پایگاه اطلاع خبری تحلیلی ' وارش ' روز چهارشنبه درمطلبی با عنوان ' مازندرانی های خنگ ، خاطرات کودکی میلیون ها ایرانی ' ، نسبت به احتمال ساخت فصل پنجم سریال پایتخت ابراز نگرانی کرده است.
کد خبر: ۲۲۸۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹ 11 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، در این مطلب می خوانیم : این روزها با حضور علیرضا خمسه در استان و اعلام علنی این بازیگر پیشکسوت در جشنواره بهارنارنج بابل مبنی بر ساخت سری جدید مجموعه پایتخت در مازندران با همکاری و مساعدت شهرداری بابل و استانداری مازندران دوباره موجی از نگرانی و اعتراض در بین رسانه ها و برخی از مردم مازندران به پا خاسته است. 

در مورد مجموعه های گذشته و ساخت این سریال به اصطلاح طنز نقدهای زیادی توسط رسانه ها نوشته شد که متاسفانه مورد توجه جدی مسئولان استان و کشور قرار نگرفته است. 
با دیدی بی طرفانه باید گفت که پایتخت در مازندران هم طرفدارانی دارد که معتقدند نباید نسبت به یک برنامه طنز حساسیت ها را بالا برد و مانعی برای ساخت قسمت های گوناگون این سریال در مازندران وجود ندارد ، اما آنچه باعث نگرای کارشناسان و دست اندرکاران علوم اجتماعی در مازندران است نه ساخت یک مجموعه تلویزیونی طنز که نوع پرداخت شخصیت ها و تسری و تعمیم آن به کلیت جامعه مازندران است که می تواند تبعات سنگین جامعه شناختی داشته باشد.
در تمام چهار قسمت (فصل) ساخته شده این مجموعه تلویزیونی همواره افرادی دست و پا چلفتی، کودن، خرابکار و خِنگ به تصویر کشیده شده اند که معمولا در هر شغلی از راننده کامیون تا کشاورز و مرده شور و بنگاه دارش از تمدن به دور هستند و نوعی حماقت در رفتار و افکار این کاراکترها وجود دارد که سبب می شود بیننده بیگانه با فرهنگ مازندران با تعمیم این شخصیت ها و شغل ها به تمامی افراد جامعه مازندران به گونه ای ترسیم گر بت های ذهنی باشد که از مازندرانی ها در ذهن بینندگان تلویزیونی به ویژه نوجوانان و جوانان که تا به حال با مردم شمال برخورد نداشته اند و تصویری از اقلیم جغرافیایی و آداب و رسوم منطقه ندارند نقش خواهد بست که متاسفانه تا ابد آن را در خاطر خواهند سپرد.
بر اساس نظریه های علم روانشناسی تصویری که برای نخستین بار از یک فرد، جامعه یا قومیت در ذهن کسی نقش ببندد همواره در ناخودآگاه آن فرد باقی مانده و تصمیمات آینده وی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
'پایتخت' با پیش داوری و قضاوتی که با دیدن لودگی ها و حماقت های کلیت مردم مازندران در نظر مردم ایران شکل می دهد خسارات زیانبار فرهنگی به دنبال دارد که تبعاتش در بلند مدت به مراتب بیشتر و سنگین تر از انتقادات زودگذر و احساسی برخی از شهروندان و مسئولان مازندرانی نسبت به پخش این مجموعه تلویزیونی است.
پایتخت اگر چه در خنداندن مردم به هر قیمت ممکن تا حدودی موفق بود منتها به دلیل عدم استفاده از مشاوران روانشناس و کوته فکری و احیانا غرض ورزی عوامل ساخت این مجموعه نسبت به مازندرانی ها بسیار خطرناک است و قطعا در آینده با جمع بزرگی از ایرانیانی مواجه هستیم که خاطرات کودکیشان را 'مسخره بازی'، 'حماقت'، و 'لودگی' مازندرانی ها شکل داده است نکته ای که متاسفانه در هیاهوی موافقت و مخالفت با ساخت سریال پایتخت مغفول مانده است و تبعات غیر قابل جبرانی به همراه خواهد داشت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار