رییس هیات تحقیق و تفحص از سهام عدالت در گفت و گو با تابناک:
تابناک تهران- «سهام عدالت می توانست بر معیشت مردم تاثیر مثبتی بگذارد اما نتیجه تحقیق و تفحص ما این بوده که بسیاری از شرکتها وظایف خود را انجام نداده و حتی تخلفاتی در این خصوص داشته اند و به طور کلی این سهام تاثیرمحسوسی بر زندگی مردم نداشته است.»
کد خبر: ۲۱۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸ 17 April 2016
توزیع سهام شرکت‌های دولتی در میان جامعه و به‌ویژه اقشار کم بضاعت در اواخر دولت هشتم مطرح شد و در کوران رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در برنامه‌های اقتصادی تعدادی از نامزدها جای گرفت.

در دولت نهم اجرای طرح سهام عدالت با جدیت بیشتری مورد تأکید مسئولان جدید قرار گرفت و سرانجام «آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت» در تاریخ 9/11/84 و پس از اصلاح متن اولیه که خود در 23/8/84 مصوب هیأت وزیران شده بود، به تصویب این هیأت رسید.

قرار بود این طرح برای کاهش شکاف طبقاتی و حمایت از قشر کم بضاعت جامعه سهام عدالت باشد اما اکثر مردم از کم و کیف آن اطلاعی ندارند و در نهایت نیز طرحی که می توانست در کنار یارانه ها کمک هزینه ای برای خانواده های کمد درامد باشد در کوران سیاسی بازی ها به فراموشی سپرده شد.اجرای این طرح در سال 85 آغاز شد و درپیچ در پیچ کاغذ بازی و مصوبه بازی های مختلف گم شد.

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برگه‌های سهام عدالت، فقط کاغذ پاره است، گفت: علائم و نشانه‌هایی از وقوع فساد در سهام عدالت حکایت از این دارد، که اتفاقاتی رخ داده، اما باید این موضوع بررسی شود و منتظر گزارش تحقیق و تفحص از سهام عدالت باشیم.
به گفته سید جعفر سبحانی،مشاور رییس سازمان خصوصی سازی سهام عدالت از سال 96 قابل خرید و فروش می شود.

وآخرین اخبار این که چند روز پیش،علي طيب‌نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي خبرهاي خوبي براي ٤٩ ميليون ايراني داراي برگه‌هاي سهام عدالت داشت. برگه‌هاي سهام عدالت كه ١٠ سال قبل يعني در سال ١٣٨٥ با هدف مشاركت مردم در اداره كارخانه‌ها و... از سوي دولت نهم توزيع شد قرار است بالاخره تعيين تكليف شوند.

 بر اساس خبر طیب نیا با لايحه ساماندهي سهام عدالت، دارندگان سهام عدالت كه در سال ١٣٩٥، پس از يك دهه بالاخره برگه‌هاي‌شان به پول تبديل خواهد شد.

وزير امور اقتصادي و دارايي گفته است به كساني كه در دهك اول و دوم درآمدي قرار دارند و فقير محسوب مي‌شوند، دو ميليون تومان به ازاي هر برگه سهام عدالت و به كساني كه در دهك‌هاي سوم به بعد حضور دارند، يك ميليون تومان به ازاي هر برگه پرداخت خواهد شد.

رییس هیات تحقیق و تفحص از سهام عدالت در گفت و گو با تابناک با اعلام این خبر که امروز گزارش تحقیق و تفحص از سهام عدالت امروز به صحن علنی مجلس ارسال شده گفت: قرار است هیات رییسه این گزارش را طی چند هفته آینده در دستور کار خود قرار دهد.
 
ایرج ندیمی در ادامه این گفت و گو بیان کرد:ما در پژوهش و تحقیقی که از سهام عدالت داشتیم به این نتیجه رسیدیم که هرچند نمی توان بر نیت این طرح توقف کرد اما عملکرد مناسب نبوده است. قرار بوده که این سهام در بین مردم توزیع شود با دو نیت یکی مالکیت و مدیریت دولت را تحت تاثیر قرار دهد و دوم این که بر درآمد مردم اثر بگذارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: واقعیت این است که رابطه ای بامعیشت مردم نداشته، چون منابع شارژ نشده و روش و سازوکار به گونه ای در طی این 10 سال بوده که سعی کردند ازراه سود پرداخت سهامدار را تعریف کنند و علاوه بر این هم در مالکیت و مدیریت،هرچند به نفع برخی از شرکت ها شد اما نقش مردم و کاهش دخالت دولت از سوی دیگررا تضمین نکرد.
ندیمی بیان کرد: سخنان اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر پرداخت یک تا دو میلیون تومان به مردم که سهام عدالت دارند، روش خوب و درستی ست و می تواند بر معیشت و بهبود شرایط مردم تا حد کمی موثر باشد.

وی اظهار کرد: سهام عدالت می توانست بر معیشت مردم تاثیر مثبتی بگذارد اما نتیجه تحقیق و تفحص ما این بوده که بسیاری از شرکتها وظایف خود را انجام نداده و حتی تخلفاتی در این خصوص داشته اند و به طور کلی این سهام تاثیرمحسوسی بر زندگی مردم نداشته است.



منبع: تابناک
برچسب ها: سهام عدالت ، تفحص ، مجلس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار