یک متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی گفت: حدود ۴۰ درصد کودکان در مناطق شهری و روستایی هموگلوبین خون بسیار پایینی دارند. این به مفهوم این است که ذخیرۀ آهن آنها آن چنان به انتها رسیده که نوبت به هموگلوبین خون رسیده است.
کد خبر: ۲۸۱۱۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸ 20 August 2016
محمد دریایی اظهار داشت: ید به عنوان یک عامل مهم در افزایش ضریب هوشی به صورت یون می‌تواند جای خود را در میان خانواده‌ها باز کند، ولی امروزه با معضلی به نام کمبود هموگلوبین خون مواجه هستیم.
 
به گفته وی چیزی حدود 40 درصد کودکان در مناطق شهری و روستایی هموگلوبین خون بسیار پایینی دارند. این به مفهوم این است که ذخیرۀ آهن آنها آن چنان به انتها رسیده که نوبت به هموگلوبین خون رسیده است.
 
یک متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی ادامه داد: غنی سازی، بازی با لغت است و عمل نابودی سلول‌های بدن انسان است, در قدیم ثابت شده و جبران کمبود مواد مفید برای بدن, باید به صورت یون باشد تا مشکل کمبود آهن برطرف شود.
 
دریایی گفت: بر طبق آمار در کودکان کل کشور، 20 درصد کودکان 6 ساله از کمبود هموگلوبین آهن رنج می‌برند. کمبود هموگلوبین یعنی فقر آهن شدید وقتی رخ می‌دهد که ذخیره‌های آهن بدن به طور کامل تمام شده باشد.
 
وی بیان کرد: 25 درصد زنان باردار روستایی و 20 درصد زنان باردار شهری دچار کمبود هموگلوبین هستند. از مطرح شدن ریز مغذی «روی» در کشور چیزی نمی‌گذرد. در کل کشور کمبود 20 درصدی «روی» مشاهده شده است و بررسی‌ها برای اضافه کردن آن به مواد غذایی همچنان ادامه دارد.
 
یک متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی افزود: از طرف دیگر، کمبود ویتامین D یک کمبود باز پدید است که در دنیا به خاطر آلودگی هوا و زندگی در محیط‌های شهری و نرسیدن نور خورشید به بدن شیوع پیدا کرده است که تنها راه درمان آن استفاده از مواد غذایی غنی شده با این مواد است.
 
دریایی اضافه کرد: جالب این که کمبود ویتامین D در مناطق شهری بیشتر مشاهده می‌شود. چیزی حدود 45 درصد مردم تهران از کمبود ویتامین D رنج می‌برند و 60 درصد زنان شهرنشین در کشور کمبود ویتامین D دارند.
 
وی خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین D  عامل اصلی بروز پوکی استخوان است. این در حالی است که 90 درصد افراد جامعه ما دریافت ناکافی کلسیم دارند و به نظر می‌رسد، تعداد بسیار زیادی از این جمعیت در سنین بالا دچار این بیماری مهلک شوند.
منبع: تسنیم
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار