رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: با توجه به نام‌گذاری سال 95 به سال «اقتصاد مقامتی؛ اقدام و عمل»،این بخش در پی عملیاتی کردن شعارهایی است که تا‌کنون مانع از اقدامات لازم برای پیشرفت بوده‌اند.
کد خبر: ۲۰۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴ 09 April 2016
غلامحسین جمیلی در گفت‌و‌گو با ایسنا، گفت: بر‌ اساس آنچه که در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان عنوان شد، در سال 94 بخش عمده واردات استان که تقریبا بیش از 80 درصد واردات را شامل می‌شود مواد ‌اولیه برای ماشین‌آلات صنعتی و کمتر از 20 درصد واردات کالاهای مصرفی بوده است.
 
وی افزود: آمارهای اعلام شده بیانگر آن است که استان در تامین بخش عمده نیازهای صنعتی خود اقدامات مناسبی انجام داه است.
 
این مسئول در رابطه با تراز تجاری استان اظهار کرد: با توجه به اینکه سال گذشته در استان صادرات برای مواد ‌اولیه صنعتی، عمده میزان صادرات بوده، ولی همچنان تراز تجاری استان مثبت است و این نشان از این دارد که صادرات در استان بیش از واردات بوده و این اختلاف در تراز تجاری عددی قابل توجهی است.
 
وی در رابطه با چشم‌انداز تجارت بین‌الملل استان، عنوان کرد: چشم‌انداز تجارت استان برنامه‌ای بلند‌مدت است، ولی در چند سال اخیر، در استان نتوانستیم به برنامه‌های این چشم‌انداز دست یابیم و ضعف‌هایی در این حوزه داریم تا به استانداردهای لازم دست یابیم.
 
رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان، با اشاره به حضور برخی شرکت‌ها در استان که توان صادراتی بالایی دارند، یادآور شد: در استان تعداد قابل توجهی شرکت وجود دارند که توان صادراتی آن‌ها بالا است، ولی ارزش صادرات پایینی دارند و این پایین بودن ارزش صادراتی، بیشتر به دلیل ساختار بنگاه‌ها است که موجب شده ارزش کالاهای صادراتی این شرکت‌ها پایین بیاید.
 
این مسئول با ارائه راه‌حل برای رفع مشکل پایین بودن ارزش صادراتی شرکت‌ها در استان، گفت: در استان باید تلاش کنیم تا برای شرکت‌هایی که محصولات‌شان را صادر می‌کنند ارزش ایجاد کنیم؛ همچنین برای محصولات این شرکت‌ها میزان کالاهای تولیدی را افزایش داده و ارزش افزوده این کالاهای تولیدی را بیشتر کنیم و نیز با کنار گذاشتن رفتارهای شعارگونه می‌توان اقدامات مناسبی انجام داد.
 
جمیلی در رابطه با محصولات صادراتی استان، ابراز کرد: بخش عمده محصولات صادراتی استان در بخش معدن و فرآورده‌های معدنی بوده و در دو سال اخیر با توجه به کاهش قیمت جهانی فلزات و مواد‌معدنی، قیمت این محصولات صادراتی استان نیز بالتبع کاهش داشته ولی با این وجود توانسته‌ایم در برخی موارد، مقدار صادراتی را حفظ نماییم ولی این امر سبب کاهش مقدار دلاری در ثبت‌های اتاق بازرگانی شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار