شهروز قلی نژاد افزود: با توجه به آغاز فصل تخم ریزی ماهیان استخوانی در رودخانه های آب شیرین تعدادی از صیادان اقدام به صید غیرمجاز ماهیان از طریق تعبیه سدهای کوچک می کنند
کد خبر: ۲۲۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲ 13 April 2015
به گزارش تابناک گیلان ،شهروز قلی نژاد افزود: با توجه به آغاز فصل تخم ریزی ماهیان استخوانی در رودخانه های آب شیرین تعدادی از صیادان اقدام به صید غیرمجاز ماهیان از طریق تعبیه سدهای کوچک می کنند.

وی اضافه کرد: در راستای مقابله با این امر تعداد 17 دهنه سد کلهام در فروردین ماه برای به دام انداختن ماهیان استخوانی از دو رودخانه مرداب و عباس آباد آستارا جمع آوری و مسیر رودخانه ها پاکسازی شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات پاکسازی رودخانه از سدهای کلهام با حکم دادستان و با مشارکت محیط زیست آستارا ، شهرداری و سایر ارگان های ذیربط انجام شد ، تاکید کرد: صیادان به طور جدی از انجام این روش صید خودداری کنند چرا که با متخلفان این امر برخوردهای قانونی صورت می گیرد.

به گفته قلی نژاد تاکنون 20 دستگاه تله دامی نیز از دو رودخانه یادشده جمع آوری شده است. 

رییس حفاظت محیط زیست آستارا با اشاره به اینکه این تله ها و سدها در زبان محلی به نام 'جر' موسوم است ، اضافه کرد: سد کلهام ، مانعی است که با چوب و یا نی ساخته می شود و در انتهای آن قفسی تعبیه شده که صیادان غیرمجاز آن را در مسیر بستر رودخانه قرار داده و در زمان مهاجرت ماهی ها از دریا به بالادست به این قفس هدایت و صید می شوند.

وی اظهار کرد: این روش صید متاسفانه در آستارا به صورت سنتی رواج داشته و از نظر زیست محیطی روش بسیار ناپسند محسوب می شود.

قلی نژاد با بیان اینکه این روش باعث کاهش زادآوری و قطع نسل ماهیان استخوانی می شود ، افزود: این روش نادرست باعث مانداب شدن (هور مانند) و آلوده شدن آب های روخانه ها به خصوص در محل تخم ریزی ماهیان شده و زمینه لازم برای تکثیر انواع حشرات موذی و بروز بیماری های خطرناکی نظیر مالاریا را فراهم می کند.

شهرستان 86 هزار نفری آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار