، شورای همکاری کشورهای خزر یا شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای خزر ایجاد کنیم . 

وی افزود : این، موضوع حائز اهمیتی است که همه دستگاه های مرتبط باید در این زمینه کمک کنند . 

مسرور گفت : مناطق آزاد در دنیا و ایران، کارکردهای محلی و منطقه ای ندارند بلکه پروژه های ملی هستند که باید به اقتصاد ملی کمک کنند. 

وی اظهار کرد: با این تعریف، منطقه آزاد انزلی متعلق به همه استان های ایران است و با توجه به مزیت های فراوان موجود در منطقه آزاد انزلی، سرمایه گذاران خارجی می توانند از آن بهره بگیرند. 

مسرور با اشاره به ایجاد زیرساخت ها در باکو و در دست ساخت بودن بندر ترکمن باشی در ترکمنستان و بندر بزرگ کاسپین در منطقه آزاد انزلی گفت : این بنادر ، مکمل هم هستند و این کشورها می توانند از مزایای آنها بهره ببرند. 

وی تصریح کرد : بندر کاسپین در آینده با 22 پست اسکله فعالیت خواهد کرد و می تواند مکمل بندر باکو و بندر ترکمن باشی باشد . 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به وسعت 9 هزار و 400 هکتاری این منطقه اضافه کرد: مزایای قانونی فراوانی در این منطقه همچون وحدت فرماندهی ، معافیت مالیاتی 20 ساله و معافیت گمرکی بخش صنعت برای سرمایه گذار داخلی و خارجی وجود دارد.

پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، نهم و دهم اردیبهشت ماه جاری به میزبانی منطقه آزاد انزلی در زیباکنار گیلان در حال برگزاری است. 

در این اجلاس روسای اتاق های بازرگانی و جمعی از مسوولان و فعالان اقتصادی کشورهای روسیه ، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان ، ایران و تاجیکستان به عنوان ناظر مدعو حضور دارند. 

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار