در پی اجرای شتابزده و ناقص طرح به اصطلاح هدایت تحصیلی صورت گرفت:
به گزارش تابناک سمنان،«هدایت تحصیلی» در تابستان سال ۱۳۹۵، به داغ ترین موضوع آموزشی و پرورشی کشور و استان سمنان تبدیل شده است.نارضایتی شدید دانش آموزان،والدین و کارشناسان از یک طرف و تعصب مسئولین مربوطه بر اجرای شتابزده و ناقص این طرح از طرف دیگر باعث شد تابناک به این موضوع ورود پیدا کند.
کد خبر: ۲۶۸۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱ 30 July 2016

مقدمه:

به گزارش تابناک سمنان،«هدایت تحصیلی» در تابستان سال ۱۳۹۵، به داغ ترین موضوع آموزشی و پرورشی کشور و استان سمنان تبدیل شده است؛مطابق این روش امسال دانش‌آموزان بر خلاف سال های گذشته که در پایه اول دبیرستان انتخاب رشته می کردند، در پایه نهم و با روش جدید هدایت تحصیلی می شوند‌ تا یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین تصمیمات زندگی خود را بگیرند و با انتخاب رشته مناسب، نه تنها آینده شخصی خود، بلکه منشأ تاثیرات مثبت در سرنوشت کشور و جامعه شان شوند.

در سبك جديد هدايت تحصيلي علايق دانش‌آموزان نقش چنداني در انتخاب رشته ندارد و براي هر منطقه و هر مدرسه دولتي سهميه‌اي براي هر رشته مشخص شده است. اگر معدل دانش‌آموزي به اين سهميه نرسد، حتي اگر معدل او 19 باشد، تنها راهي كه براي ادامه تحصيل در رشته مورد علاقه‌اش دارد اين است كه به مدرسه غيرانتفاعي برود.

اجبار به تحصیل در رشته‌ای خاص نه علمی است و نه شرعی و نه قانونی

پدر یکی از دانش آموزان پایه نهم به خبرنگار تابناک سمنان گفت: وزارت آموزش پرورش کشور ما ظاهرا بنا دارد هرچند سال با طرح های مطالعه نشده ،آینده بچه های این مملکت را با بحران مواجه کند. یکباربا نظام جدبد آموزشی و این بار با هدایت تحصیلی. درست پس از 20 سال از اجرای آمزمون و خطاء نظام به اصطلاح جدید در سال 75 ،امسال باز طرحی به مراتب بدتر از آن قرار است اجراء شود. اینکه مسئولین بخواهند دانش‌آموزان را در رشته‌ای خاص و بصورت ناخواسته کنند نه علمی است و نه شرعی و نه قانونی.خدا با تمام بزرگی ما رو آزاد آفریده چطور مسئولین امر به خود اجازه می دهند بر خلاف فطرت آفرینش و با دلایل من درآوردی آزادی را از بچه های این مملکت بگیرند.

تحصیلات رایگان در قانون اساسی رو به فراموشی است:

مادر یک دانش آموز سمناتی که خود را وکیل معرفی می کرد نیز در این باره گفت: داستان تکراری دریافت پول توسط مدارس دولتی در سال های اخیر هنوز به سرانجام مناسبی نرسیده است که یک دغدغه جدبد و البته با اهمبت بیشتر برای والدین ایجاد کردند.

وی گفت مطابق اصل سی قانون اساسی دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم سازدو وسائل تحصيلات عالي را تا سرحد خودكفائي كشور به طور رايگان گسترش دهد.

ولی با این کار اگر فرزتد من به رشته ای علاقه مند باشد ولی آموزش پرورش نتواند او را جذب کند باید باالجبار برویم سراغ مدارس غیرانتفاعی. که این کار اجباری خلاف قانون اساسی است.

هدایت تحصیلی طرحی برای کمک به مدارس غیر انتفاعی:

پدر و مادر دیگری که خود هر دو از کارمندان دولتی معرفی کردند در این خصوص گفتند: شاید زمانی که اولین مدارس غیرانتفاعی در کشور شروع به فعالیت کردند، کسی تصور نمی کرد به دنبال این مدارس، مدارس دولتی نیز از حالت رایگان خارج شوند و شهریه هایی برای خود تعیین نمایند.الان این شائبه در بین والدین وجود دارد که باکاهش متقاضی برای مدارس غیر انتفاعی و کاهش درآمد های آنان دولت قصد دارد ازضرر و زیان آن ها کم کند. به گفته ایشان شاید سیاست اشتغال زایی در دولت مهمتر از آینده ی بچه های ما اهمیت داشته باشد.

هدایت تحصیلی فقط مربوط به ایران است:

در خلال این گفتگو با پدر یکی دانش آموزان مقطع نهم برخورد کردیم که صحبتهای جالبی مطرح کرد.وی که خود را تحصیل کرده اروپا معرفی می کرد گفت: هدایت تحصیلی با این روشی که در حال انجام است شتابزده و غیر علمی است.

ایشان گفت: ما از قول رئیس ستاد هدایت تحصیلی وزارت آموزش و پرورش شنیده ایم که گفته است هدایت تحصیلی، امری طبیعی و در تمام نظام‌های آموزشی جهان است در حالیکه چنین چیزی حداقل در کشورهای پیشرفته اروپایی وجود ندارد. برای مثال در هلند همه شهروندان تا مقطع کارشناسی ارشد و در هر رشته ای که دوست دارند می توانند بصورت رایگان تحصیل کنند.

اجرای بد هدایت تحصیلی باعث شادی دشمنان خواهد شد

پدر دیگری که خود را از طرفداران رئیس جمهور  معرفی می کرد گفت: متأسفانه اجراي طرح هدايت تحصيلي و تبعات اجتماعي كه لاجرم ايجاد مي کند .يا مورد غفلت همكاران رئیس جمهور در

وزارتخانه واقع شده است و يا به اندازه كافي مورد توجه قرار نگرفت و مسائلي را در اين مورد به وجود آورده است كه دشمنان را شاد و دوستان را مغموم و نگران نموده است و قطعاً ضربه بزرگي به اعتبار آموزش و پرورش این دولت وارد خواهد ساخت .وی گفت: براي همه صاحبان نظر روشن است ،كه تبعات طرح عجولانه همچنان و در آينده نيز گريبا نگير آموزش و پرورش و مردم خواهد بود و اين نيز بخشي از تبعات آن است.

دلیل شتابزدگی برای اجرای طرح مشخص نیست

در کنار این همه والدین ناراضی به پدری برخورد کردیم که از قضاء خود از فرهنگیان بود.ایشان به شدت با اجرای شتابزده این طرح مخالف بود و در بیان دلایل آن گفت:طرح متوازن سازي دانش آموزان در رشته هاي دبيرستاني در اواخر اسفند ماه سال گدشته به وزیر ابلاغ شده است .ولی متأسفانه تا كنون هيچكدام از آئين نامه ها و روشها اجرايي آن تهيه نشده است و بدرستی در اختيار استان ها قرار نگرفته است. و از طرفی خود طرح هدايت تحصيلي از توازن برخوردار نيست یعنی بر خلاف مصوب مجلس است برای مثال به معدل علمي دانش آموز توجه كمتري شده است (35%) و بخش مربوط به مشاوره ، با آگاهي كافي اولياء و دانش آموزان تكميل نشده است و فرمهاي هدايت تحصيلي يك مرتبه در سطح كشور تهيه شده و حال آنكه لازم بود از قبل در محدوه هاي كوچكتري اجراء مي شد و اشكالات آن بر طرف مي گرديد و سپس به كل كشور تسري مي يافت.

تغییر در فرهنگ سازی، اولویتی که مغفول شده است:

یکی از فعالان جامعه خبری سمنان نیز معتقد است: پيش از آنكه مسئولان آموزش و پرورش با اقداماتي شتابزده با سرنوشت نوجوانان اين مملكت بازي كند،‌بهتر است ارزش‌هاي شغلي كه در طول 9 سال اول مدرسه در گوش دانش‌آموزان مي‌خواند را تغيير دهد.

آموزش و پرورش بايد به دانش‌آموزان بياموزد همه رشته‌ها و همه مشاغل در جامعه ارزشمند هستند. اگر امروز دانش‌آموزان ما به مشاغل مثل كارگري يا تكنسين بودن با ديده تحقير نگاه مي‌كنند، معلوم است كه صف كنكور پزشكي و مهندسي همچنان شلوغ خواهد بود. پيش از آنكه با هدايت تحصيلي اجباري، دانش‌آموزان را براي يك عمر سرخورده كنيم، بهتر است مسئولان فكري به حال فرهنگ اشتغال كشور داشته باشند. تا زماني كه نگاه جامعه به ارزش مشاغل تغيير نكند، اجبار از بالا هيچ كاري از پيش نخواهد برد.

انتظار از مسئولین استانی:

با توجه به اینکه استاندار محترم جناب آقای دکتر خباز سال ها در کسوت معلمی مشغول بکار بودند و آن دوره را از افتخارات کاری خود می دانند انتطار داربم بعنوان نمابنده عالی دولت در استان نسبت به تحقق خواسته های به حق مردم استان اقدام عاجل نماید.

ضمن اینکه همین خواسته را از جناب آقای دکتر همتی نماینده منتخب مردم شهرستان های سمنان،سرخه و مهدی شهر در مجلس دهم داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار