خبرگزاری شبستان:رهبران ایران و روسیه شوک راهبردی به ریاض وارد کرده‌اند، اتهام جدید سعودی علیه ایران، ابعاد بین‌المللی استفاده روسیه از پایگاه هوایی همدان، «مسعود بارزانی» به ایران سفر می‌‎کند از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود.
کد خبر: ۲۸۳۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳ 23 August 2016

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: رهبران ایران و روسیه شوک راهبردی به ریاض وارد کرده‌اند، اتهام جدید سعودی علیه ایران، ابعاد بین‌المللی استفاده روسیه از پایگاه هوایی همدان، «مسعود بارزانی» به ایران سفر می‌کند از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

اتهام جدید سعودی علیه ایران؛ تلاش برای ترور سفیر سعودی در عراق

روزنامه سعودی الشرق الاوسط، امروز (یکشنبه) در ادعایی که پنج سال پیش مشابه آن علیه ایران مطرح شده بود، گفته که ایران تلاش کرده است سفیر عربستان در عراق را ترور کند.

الشرق الاوسط مدعی شده است که به خواسته ایران و با برنامه ریزی گروههای شیعی در عراق، قرار بوده تا خودروی ضد گلوله «ثامر السبهان» سفیر عربستان در عراق، در مسیر فرودگاه بغداد هدف گلوله آر پی جی قرار گرفته و ترور شود.

این روزنامه سعودی، گروه «کتائب خراسان» و نیروهای گروه «ابوالفضل العباس» را مجری این عملیات دانسته و تنها استناد ادعای خود را «یک مقام امنیتی عراقی» ذکر کرده اما هویت وی را فاش نکرده است.

الشرق الاوسط که مدعی است این اخبار را از منابعی در وزارت کشور عراق بدست آورده می‌نویسد که نیروهای امنیتی از طریق شنود مکالمات تلفنی و بیسیمی متوجه این نقشه شده و توانستند یکی از افراد دخیل در این طرح را در فرودگاه بغداد دستگیر کنند و وی اعتراف کرده که یک افسر ایرانی طراح این ترور بوده است.

پنج سال پیش نیز آل سعود با همین حربه، علیه ایران جریان‌سازی کرد و در مهرماه سال 1390 (11 اکتبر 2011) مدعی شد که ایران تلاش داشته که «عادل الجبیر» سفیر وقت عربستان در آمریکا و وزیر خارجه فعلی این کشور را ترور کند؛ اتهامی که بر اساس آن وزارت دادگستری آمریکا یک شهروند ایرانی-آمریکایی به نام منصور ارباب‌سیَر را به عنوان متهم اصلی و یک شهروند دیگر ایرانی به نام علی غلام شکوری را بازداشت کرد.

دولت  وقت جمهوری اسلامی ایران نیز در نخستین واکنش این اتهام را سناریوی تبلیغاتی آمریکا و اسرائیل دانسته بود.

برنامه ایران در ساخت موشک‌های کروز تهدید قابل توجه برای کشتی‌های آمریکایی است

وبگاه آمریکایی «دیلی کالر» در مطلبی با اشاره به سخنان روز گذشته وزیر دفاع ایران در زمینه افزایش توان موشکی ایران نوشت: زرادخانه موشکی ایران بزرگ و متنوع است و تهدید بسیار جدی علیه کشتی‌های آمریکا در منطقه می‌باشد. برخلاف موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز از ناحیه‌ای دور قابل کنترل بوده با برنامه ریزی از قبل انجام گرفته شده  به صورت افقی حرکت می‌نمایند.

بر این اساس، پرواز افقی موشک‌های کروز دفاع برابر آن‌ها را مشکل‌تر می‌نماید. برخی موشک‌های پیشرفته کروز قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارند که ایران در این قسمت به چنین قابلیتی دست نیافته است. این کشور هر از چند گاهی مشکلاتی را برای کشتی‌های آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز ایجاد می‌کند و دریادار «علی فدوی» فرمانده ایرانی چندی قبل مدعی قفل کردن موشک‌های ایران بر کشتی‌های آمریکایی شد.

این وبگاه آمریکایی در خاتمه نوشت: قصد جمهوری اسلامی ایران در ساخت موشک‌های کروز سرعت بالا می‌تواند تهدید قابل توجهی علیه عملیات کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس باشد.

رهبران ایران و روسیه شوک راهبردی به ریاض وارد کرده‌اند

وبگاه تحلیلی «المانیتور» در گزارشی به قلم «بروس ریدل» تحلیلگر معروف آمریکایی نوشت: سعودی‌ها از رییس جمهور بعدی آمریکا انتظار کمی دارند زیرا استقرار جنگنده‌های روسی در ایران برای بمباران مواضع مخالفان دولت «بشار اسد» ریس جمهور  سوریه  آخرین گامی است که بر اساس آن  عربستانی ها درک می‌کنند امنیت منطقه‌  رو به وخامت نهاده است. اینک سعودی‌ها امیدواری کمی به دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی «دونالد ترامپ» و «هیلاری کلینتون» دارند.

بر این اساس، ریاض حتی شاهد روابط نزدیکتر بین ایران، روسیه، حزب الله و شیعیان عراقی و تغییر محیط راهبردی اساسی در خاورمیانه است. یکی از تحلیلگران نزدیک به خاندان سلطنتی آل سعود استقرار جنگنده‌های روسیه در ایران را «شوک راهبردی»  نام نهاد که بیانگر دست‌کم گرفتن نیات تهاجمی ایران و روسیه از سوی آمریکایی‌ها است. عادی سازی روابط ترکیه با روسیه نیز بر نگرانی‌ها عربستانی‌ها افزوده است. عربستانی‌ها سال‌هاست که از عدم اشتیاق باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در عدم سرنگونی بشار اسد ناراحت هستند و اینک رییس جمهور سوریه امنیت بیشتری را نسبت به قبل شاهد است. سعودی‌ها بر این باورند که آمریکا و دیگران درباره سوریه خیانت کرده‌اند.

 به نوشته المانیتور، اینک اولویت اصلی عربستان سعودی در یمن است که در این منطقه نیز حوثی‌های شیعه فشار بر شهرهای مرزی سعودی‌ها را افزایش داده‌اند و سخنگوی حوثی‌ها نواحی مرزی عربستان را به عنوان مناطق اشغال شده توصیف می‌کند و آن‌ها را متعلق به شیعیان یمن می‌داند. عربستان همچنین ایران را مسئول مجهز کردن حوثی‌ها  می‌دانند.

در ادامه این مطلب با اشاره به رویکردهای نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا نوشته شده است: ترامپ برای سعودی‌ها فردی ناشناس و ترسناک است.  لفاظی‌های ضد اسلامی او و مواضعش علیه کشورهای تندروی جهان اسلام خود یک تهدید است. آن‌ها در سخنرانی‌های هفته گذشته ترامپ متوجه شدند که در فهرست دوستان او جایی ندارند. ترامپ البته قول به پاره کردن توافق اتمی داده اما به نظر می‌آید که او همدست «ولادیمیر پوتین» ریس جمهور روسیه است. ترامپ تجربه‌ای در سیاست خارجی ندارد و مشاورانش نیز تخصصی در حوزه خلیج فارس ندارند.

هیلاری کلینتون، نامزد دیگر ریاست جمهوری آمریکا  و وزیر خارجه سابق این کشور نیز البته چهره‌ای بسیار شناخته شده برای ریاض است و سعودی‌ها احساس راحتی زیادی را به او و مشاورانش دارند. البته سعودی ها از «بیل کلینتون»، رییس جمهور سابق آمریکا و همسر هیلاری نسبت به عدم فشار لازم بر اسرائیل در سال 2000 برای حل بحران اعراب- اسرائیل دلزده شدند. هیلاری کلینتون حامی توافق با ایران است و ریاض انتظار دارد کلینتون دنباله روی مسیر اوباما باشد. ادامه این مسیر نیز آن‌چیزی نیست که سعودی ها نسبت از سیاست خارجی آمریکا انتظار دارند.

در انتهای این مطلب آمده است: «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان بسان کهنه سرباز آمریکا است. «محمد بن نایف» ولعیهد این کشور نیز به شدت حامی آمریکا است. «محمد بن سلمان» به عنوان وزیر دفاع نیز در پی اطمینان دادن به آمریکا بوده که با وجود کم تجربگی‌هایش آماده روزهای سخت است و با این‌که عربستان 110 میلیارد دلار سلاح جنگی از دولت اوباما خریداری کرده، اما اطمینانی نسبت به آینده رهبری آمریکا ندارد.  ر ضمن، پوتین و آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران در حال نزدیکتر شدن به هم هستند. شاید پندار عربستان نسبت به ایران اغراق آمیز باشد اما بهرحال واقعیتی غیر قابل تغییر است.

مهر:

ابعاد بین‌المللی استفاده روسیه از پایگاه هوایی همدان

مارک ان. کاتز، استاد دنشگاه جورج میسون معتقد است استفاده روسیه از پایگاه هوایی ایران جهت بمباران مناطق شورشی در سوریه، بیشتر جنبه نمادین داشته است تا اینکه به عنوان استراتژی ایران و روسیه در منطقه درنظر گرفته شود. وی در این ارتباط مقاله ای در سایت نشنال اینترست منتشر کرده است که در زیر ترجمه آن آورده شده است.

بعد از پرواز بمب افکن های روسی از طریق پایگاه هوایی ایران در همدان، مطبوعات و رسانه های خبری  به این موضوع اهمیت داده و تحلیلها و خبرهای زیای در ارتباط با آن منتشر کرده اند. اما سوال اساسی این است که هدف واقعی روسیه و ایران از این اقدام چه بود؟ این اقدام دارای چه ابعادی از لحاظ بین المللی بود؟

هنوز مشخص نیست که روسیه باز هم از پایگاه ایران استفاده خواهد کرد (علی رغم این واقعیت که مسافت کمتر از طریق ایران نیاز به سوخت کمتر برای بمب افکن ها داشته و بمب های بیشتری را می توانند حمل کنند) یا بمب افکن ها از طریق جنوب روسیه جهت شکست شورشیان سوری پرواز خواهند کرد.

پرواز بمب افکن های روسیه از طریق خاک ایران بیشتر بیان کننده همبستگی ایران و روسیه در سوریه است تا اینکه بیان کننده یک اقدام نظامی مشترک باشد. پرواز بمب افکن های سوری از ایران به جای پرواز از جنوب روسیه، تاثیر زیادی در جنگ سوریه نداشته اما ابعاد بین المللی وسیعی داشته است.

برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکنون امیدوار بودند بتوانند از طریق افزایش روابط اقتصادی با روسیه، بین مسکو و تهران و سوریه فاصله ایجاد کنند. اما روسیه بمب افکن های خود را از طریق خاک ایران ارسال کرد و نشان داد که امید این کشورها بی اساس است. در واقع  امید کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می تواند یکی از دلایل تصمیم ایران مبنی بر ارائه مجوز به بمب افکن های روسی جهت استفاده از پایگاه هوایی همدان قلمداد شود.

در مورد ترکیه نیز باید گفت در حالی که رئیس جمهور اردوغان هنوز مصمم به برکناری اسد از قدرت است امیدوار بود روابط ترکیه و روسیه بهبود یافته و در نتیجه مسکو وضعیت ترکیه در جنگ سوریه را تغییر دهد، اقدامات پوتین نشان داد که مسکو با تهران در سوریه همسو است.

سران رژیم صهیونیستی پیش از این باور داشتند که حضور روسیه در سوریه به نفع اسرائیل است زیرا روسیه از حمله ایران و حزب الله به اسرائیل جلوگیری می کند. اما آنها نیز اکنون امید خود را با افزایش همکاری نظامی روسیه و ایران از دست داده اند.

سیاستمداران آمریکایی نیز به این نتیجه رسیده اند که روسیه در بحران سوریه مایل به همکاری با ایران است تا اینکه بخواهد با ایالات متحده آمریکا جهت استقرار صلح در سوریه و پایان دادن به بحران این کشور همکاری کند.

ممکن است روسیه جهت همکاری با ایران از ناامیدی کشورهای منطقه ای و بین المللی نگران نباشد به ویژه زمانی که بسیاری از دولتها خواهان همکاری با این کشور هستند. در واقع سیاستمداران روسی بر این باورند که بسیاری از کشورها خواهان همکاری با مسکو جهت حل بحران سوریه هستند. اگر هدف روسیه از همکاری با ایران تحت فشار قرار دادن تهران و دمشق جهت پذیرش یک راه حل مسالمت آمیز جهت خاتمه جنگ سوریه که مورد پذیرش قدرتهای خارجی متاثر از بحران و شورشیان باشد، این استدلال قانع کننده است. اما اگر کشورهای غربی و منطقه ای به این موضوع پی ببرند که مسکو به اندازه تهران و دمشق مصمم به شکست مخالفان سوری است هرگز با این کشور همکاری نخواهند کرد.

واقعیت این است که سرخوردگی کشورهای غربی و منطقه ای جهت همکاری با روسیه در جنگ سوریه برای روسیه مهم نیست اگر مسکو، تهران و دمشق بتوانند مخالفان سوری را با همکاری یکدیگر شکست دهند.

در بسیاری از درگیری ها ثابت شده است که بمباران هوایی جهت شکست شورشیان کافی نیست. باید بپذیریم که سوریه یک استثنا نیست. در همه جا جهت شکست شورشیان باید از نیروی زمینی هزینه بر و زمان نیز استفاده کرد.

باید گفت پوتین قصد ندارد نیروهای زمینی در مقیاسی گسترده جهت مبارزه مستقیم با شورشیان به سوریه ارسال کند.

در پایان باید گفت که  تلاش این کشورها جهت شکست مخالفان، بدون توجه به راه حل مسالمت آمیز فقط باعث تقویت حکومت بشار اسد شده و قدرت مقاومت داخلی حکومت وی را افزایش داده است. تا زمانی که مقاومت داخلی حکومت بشار اسد ادامه دارد، حداقل برخی از قدرتهای خارجی مانند عربستان سعودی و احتمالا ترکیه از آن حمایت خواهند کرد. بنابراین اینکه بمب افکن ها از ایران یا از روسیه پرواز کند برای همه احزاب درگیر نتایج یکسانی در پی خواهد داشت.

احتمال ازسرگیری مجدد حملات جنگنده‌های روس از ایران وجود دارد

سفیر روسیه در ایران امروز در سخنانی ضمن تأیید خروج جنگنده های روسیه از پایگاه هوایی «نوژه» در همدان از احتمال بازگشت بمب افکن های روس برای حمله به مواضع تروریست های داعش در سوریه در آینده خبر داد.

«لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران امروز در مصاحبه خبرگزاری روسی اینترفکس در این باره اعلام کرد: اگرچه تمامی هواپیماهای جنگی روسیه از پایگاه هوایی همدان خارج شده اند؛ اما مانعی برای بازگشت مجدد آن ها در آینده وجود ندارد.

سفیر روسیه در ایران در ادامه افزود: دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اگر مقامات عالی دو کشور لازم بدانند و به توافق کافی در این زمینه برسند، دیگر مشکلی در بازگشت بمب افکن ها وجود نخواهد داشت.

«لوان جاگاریان» در ادامه افزود: فعلاً هیچ جنگنده روسی در ایران باقی نمانده است.

«لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران در حالی اظهارات مذکور را به خبرگزاری اینترفکس اعلام کرد که صبح امروز رسانه ها اعلام کرده بودند که مسکو استفاده از پایگاه هوایی همدان برای عملیات علیه مواضع داعش در سوریه را به حالت تعلیق درآورده است. 

گفتنی است،  سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در این باره اعلام کرده بود: حضور روسیه در ایران موقت و با هماهنگی بود و آنها نه در ایران پایگاه دارند و نه مستقر شده‌اند.

«مسعود بارزانی» به ایران سفر می‌کند

امید صباح سخنگوی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: پس از دعوت مقامات ایرانی از «مسعود بارزانی» ریاست اقلیم برای سفر این کشور، وی قصد دارد به تهران سفر کند.

بر اساس این گزارش، وی در این ارتباط اظهار داشت: این سفر بنابر دعوت رسمی مقامات جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

سخنگوی اقلیم کردستان عراق در پاسخ به سؤالی پیرامون زمان این سفر نیز اظهار داشت: هنوز زمان دقیق سفر بارزانی به ایران مشخص نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان:

تایید پرداخت 1.3 میلیارد دلار بدهی آمریکا به ایران

وزارت امورخارجه آمریکا روز دوشنبه تایید کرد که دولت اوباما 1.3 میلیارد دلار بدهی آمریکا به ایران را بابت حل و فصل اختلاف مالی، پرداخت کرده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی واشینگتن اگزامینر، وزارت خارجه آمریکا ولی توضیح نداد که این مبلغ به چه شکلی پرداخت شده است.

این پول بابت بدهی ناشی از فروش اسلحه در سال 1979 که آمریکا متعهد شده بود و به آن عمل نکرد، پرداخت شد.

این رسانه افزود: پس از سرنگونی دولت وقت ایران (1979) معامله مربوط به فروش این تجهیزات به هم خورد و دولت اوباما گفته است به ایران بابت این پول و سود آن مقروض است.

بهره برداری انتخاباتی جمهوری خواهان از پرداخت 400 میلیون دلار به ایران

جمهوری خواهان در تلاش برای کنترل سنای آمریکا، 400 میلیون دلاری را بهانه کرده اند که می گویند پرداخت باج به ایران برای انجام تبادل زندانیان دو کشور در ماه ژانویه است.

وزارت امور خارجه آمریکا مدت ها منکر پرداخت باج بابت این مسئله شده بود و مدعی بود در سیاست آمریکا، چیزی به نام پرداخت باج وجود ندارد. جاش ارنست، دبیر رسانه ای کاخ سفید ادعا کرده کسانی که به مسئله پرداخت 400 میلیون دلار انتقاد دارند، در واقع مخالف توافق هسته ای با ایران هستند.

اما همین هفته گذشته، سرانجام کاخ سفید اذعان کرد پرداخت مبلغ 400 میلیارد دلار را به انجام تبادل زندانیان مشروط کرده بود.

سناتور روی بلانت که مسئله پرداخت مبلغ را در ماه ژانویه مطرح کرده بود، از این کش و قوس ها برای جلب طرفداران خود استفاده می کند. سناتور مارک کرک مانند بلانت در ماه نوامبر با چالش انتخاب مجدد جدی رودررو است و وعده داده است بعد از پایان تعطیلات کنگره، جلسه استماع نظرات برگزار کند.

این مسئله حاکی از تلاش های جمهوری خواهان برای حفظ اکثریت جمهوری خواه سنا است زیرا احتمال دارد کلینتون در انتخابات آینده آمریکا پیروز شود و باید او را تحت نظر داشته باشند. بعد از گردهمایی های ماه گذشته، کلینتون از ترامپ جلو افتاده است.

کرک که هم اکنون، رئیس زیرکمیته امنیت ملی و تجارت بین المللی و امور مالی است، در انتخابات، رودر روی تمی داکورت جمهوری خواه قرار خواهد گرفت.

بلانت نیز در ماه نوامبر باید با جیسون کاندر دموکرات رو در رو شود و یک حساب ایمیلی برای پرسش از وزیر امور خارجه بازگشایی کرده است. او گفته است: «دولت اوباما بعد از گمراه کردن مردم آمریکا، حالا اذعان کرده تا انجام مبادله، از تحویل پول خودداری کرده است. این تایید حرف های من و بسیاری از همکارانم از همان ابتدا است.»

سیمون کاندر یکی از اولین نامزدهای دموکرات بود که کلا با توافق هسته ای با ایران مخالف بود و اوایل این ماه اعلام کرد اگر پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به ایران باج بوده باشد، «غیرقابل پذیرش» است.

ایرنا:

تونر: آمریکا روابط ایران و روسیه را از نزدیک زیر نظر دارد

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری گفت : امریکا همکاری های روسیه و ایران را از نزدیک زیر نظر دارد.

امریکا می گوید که گزارش های منتشر شده در مورد توقف استفاده روسیه از پایگاهی در ایران برای حمله به شبه نظامیان سوریه را مشاهده کرده است.

تونر گفت که :' اما روشن نیست که استفاده از این پایگاه هوایی به طور قطع متوقف شده است یا نه .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار