این خبر تکمیل می شود
وزیر ارشاد که برای حضور در جشنواره خلیج فارس وارد بندرعباس شد، گفت: در سال های اخیر در زمینه بزرگداشت روز ملی خلیج فارس فعالیت های خوبی توسط مردم صورت گرفته که نمونه آن می توان به برگزاری برنامه های متعدد در تهران توسط دانشگاه ها و نهاد های صنفی اشاره کرد.
کد خبر: ۲۲۰۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ 29 April 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، علی جنتی صبح امروز(دهم اردیبهشت ماه) در فرودگاه بندرعباس درجمع خبرنگاران افزود: روز ملی خلیج فارس تنها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص ندارد بلکه متعلق به تمام مردم کشور است. 
  
وی اضافه کرد: در سال های اخیر در زمینه بزرگداشت روز ملی خلیج فارس فعالیت های خوبی توسط مردم صورت گرفته که نمونه آن می توان به برگزاری برنامه های متعدد در تهران توسط دانشگاه ها و نهاد های صنفی اشاره کرد. 
  
جنتی ادامه داد: امیدواریم که بتوانیم این رویه را در میان سایر افشار مردم نهادینه کنیم تا مردم سهم بیشتری در برگزاری اینگونه مراسم داشته باشند. 
  
وی با اشاره به اینکه رایزنی های برای برگزاری جشنواره خلیج فارس به مرکزیت بندرعباس شد، افزود: مسئولان استان هرمزگان به دنبال برگزاری جشنواره ملی خلیج فارس به مرکزیت بندرعباس هستند که در حال بررسی است.

وی راهی جزیره هرمز شد تا نمایشگاه خلیج فارس را در این جزیره افتتاح کند.

 موزه خلیج فارس در جزیره هرمز افتتاح شد

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت تداوم کار تحقیقی و پژوهشی در زمینه خلیج فارس، از تمامی هنرمندان و اهالی فرهنگ کشورمان خواست تا در زمینه صیانت از هویت خلیج فارس، نسبت به تولید آثار فاخر اقدام کنند.

فارس نوشت: علی جنتی پیش از ظهر امروز با حضور در جزیره هرمز، موزه خلیج فارس را مورد بهره‌برداری قرار داد. موزه خلیج فارس به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخته شده و در آن ده‌ها سند تاریخی و نقشه‌های قدیمی برای بازدید عموم و استفاده پژوهش‌گران و هنرمندان قرار داده شده است.  

 این موزه در جوار مجموعه تاریخی قلعه پرتقالی‌های ساخته شده و امکان بازدید برای عموم در طول هفته مهیا است. برخی از آثار پژوهشگران برتر جهانی در مورد خلیج فارس و جزایر آن نیز در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

   علی جنتی پس از افتتاح این موزه در اظهارات کوتاهی به بیان اهمیت تداوم کار تحقیقی و پژوهشی در زمینه خلیج فارس تاکید کرد و از تمامی هنرمندان و اهالی فرهنگ کشورمان خواست تا در زمینه صیانت از هویت خلیج فارس، نسبت به تولید آثار فاخر اقدام کنند.  

 همایش خلیج فارس از 8 اردیبهشت ماه در بندرعباس، جزیره هرمز و جزیره قشم آغاز شده و عصر امروز با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار آوینی شهر بندرعباس پایان می‌یابد.

حضور وزیر ارشاد در گردهمایی علمی خلیج فارس در جزیره هرمز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایجاد بنیاد ملی خلیج فارس ضرورتی برای ارائه و معرفی آثار و اسناد درباره خلیج فارس است و باید استان‌های ساحلی به شکل‌گیری این بنیاد کمک کنند.

علی جنتی ظهر امروز در گردهمایی علمی خلیج فارس در جزیره هرمز اظهار داشت: بزرگداشت روز ملی خلیج فارس یکی از اقدامات اساسی است که باید بسیار پررنگ‌تر و پرقدرت‌تر از گذشته دنبال شود و برگزاری آن نیز تنها به استان‌های ساحلی خلیج فارس محدود نشود.  

وی افزود: بحث خلیج فارس به عنوان یک هویت ملی مورد توجه است و ضرورت دارد تا در این روز هرساله مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری فاخر و اثرگذاری در استان‌های جنوبی کشورمان و همه استان‌های کشور به اجرا درآید.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جلال دهقانی فیروزآبادی اخیرا برنامه خوبی را در تهران پیرامون خلیج فارس اجرا کرده است و گام‌های خوبی در جمع‌آوری اسناد و مباحث مربوط به جزایر سه گانه که امارات متحده و به خصوص شارجه ادعای آن را دارند، برداشته و بسیاری از آثار را به زبان فارسی بازگردانده است.  

وی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد تا در زمینه تدوین کتب و دیگر مستندات مکتوب با موضوع خلیج فارس همکاری کند.  جنتی با اشاره به وجود بیش از یک میلیون نسخه خطی به زبان فارسی در کشور هند، خاطرنشان کرد: بسیاری از این اسناد با موضوع خلیج فارس و یا مباحث مرتبط با آن است و اسناد با ارزشی در زمینه هویت و فرهنگ خلیج فارس به شمار می‌رود و بهره‌مندی از آن می‌تواند راهگشای پژوهشگران مختلف باشد.

  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بنده در سال 93 و در جشنواره خلیج فارس که در همین استان برگزار شد به ضرورت ایجاد بنیاد ملی خلیج فارس برای برنامه‌ریزی ستادی و کانونی پیرامون خلیج فارس تاکید کردم و باید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان متولی این مسئله شود و سریعتر اساسنامه آن تدوین و مراحل قانونی لازم برای ایجاد آن انجام شود.  

وی با تاکید بر اهمیت همکاری میان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های جنوبی کشور برای تامین منابع و محتوای ایجاد بنیاد ملی خلیج فارس، ادامه داد: لازم است تا همه عکس‌ها، آثار و اسناد تولید شده در زمینه خلیج فارس و کتب تاریخی و تازه انتشار یافته در اینباره به طور محوری در این بنیاد جمع‌آوری و برای استفاده پژوهشگران و هنرمندان و گردشگران ارائه شود.  

جنتی گفت: این‌گونه همایش‌ها و جشنواره‌ها درباره خلیج فارس، برنامه‌های خوب و اثربخشی است و باید در نقطه به نقطه ایران نیز برگزار شود.  وی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع دیپلماسی فرهنگی و اهمیت آن در جهان امروز اشاره کرد و اظهار داشت: همه سیاسیون در این زمینه مشارکت کنند تا بتوانیم همگام با دیپلماسی سیاسی، قدم‌هایی را در راستای انجام دیپلماسی فرهنگی نیز برداریم. 

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان عنوان کرد: زمانی که بنده سفیر ایران در کویت بودم با برگزاری نشست‌ها و گردهم‌آیی‌های مستمر توانستم سبب تقویت دیپلماسی فرهنگی شویم و باید موضوع دیپلماسی فرهنگی به عنوان یک اولویت جدی گرفته شود.

وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره خلیج فارس:
ال‌سعود گرفتار سیاست‌های خصمانه خود می‌شود

 وزیر فرهنگ دولت یازدهم به نقش عربستان در به راه انداختن جریان‌های تکفیری و تروریستی در عراق و سوریه تحت عنوان داعش اشاره کرد و گفت: عاملان این ناامنی‌ها گرفتار سیاست‌های خود خواهند شد.

 به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علی جنتی عصر امروز در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی خلیج فارس در بندرعباس اظهار داشت: آب‌های خلیج فارس منبع بسیاری از ثروت‌ها است و نام خلیج فارس و تنگه هرمز یک افتخار برای همه ایرانیان به شمار می‌رود.  وی افزود: در طول 37 ساله بعد از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران سعی کرده که رابطه معقول و منطقی با کشورهای جهان داشته باشد و همواره امنیت کشورهای همسایه ایران برای ما مهم بوده است.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: عربستان سعودی از همان اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی سعی در ایجاد جریان‌های افراطی در سطح منطقه داشته است و بسیاری از کشتارهایی که در پاکستان رخ داده با حمایت عربستان از تروریست‌های صحابه بوده است.  

وی ادامه داد: در افغانستان به بهانه مقابله با نفوذ اشغال‌گران شوروی، عده‌ای را به آنجا گسیل کردند و به این ترتیب طالبان را بوجود آوردند و حمایت کردند و مدرسه‌هایی را با تفکرات افراطی گسترش دادند و از دل طالبان القاعده بیرون آمد.  جنتی به نقش عربستان در جنگ ایران و عراق اشاره کرد و عنوان داشت: در این جنگ نیز با تشویق صدام برای حمله به ایران و دریغ نکردن از هیچ کمکی از جمله میلیاردها دلار درآمدهای نفتی و سلاح به او ماشین جنگی رژیم بعثی را تقویت کردند.  

وی خاطر نشان کرد: در همان دوره 8 ساله که این کشور و دیگر کشورها به عراق کمک می‌کردند ما تلاش خودمان را بر داشتن یک رابطه معقول و منطقی با همین کشورها داشتیم و اکنون نیز همین اعتقاد را داریم و هرگز از دایره منطق و نگاه صلح‌آمیز به همسایگان‌مان عبور نکرده‌ایم.

  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اشتراکات فرهنگی میان ایران و کشورهای همسایه خود اشاره‌ای داشت و گفت: می‌توان با تکیه بر این اشتراکات، منافع مشترک را حفظ کرد.  جنتی عنوان کرد: با شناختی که از هنرمندان عرب دارم، کمتر هنرمندی را می‌توانید در تمامی حوزه‌ها ببینید که ایرانی تبار نباشد. بسیاری از این هنرمندان، موسیقی‌دانان و بازیگران را می‌شناسم که هنر را با خود از ایران به آنجا بردند و این نشان از عمق یافتن فرهنگ ایرانی در منطقه است.  

وی به موقعیت حساس خلیج فارس در حوزه‌های امنیتی، نفتی و گازی و تجارت و اقتصادی اشاره کرد و گفت: خلیج فارس منطقه‌ای ثروت‌مند است که جز با امنیت و آرامش نمی‌توان از مواهب آن بهره برد.  وزیر فرهنگ دولت یازدهم به نقش عربستان راه انداختن جریان‌های تکفیری و تروریستی در عراق و سوریه تحت عنوان داعش را نیز از دیگر اقدامات تحریک آمیز و ضدامنیتی آنان در منطقه نام برد و افزود: حامیان تروریست‌ها صلح جهانی را به خطر انداخته‌اند چون تا به خودشان آمدند متوجه شدند که شهروندان کشورهای خودشان نیز در این گروه‌های تروریستی عضویت دارند.  

جنتی گفت: تمامی توطئه‌هایی که از ابتدای انقلاب تاکنون بر علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته‌اند به خودشان بازگشته و هر چه کردند نتوانستند که این نور را خاموش کنند.  وی تاکید کرد: ما خواهان رابطه‌ای معقول، متواضع و مبتنی بر همکاری با کشورهای منطقه هستیم و بهانه‌هایی که می‌گیرند برای همه نخ‌نما شده است. به عنوان مثال حمله به سفارت عربستان در تهران را مطرح می‌کنند که همه عوامل آن دستگیر شده و در زندان هستند و به مجازات خود رسیده است.  وزیر ارشاد افزود: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که با اعضایی که خودسرانه بخواهند باعث تشنج شوند، برخورد کند.  

جنتی به سنگ‌اندازی‌های عربستان در برگزاری مراسم حج اشاره کرد و گفت: در مسئله حج که یک فریضه الهی است و دولت عربستان که مکلف به تامین و ایجاد شرایط برای برگزاری حج است، در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کند و ما با وجود همه تلاش‌ها تاکنون شاهد همکاری پادشاهی عربستان نبوده‌ایم و امیدواریم در زمان باقی‌مانده همکاری کنند.

 وی عنوان کرد: باید مراقبت باشیم که در بازی خطرناک قومیتی آنها وارد نشویم و دچار افراط گرایی نشویم و جنگ عرب و عجم رخ ندهد و باید سعی کنیم با کشورهای منطقه مشکلات‌مان را حل کنیم.

 وزیر ارشاد دولت یازدهم در بخش پایانی اظهارات خود به اهمیت تشکیل بنیاد ملی خلیج فارس که دربرگیرنده همه استان‌های حاشیه خلیج فارس به مرکزیت هرمزگان است اشاره کرد و اظهار داشت: این بنیاد باید کانون اصلی نگهداری از اسناد و نقشه‌های بسیار مهمی باشد که در مراکز فرهنگی و کتابخانه‌های مختلف کشور وجود دارد.  

جنتی تاکید کرد: باید مرکزیتی مناسب به همه برنامه‌های پیرامونی خلیج فارس داد و استانداری هرمزگان با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همت کنند و اساسنامه‌‌ای تنظیم و ساختمانی مشرف به خلیج فارس نیز بسازند تا بتوان این بنیاد را هرچه سریعتر ایجاد کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار