سدسازی به دلیل تاکید بر توسعه استان اردبیل با محوریت کشاورزی با همه نظرات موافقان و مخالفان آن در استان به اشباع رسیده است این در حالی که مشکلات زیست محیطی حاصل از سد سازی غیرقابل انکار است.
کد خبر: ۲۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۶ 16 April 2015

در حال حاضر 47 سد در دست بهره برداری، 23 سد در دست مطالعه و هفت سد در دست اجرا از جمله پروژه های توسعه سازه های آبی استان است و به ادعای شرکت آب منطقه ای استان 63 درصد آب های سطحی استان مهار شده و در افق برنامه پنجم توسعه مهار 73 درصد آب ها مورد نظر است. این در حالی است که تالاب ها، منابع آب زیرزمینی و دیگر عوامل محیط زیستی استان از تاثیرات منفی سدها در امان نبوده اند.

به گزارش تابناک، موافقان سدسازی معتقدند در چند دهه اخیر، هرگاه که به دلیل کاهش بارندگی های معمول سالانه، دچار خشکسالی و بحران کمبود آب شرب و کشاورزی شده ایم، تنها به پشتوانه همین آب های ذخیره شده در پشت سدها، که از طریق مهار آب های سطحی تامین شده است، توانسته ایم به مقابله با خشکسالی و بحران کمبود آب، برخیزیم.

اما مخالفان این پروژه ها که اغلب از حامیان محیط زیست هستند اعتقاد دارند گر چه ساخت سد می تواند برای تامین آب بخش کشاورزی و تولید برق موثر باشد اما معایبی هم دارد که می توان از ایجاد مشکل در رودخانه ها و منابع آب زیرزمینی نام برد چرا که وقتی رودخانه ها به مانند شریان های حیاتی زمین هستند، سدها در این عملکرد شریانی زمین اختلال ایجاد می کنند.

انتقاد از سدسازی غیرکارشناسی در استان

در حالی که هم اکنون در مرحله تنش در خصوص منابع آبی استان قرار گرفته ایم مدیر کل پدافند غیرعامل استان اردبیل نیز از سدسازی های غیرکارشناسی در سطح استان انتقاد کرد.

«سید سعدالله رئیس سادات» تصریح کرد: در حال حاضر سدهایی در استان احداث شده است که 20 سال است، آب ندارند و معلوم نیست احداث آن به چه منظوری بوده است.

وی افزود: در مدیریت پدافند غیر عامل یک منطقه، نیازمند استفاده حداکثری از توان موجود است و سرمایه گذاری در پروژه ها باید با نهایت دقت ادارات صورت گیرد.

ظرفیت سدسازی در اردبیل اشباع شده است

این انتقادها در حالی به پروژه های سدسازی مطرح می شود که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان خود اذعان می کند منابع آبی سطحی به درستی مدیریت نمی شود و عمده مشکل در مرکز استان به قوت خود باقی است.

داوود نجفیان تاکید دارد که ظرفیت سدسازی در استان اردبیل اشباع شده است و سد سازی دیگر توجیه ندارد.

به اذعان کارشناسان و مسئولان بیشترین رقم آب در کشاورزی مصرف می شود که حدود 80 درصد است و متاسفانه اغلب هنوز به روش سنتی و غرقابی با راندمان 33 درصدی آبیاری می شود. سئوالی مطرح می شود که آیا بهتر نیست هزینه ها و اعتبارات تخصیص یافته برای ساخت سدها که آب آن با این راندمان پایین هدر می رود و مشکلات زیست محیطی در پی دارد، به تغییر سیستم آبیاری کشاورزان و جایگزینی روش آبیاری نوین هزینه شود؟!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار