طی بیش از پنج سال که از آغاز درگیری ها و جنگ داخلی در سوریه می گذرد، دولت ترکیه همواره یکی از تندترین مواضع را در قبال این موضوع داشته و بر ضرورت کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت تأکید کرده است. با این حال، به تازگی و تحت مجموعه ای از شرایط، احتمال جدی بازنگری آنکارا در سیاست خود در این زمینه به وجود آمده است.
کد خبر: ۲۴۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۱ 16 June 2016
به گزارش «تابناک یزد»، طی بیش از پنج سال که از آغاز درگیری ها و جنگ داخلی در سوریه می گذرد، دولت ترکیه همواره یکی از تندترین مواضع را در قبال این موضوع داشته و بر ضرورت کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت تأکید کرده است. با این حال، به تازگی و تحت مجموعه ای از شرایط، احتمال جدی بازنگری آنکارا در سیاست خود در این زمینه به وجود آمده است.

خبرگزاری «رویترز» در مطلبی به بررسی مواضع ترکیه در قبال سوریه پرداخته و می نویسد، عزم دولت ترکیه برای جلوگیری از تشکیل یک منطقه خودمختار کردی در شمال سوریه، می تواند سبب کاهش فشارهای این دولت برای کناره گیری بشار اسد از قدرت شود. این در شرایطی است که تاکنون نوع سیاست آنکارا در سوریه، بیش از آنکه سبب گسترش نفوذ شود، سبب منزوی شدن ترکیه می شود.

بینالی ییلدریم، نخست وزیر جدید ترکیه، تنها چند روز پس از رسیدن به قدرت، تصریح کرد که ترکیه باید «بر دوستان خود افزوده و از دشمنان خود بکاهد»؛ اظهاراتی که بیانی روشن در تأیید ناکارآمدی سیاست های سلف خود، یعنی احمد داوداوغلو بود.

در دوره نخست وزیری داوداوغلو، آنکارا مکرراً بر ضرورت کناره گیری بشار اسد از قدرت تأکید داشت و همین امر، از یک سو سبب تقابل ترکیه با روسیه به عنوان متحد دولت اسد و از سوی دیگر، سبب فاصله گرفتن این کشور از ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا شد، زیرا این ائتلاف، تمرکز خود را پیش از هر چیز بر مبارزه با گروه تروریستی داعش قرار داده بود.

اما اکنون، بدترین کابوس ترکیه به واقعیت تبدیل شده است: حمایت های روسیه – و ایران –  سبب باقی ماندن اسد در قدرت شده، در حالی که همزمان، کردهای سوریه به دلیل مشغولیت به امر مبارزه با داعش، از حمایت آمریکا برخودار شده اند. همین امر سبب شده موقعیت آن ها در مرز ترکیه تقویت شود.

کابینه ییلدریم، چهار حوزه سیاستگذاری را به عنوان اولویت های خود برای تغییر سیاست ها مشخص کرده است: اسرائیل، روسیه، اتحادیه اروپا و سوریه. عزم تغییر سیاست در این حوزه اخیر، یعنی سوریه، تا حدی بدان سبب است که ترکیه دریافته سقوط اسد، می تواند به نفع گروه های نظامی کرد تمام شود.

یک مقام ارشد حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه که نخواسته نامش فاش شود، به رویترز گفته از نظر دولت آنکارا، اسد همچنان یک «قاتل» است که «مردم خود را شکنجه می کند» و موضع دولت ترکیه در این زمینه تغییری نخواهد کرد؛ با این حال، وی افزوده: «اما او (اسد) موافق خودمختاری کردها نیست. ممکن است ما از همدیگر خوشمان نیاید، اما درباره این موضوع، هر دوی ما از یک سیاست طرفداری می کنیم».

آنکارا نگران است که دستاوردهای یگان های مدافع خلق کرد (YPG) در سوریه، سبب تهییج و تحریک نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (PKK) شود که در حال حاضر، در نبردی مسلحانه با دولت به سر می برند. این دو گروه کرد به یکدیگر مرتبط است و در حقیقت، یگان های مدافع خلق، شعبه سوری «پ.ک.ک» محسوب می شود که یک دهه پیش بنیان گذاشته شد.

طی ماه های اخیر، درگیری میان نیروهای ارتش ترکیه و شبه نظامیان «پ.ک.ک» شدت گرفته است. به عقیده محمت یگین، تحلیلگر مؤسسه «اوساک» در ترکیه، این امر سبب شده گزینه های محدودی برای ترکیه بماند. به عبارت دیگر، آنکارا یا باید وارد روند صلح با «پ.ک.ک» شود (امری که تاکنون از آن خودداری کرده) و یا به دولت اسد به عنوان یک حائل تکیه کند. وی می گوید: «تنها چیزی که می تواند تغییر کند، این است که ترکیه از اصرار خود برای کناره گیری اسد دست بردارد».
تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار