مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان:
اخیراً برخی افراد سودجو، بویژه در ایام تعطیلات نوروزی و با سوءاستفاده از نا آگاهی مسافران، اراضی ملی و منابع طبیعی را به عنوان زمین های مناسب برای ویلاسازی با قیمت های کاذب و نازل معرفی کرده و اقدام به فروش زمین های کشاورزی، اراضی ملی و منابع طبیعی می کنند.
کد خبر: ۲۰۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵ 09 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، داوود زارع روز پنجشنبه بیان کرد: اخیراً برخی افراد سودجو، بویژه در ایام تعطیلات نوروزی و با سوءاستفاده از نا آگاهی مسافران، اراضی ملی و منابع طبیعی را به عنوان زمین های مناسب برای ویلاسازی با قیمت های کاذب و نازل معرفی کرده و اقدام به فروش زمین های کشاورزی، اراضی ملی و منابع طبیعی می کنند.

وی ادامه داد: این اراضی ملی و قطعاتی که در سال های گذشته در تصرف عدوانی اشخاص بوده، در ایام تعطیلات نوروزی در اختیار برخی بنگاه های معاملاتی قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان افزود: از آنجاییکه این اراضی جزو اراضی ملی و دولتی هستند، افرادی که خرید اراضی را دارند، باید بمنظور ناکام گذاشتن اشخاص سودجو، قبل از هرگونه معامله ای، از دولتی بودن یا نبودن این زمین ها آگاهی یابند تا متضرر نشوند. 

زارع با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروز امسال گزارشی از تخریب و یا تجاوز به عرصه های طبیعی گیلان در مرکز استان و شهرستان ها واصل نشده، گفت: آنانی که تاکنون اقدام به خریداری اینگونه اراضی کرده اند، می توانند به ادارات منابع طبیعی شهرستان ها مراجعه کرده تا نسبت به ابطال این اسناد و مبایعه نامه ها با همکاری و نظارت دستگاه های مربوطه از جمله قوه قضاییه اقدام شود.

وی با تاکید بر اینکه وجود برگه استعلام به عنوان یکی از مدارک معامله حتمی است، افزود: خریداران هرگونه اراضی باغی، غیرمشجر و زراعی در گیلان باید قبل از خرید از منابع طبیعی استان و شهرستان ها به صورت کتبی استعلام کنند و پاسخگویی به مراجعین ظرف چند روز انجام می شود.

زارع با بیان اینکه بیش از 70 درصد مساحت گیلان متعلق به منابع طبیعی بوده و دارای سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران است، اضافه کرد: انجام معامله زمین در مناطق روستایی، کوهستانی یا ساحلی، حاشیه شهرها و به خصوص مناطق جنگلی و مرتعی ، باید با رعایت حقوق دولت و ملت انجام گیرد.

وی یادآور شد: در سال گذشته، 650 مورد اراضی ملی که افراد متخلف آنها را به تصرف درآورده بودند، توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی رفع تصرف و با متخلفان نیز به استناد تبصره 1 ماده 55 قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع برخورد و پرونده قضایی تشکیل شد.

زارع از آمادگی اداره کل منابع طبیعی و نیروهای یگان حفاظت در برخورد قاطعانه با متخلفان عرصه های ملی خبر داد و گفت: دست اندازی به انفال و اراضی ملی تخلف است و با خاطیان برخورد می شود.

استان گیلان حدود یک میلیون و 17 هزار هکتار جنگل، مرتع و اراضی ساحلی دارد که از این مقدار، 564 هزار هکتار اراضی جنگلی و 222 هزار هکتار مراتع است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هفدهم اسفندماه سال گذشته در دیدار مسوولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، حراست از جنگل ها و مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاه های مرتبط دانستند و از دست اندازی افراد سودجو به جنگل ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تاسف شدید کردند و افزودند: دستگاه های مسوول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند. 

معظم له پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسایل رنج آور و اسف بار دانستند و تاکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار