کد خبر: ۲۶۹۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸ 01 August 2016
حسین عسکری رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: همزمان با اجرای سرشماری در بهمن سال گذشته این تمساح ها در شهرهای چابهار، سرباز و نیکشهر توسط کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، همیاران افتخاری و مردم بومی منطقه شناسایی شدند.
وی با بیان اینکه در اجرای این طرح بیشترین تعداد تمساح ها با بیش از 150 عدد در سد پیشین سرشماری شده گفت: آگاهی از محل تجمع و برنامه ریزی برای فراهم کردن مطلوب ترین زیستگاه گونه از جمله مهمترین اهداف این سرشماری بود.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به خفگی کودک 10 ساله توسط تمساح پوزه کوتاه در روستای کشاری شهرستان سرباز گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته تمساح های برکه این روستا برای آرامش خاطر روستاییان در حال انتقال به سایر برکه های منطقه هستند.
تمساح پوزه کوتاه باقیمانده راسته کروکودیل ها که خود خزندگانی بوده اند که 225 تا 265 میلیون سال قبل زیست می کردند.
گاندو یا تمساح پوزه کوتاه ایرانی تنها گونه از راسته تمساح ها در ایران است که پهن ترین پوزه را در مقایسه با سایر تمساح ها دارد و یکی از ویژگیهای مهم گاندو پاهای قوی آن است.
یک میلیون و 489 هزار و 590 هکتار معادل 9/7 درصد (هفت و 9 دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
گونه های جانوری و گیاهی استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار