مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل گفت: با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب های زیر زمینی در اردبیل برداشت آب از دشت‌ها در سطح استان رادبیل کاهش یابد.
کد خبر: ۱۹۸۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱ 15 March 2016

به گزارشخبرگزاری تسنیمازاردبیل، داوود نجفیان در جلسه شورای حفاظت از منابع طبیعی در اردبیل اظهار داشت: با وجود بالا بودن میانگین بارش در استان نسبت به سال‌های گذشته، میزان بارش امسال در مقایسه با سال قبل در شهرستان اردبیل و مناطق مغان 20 درصد و در مشکین شهر 23 درصد کاهش یافته است

وی افزود: به طور متوسط میزان بارش امسال در استان نسبت به سال گذشته 6 درصد کاهش داشته اما مقدار بارش در شهرستان خلخال در مقایسه با سال گذشته 60 درصد افزایش یافته است.

وی با توجه وضعیت بحرانی دشت‌های اردبیل گفت: در این راستا نیاز است با مدیریت دقیق 78 میلیلون متر مکعب آب دشت را در حوزه کشاورزی هوشمندانه هدایت و مدیریت کنیم که در این زمینه مسدود شدن 113 حلقه چاه غیرمجاز با چهار میلیون مترمکعب حجم آب، جلوگیری از حفر 165 حلقه چاه غیرمجاز و توقیف سه دستگاه ماشین آلات حفرچاه به منظور جلوگیری از مصرف بی رویه منابع آب زیرزمینی استان امسال اعمال شد.

نجفیان تصریح کرد: طی سال‌های گذشته 600 میلیون مترمکعب از آب زیرزمینی دشت اردبیل برداشت شده و سطح سفره‌های زیرزمینی آب این دشت به مقدار 11 متر پایین رفته است که باید همگان در این زمینه آگاه باشیم و راهکارهای مناسب را عملی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل بیان کرد: امکان احیا برای دشت مرده وجود ندارد، به منظور جلوگیری از برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی میزان صدور پروانه بهره برداری از این منابع در استان 25 درصد کاهش یافته است و در سال آینده همه چاه های آب غیرمجاز دشت اردبیل مسدود می‌شود و از ادامه فعالیت آنان جلوگیری به عمل می‌آید.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار