رئیس کل دادگستری البرز:
رئیس کل دادگستری استان البرز یکی از ویژگی‌های دادرسی عادلانه را برخورداری از امنیت در دفاع عنوان کرد و اظهار داشت: جامعه‌شناسان یکی از مشخصه‌ها و مؤلفه‌های جوامع پیشرفته را امکان و حق دفاع شهروندان می‌دانند.
کد خبر: ۲۱۵۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰ 20 April 2016
رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: احیا و توسعه فرهنگ وکالت با آموزش به مردم محقق می‌شود.
احمد فاضلیان با تأکید بر جایگاه و نقش وکالت در دادرسی عادلانه، گفت: حق برخورداری از وکیل، از مؤلفه‌های اصلی برای دادرسی عادلانه محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه دادرسی عادلانه از قواعد بین‌المللی بوده که هدف از آن تضمین حقوق فردی و اجتماعی در مقابل محدودیت‌های غیرمشروع و خودسرانه در مسیر نیل به آزادی‌های اساسی است، اظهار داشت: دادرسی عادلانه در یک دادگاه صالح، بی‌طرف و مستقل محقق می‌شود.
عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با یادآوری اینکه دادرسی عادلانه، شامل سه مرحله حقوق پیش از دادرسی، حقوق حین دادرسی و حقوق پس از دادرسی است، تصریح کرد: منع بازداشت قانونی، حق اطلاع از علت بازداشت، حق برخورداری از وکیل، حق درخواست حضور فوری در نزد قاضی، منع شکنجه و حق برخورداری از شرایط انسانی در حین بازداشت از مقوله‌های مهم در مرحله پیش از دادرسی است.
وی اضافه کرد: حق برخورداری از وکیل و مشاور بر اساس کنواسیون‌ها و قوانین بین‌المللی و قوانین جمهوری اسلامی ایران از موضوعات مورد تاکید است که باید در همه مراحل مورد احترام باشد.
رئیس کل دادگستری استان البرز یکی از ویژگی‌های دادرسی عادلانه را برخورداری از امنیت در دفاع عنوان کرد و اظهار داشت: جامعه‌شناسان یکی از مشخصه‌ها و مؤلفه‌های جوامع پیشرفته را امکان و حق دفاع شهروندان می‌دانند.
وی افزود: وکالت و دفاع از حق، از نظر شرعی امر مقدسی است و بر این اساس وکلا در لباس افراد صاحب‌نظر عهده‌دار دفاع از حقوق متهمان هستند که وجود احادیثی از پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) موید همین نگرش از صدر اسلام است.
فاضلیان با اشاره به احادیثی از پیامبر(ص) که ایشان در آن‌ها به مدافعان از حقوق مظلوم وعده بهشت داده‌اند، گفت: بر اساس آموزه‌های دینی و فقهی، وکیل از دفاع و کمک به ظالم منع شده است.
وی جایگاه وکلا در سیستم قضایی ایران را غیرقابل انکار دانست و یادآور شد: در تبصره 3 سال 1370 مجمع تشخیص مصلحت نظام، وکیل در مقام دفاع، هم‌شان قاضی است و از همان امتیازات و تامینات برخوردار است.
رئیس کل دادگستری استان البرز تحولات رخ داده در زمینه تربیت و آموزش وکلا در سال‌های اخیر را زمینه ساز شکسته شدن انحصار برخورداری از وکالت عنوان کرد و توضیح داد: با افزایش تعداد وکلا، امکان برخورداری مردم از وکیل نیز افزایش یافته که این خود زمینه‌ساز کاهش هزینه داشتن وکیل است.
وی در ادامه گفت: احیا و توسعه فرهنگ وکالت می‌تواند با آموزش به مردم محقق شود تا آن‌ها در مباحث حقوقی و معاملات و عقود به وکلا مراجعه کنند؛ برخورداری نیم میلیون نفر از مردم استان البرز از مشاوره حقوقی رایگان مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی قوه قضائیه استان البرز بیانگر قدم‌های مهمی است که در استان برداشته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار