سه اثر تاریخی در اشتهارد ثبت ملی شد، یک اثر در انتظار ثبت
فرماندار شهرستان اشتهارد گفت: خانه آقاسیدعبدالله برهانی که در ادبیات مردم اشتهارد به آسیدعبدالله معروف و محبوب بوده، چندی پیش به درخواست بسیاری از شهروندان و پیگیری‌های فرمانداری از سوی شهرداری اشتهارد خریداری شده و مورد بازسازی و مرمت زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی قرار گرفت.
کد خبر: ۲۳۸۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶ 01 June 2016
فرماندار اشتهارد از تلاش برای ثبت خانه آقا سید عبدالله برهانی در فهرست آثار ملی خبر داد.
ابوالفضل اینانلو اظهار داشت: شهرستان اشتهارد دارای قدمت و سابقه طولانی در فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی بوده که تاکنون فضلا و علمای بسیاری را پرورش داده و به جامعه معرفی کرده است.
وی تصریح کرد: از جمله این علما آقاسیدعبدالله برهانی است که در طول عمر با برکت خود، خدمات علمی و معنوی بسیاری را به جامعه اسلامی کشورمان ارائه داده و نقش و اثرگذاری بسیاری در توسعه علوم دینی داشته است.
فرماندار شهرستان اشتهارد گفت: خانه آقاسیدعبدالله برهانی که در ادبیات مردم اشتهارد به آسیدعبدالله معروف و محبوب بوده، چندی پیش به درخواست بسیاری از شهروندان و پیگیری‌های فرمانداری از سوی شهرداری اشتهارد خریداری شده و مورد بازسازی و مرمت زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی قرار گرفت.
اینانلو افزود: این خانه توسط شهرداری اشتهارد تبدیل به خانه فرهنگ شده و امروزه بسیاری از شهروندان و به ویژه نسل جوان در این شهرستان از امکانات موجود آن استفاده می‌کنند.
وی بیان داشت: در گام بعدی در تلاش هستیم تا خانه آقاسید عبدالله در فهرست میراث ملی ثبت شود و مقدمات این مهم انجام شده است، زیرا با ثبت این اثر معنوی ضمن احترام گذاشتن به این عالم و فاضل بزرگ، می‌توانیم در ترویج و بسط اندیشه‌های دینی و معنوی ایشان گام‌های موثری برداریم.
عالی‌ترین نماینده دولت در شهرستان اشتهارد افزود: همچنین به تازگی سه اثر تاریخی این شهرستان با پیگیری‌های انجام شده و تلاش‌های کارشناسان و مدیران میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
اینانلو اظهار داشت: یکی از این آثار مربوط به تکیه صیادیه بوده که طی سال‌های متمادی و قرون مختلف میعادگاه عاشقان ولایت و ائمه اطهار است.
وی تصریح کرد: در کنار ارزش معنوی این اثر، ساختمان تکیه صیادیه از نظر مهندسی و قدمت تاریخی از ارزش بالایی برخوردار است.
فرماندار اشتهارد گفت: همچنین دو حمام تاریخی و قدیمی شهرستان اشتهارد که از نظر قدمت و مهندسی دارای جایگاه خوبی بودند نیز همراه با تکیه صیادیه در فهرست آثار و میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.
اینانلو در پایان اظهار امیدواری کرد که تلاش‌های انجام شده برای ترویج فرهنگ غنی ملی و دینی ایران اسلامی موثر باشد.
لازم به توضیح است، به تازگی سه بنای ارزشمند تاریخی در شهرستان اشتهارد این استان در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.
پرونده این سه بنای تاریخی شامل حسینیه (تکیه) صیادیه و دو حمام مردانه و زنانه شهرستان اشتهارد پس از بررسی نهایی هشتم خرداد ماه جاری در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسید.
حسینیه صیادیه یکی از ابنیه های زیبا و ارزشمند شهرستان اشتهارد است که با مساحت 658متر در محله صیادیه و در ضلع غربی بقعه امامزادگان ام کبری و ام صغری( س) شهرستان اشتهارد قرار دارد.
نمای ورودی این بنا که مربوط به دوره قارجاریه است شامل سردر آجری با طاق نماها، رف های زیبا و درب چوبی است.
برای ورود به حسینیه باید از یک هشتی گذشت که فضای آن با آجرکاری‌هایی زیبا تزیین شده است.
اطراف حیاط حسینیه غرفه‌هایی در دو طبقه ساخته شده که در ایام عزاداری های مذهبی مردم در آن ها مستقر می‌شوند.
مصالح ساختمانی بکار رفته در قسمت های قوسی حسینیه از آجر و گچ است و طبق گفته افراد محلی شبستان اصلی این بنا در زلزله سال 1341 آسیب دیده و بعد از آن طی دو مرحله بازسازی شده است.
دو بنای دیگر اشتهارد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید شامل، حمام های مردانه و زنانه صیادیه اشتهارد است و در فاصله کمی از حسینیه صیادیه قرار دارند.
این حمام ها که مربوط به دوران قاجاریه هستند دارای سر در ورودی، پله ها، بینه و سربینه، دالان، اطا ق نظافتخانه، گرمخانه(خزینه) حوض، هورنو(نورگیر) و کفش کن می باشند.
مصالح بکار رفته در این دو حمام شامل سنگ لاشه ، آجر(آجر ختایی) که در طاق و قوس و دیوارها استفاده شده همچنین ماسه، آهک و.. است. حمام های صیادیه اشتهارد ساده وبدون تزیینات خاصی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار