سفیر ایران در باکو گفت: گسترش ارتباط بین مرزبانان ایران و جمهوری آذربایجان برای برقراری امنیت مطلوب در مرزها، مبارزه مشترک با تروریسم و جریانات تکفیری و مقابله با قاچاق مواد مخدر از محورهای مذاکره در نشست مرزی یک روزه مشترک بود.
کد خبر: ۲۳۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱ 15 April 2015

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست فرماندهان مرزبانی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور سردار قاسم رضائی فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و «الچین قلی‌یف» فرمانده سرویس دولتی مرزبانی جمهوری آذربایجان در جمهوری خود مختار نخجوان برگزار شد.

در این نشست مرزبانان درجه یک و معاون مرزبانی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان و «منصور آیرم» سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران هم شرکت داشتند که در واقع وی میزبانی از اولین هیأت رسمی ایران به جمهوری آذربایجان را تجربه می‌کرد.

هیأت مرزبانی جمهوری اسلامی ایران از مرز پل‌دشت - شاه تختی وارد جمهوری نخجوان شد و با «واصف طالب‌اف» رئیس مجلس عالی جمهوری خود مختار نخجوان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار رئیس مجلس عالی ضمن اشاره به روابط دیرینه دوستانه ایران و جمهوری آذربایجان، نسبت به توسعه همکاری‌های دو کشور تأکید و اظهار داشت: هرگز اجازه نخواهیم داد هیچ کشوری از مرزها و اراضی جمهوری آذربایجان، کشور دوست و برادرمان جمهوری اسلامی ایران را مورد تهدید قرار دهد.

بعد از این ملاقات، نشست مشترک هیأت‌های مرزبانی دو کشور به ریاست فرماندهان مرزبانی ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شد.

گسترش ارتباط بین مرزبانان دو کشور برای برقراری امنیت مطلوب در مرزها، مبارزه مشترک با تروریسم و جریانات تکفیری، مقابله با قاچاق مواد مخدر و کالاهای ممنوعه از محورهای مذاکره در این نشست بود.

همچنین پیشنهاد شد، با برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی بین مرزبانان و بازدید و بررسی علائم مرزی، زمینه افزایش دوستی و صمیمیت بین مرزبانان فراهم شود و مرزبانان دو کشور تلاش کنند با تبادل به موقع اطلاعات و گزارشات، ضمن پیشگیری از بروز حوادث مرزی، نسبت به بررسی و تصمیم گیری به موقع و به هنگام وقوع حوادث اقدام کنند.

هیأت ایرانی بعد از بازدید از چند مرکز تاریخی و فرهنگی در جمهوری خود مختار نخجوان، عصر همان روز از مرز جلفا به جمهوری اسلامی ایران مراجعت کردند.

پاک آیین با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با کشورهای همسایه مبتنی بوده و تعمیق مناسبات با باکو از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: برخورداری ایران از مرزهای مشترک آبی و خشکی با جمهوری آذربایجان از وجود آرامش و دوستی در مرزهای دو کشور و تداوم امنیت مرزهای مشترک از دستاوردهای روابط دوستانه دو کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار