آیت‌الله میرباقری در جمع علمای شاهرود:
به گزارش تابناک سمنان،رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت:‌ اعتدالیون توسعه غربی را در فناوری و دانش دنبال می‌کنند و پیگیری تغییر زیرساخت‌ها خطای استراتژیک اصلاحات است.
کد خبر: ۱۹۸۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹ 15 March 2016

آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری پیش از ظهر امروز در نشست بصیرتی طلاب و روحانیون شاهرود که به همت بسیج طلاب و روحانیون شهید مطهری و هیأت‌الشهدا در سالن اجتماعات هلال‌احمر شاهرود برگزار شد، در سخنانی با اشاره به درگیری حق و باطل از ابتدای تاریخ اظهار کرد: مهم‌ترین درگیری در طول تاریخ اجتماعی بشر، درگیری بین جریان حق و باطل بوده است و این بدان معنا نیست که درون جبهه باطل درگیری نبوده که البته بوده و نمونه آخرین آن‌ها، جنگ‌های جهانی اول و دوم است؛ در کشور ایران که بی‌طرف بوده، قریب به 7 میلیون نفر در جنگ جهانی اول بر اثر قحطی، گرسنگی و بیماری جان باخته‌اند.

وی افزود: درگیری و جنگ بین حق و باطل بر سر پرستش خدا بین انبیا و فراعنه هم بوده و در دوران معاصر به نقطه اوج دستگاه شیطنت مادی که تجدد در غرب بوده، رسیده است که بعد از بازسازی، این جریان در پنج مرحله رخ داده است.

میرباقری خاطرنشان کرد: تجدد در غرب با تثبیت ایدئولوژی آغاز شد و لیبرالیسم، اومانیسم و سکولاریسم و تغییر زندگی بشر و قطع رابطه با خدا و پیغمبر و در ادامه فلسفه و تولید و بازسازی و بعد دانش و فناوری و ساختار اجتماعی مبتنی بر این ایدئولوژی و همزمان تسخیر جهان و عبور از مرزهای جغرافیایی و تمدن نوین و جامعه جهانی را تحت تأثیر نفوذ خود قرار داد و دنیای شرق و ازجمله کشور ما را متأثر کرد.

وی با بیان اینکه از زمانی که این جریان فعال‌شده درگیری جریان تجدد با ایده شرقی و اسلام نیز آغاز شده است، تصریح کرد: از آغازین دوران نفوذ غرب در کشور ما موضع‌گیری‌های متفاوتی بوده است که برابر جریان تجدد فعالیت داشته است که اولین آن جریان موافق غرب و تمامیت تمدن آن و پذیرش بدون کم و کاست آن در همه ابعاد و زمینه‌ها و این جریان از زمان عباس میرزا با ورود فنون نظامی آغاز شده و بعد از آن تأسیس دارالفنون و نهضت مشروطه ادامه داشته است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: این جریان تلاش دارد که تجدد را در صحنه وارد کند و جایی که بین دین و تجدد تعارض شد به نفع تجدد دین را کنار زد.

وی اظهار کرد: جریان دوم این است که باید تجدد و جریان غرب را خوبش را گرفت و بَد آن را کنار گذاشت و جریان جدیدی ایجاد کرد که این جریان داوری حقیقی نسبت به تمدن غرب ندارد چراکه تمدن غرب به‌راحتی قابل تجزیه نیست و یک جریان به هم پیوسته است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: توسعه همه‌جانبه با انتقال فنّاوری واقع نمی‌شود بلکه باید نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و بافت انسانی متحول شود و آدم‌ها باید آدم‌های توسعه‌یافته شوند و این جزء زیرساخت اصلی تمدن غرب است.

میرباقری با اشاره به دوره اصلاحات گفت: در دوران اصلاحات دنبال این موضوع بودند که نظام سرمایه‌داری را آوردند تا نظام سیاسی فرهنگی را بازسازی کنند و لیبرالیسم فرهنگی و سیاسی را متناسب با آن اجرا کنند و این یک رویکرد سطحی است که توجه به اسلام و غرب ندارد چراکه از این جریان خوب یا بَدش را استخراج کنیم و پیشرفت و ترقی و توسعه غرب را که تفکری انسانی است بگیریم و معتقد هستند باید با این به سمت شرایط اسلامی برویم.

منتخب استان البرز در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به رویکرد سوم عنوان کرد: رویکرد سوم بیان می‌کند که به‌راحتی می‌توان جریان تمدن غرب را اسلامی کرد و این اختصاص به دوران ما ندارد و این تفکر وجود دارد و افرادی مانند آیت‌الله مجتهد تبریزی در انقلاب مشروطه این نظر را داشت که نمی‌توان غرب را اسلامی کرد و دموکراسی غربی را نمی‌توان اسلامی کرد اما رویکرد ایشان انزواگرایانه بود.

وی با بیان اینکه می‌توان به‌راحتی تمدن غربی را اسلامی کرد ادامه داد: اگر پیشرفتی داشته باشد می‌توان متناسب با فرهنگ اسلام طراحی کرد و الآن در فضای ما تمدن غرب زندگی و نفوذ کرده و باید از درون تمدن غرب مسیری را طراحی کرد و بدان معنا نیست که غرب را تجزیه می‌کنیم و یا همه آن را می‌پذیریم بلکه یک طراحی جدیدی داشته باشیم.

میرباقری با بیان اینکه تمدن غرب تلاش دارد فرهنگ دنیای اسلام را درون خود حل کند گفت: فرهنگ غرب تلاش دارد پیشرفت را با رویکرد تحقیر، فریفتگی و استحاله به ملت‌های اسلامی تزریق کند و در مقابل مظاهر تمدن غرب مانند نظم خیابان‌ها، کتابخانه‌ها و فلسفه و ایدئولوژی غرب تحقیر و کوچک کند.

وی تأکید کرد: غرب این سه راهکار تحقیر، فریفتگی و استحاله را دنبال می‌کند و تا حدودی نیز موفق شده است، اما در مقابل این اعتقادات مادی اسلام است که درگیری حق و باطل یک حرکت عظیمی از باطن دنیای اسلام و تشییع شروع شده که انقلاب اسلامی و گفتمان جدیدی را ایجاد کرده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم عنوان کرد: انقلاب اسلامی دعوت به معنویت، اسلام سیاسی، عدالت معنوی و احیا فرهنگ و مذهب و ادیان الهی که از منظر امام راحل که معمار کبیر انقلاب اسلامی هستند سه‌گام ایجاد حکومت اسلامی، بیداری اسلامی و بیداری معنوی و ایجاد گفتمانی که مقدمه ظهور باشد و انقلاب اسلامی مقدمه انقلاب جهانی اسلام به دست بقیه‌الله است.

وی تأکید کرد: در دوران پسا انقلاب اسلامی امام گفتمان جدیدی ایجاد کردند و حکومت تشکیل دادند و سعی کردند این تفکر را از مرزهای جغرافیایی عبور دهند و با اشغال لانه جاسوسی گفتمان جهانی انقلاب اسلامی شکل گرفت.

میرباقری با بیان اینکه سه دیدگاه در خصوص تجدد در داخل وجود دارد بیان کرد: در دوران اصلاحات تلاش شد که تلقی از دین‌داری را عوض کنند و مانند غرب که رنسانس قرائت جدیدی از مسیحیت را ایجاد کرد این کار را طراحی کنند که مدرن سازی در کشور و در همه ابعاد اقتصادی فرهنگی سیاسی انجام و فرهنگ سنتی متناسب با مدرن سازی تغییر کند و در مقابل انقلاب اسلامی قرار گیرد.

وی افزود: تلاشان است که یک حکومت ایجاد و یک حرکت جهانی و یک انقلاب و یک فرهنگ جدید تشکیل و از مرزهای جغرافیایی عبور و در دل‌ها نفوذ در دل دشمن و دست گرفتن مراکز دشمن و تصرف جامعه جهانی با این فرهنگ اسلامی است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرق امام راحل با سایر فقها گفت: امام موضوع ولایت را متفاوت می‌دیدند و در حد جامعه جهانی می‌دیدند و امام با ایده آمدند و از یک ایده ساده یک حکومت تشکیل و در کنار ایده اسلامی سازی و مدیریت باید تمدن بزرگ اسلامی را بسازیم.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل تفکر غرب و در مقابل نفوذ و ساختار آن باید یک تمدن دینی ساخت و حرکتی جدید را در این راه ایجاد کرد و برای رسیدن به رفاه ضرورت ندارد با ادیان الهی و دین درگیر شد، می‌شود عدالت و رفاه و امنیت و پیشرفت باشد و دین هم باشد و این گفتمان امام راحل است که متناسب با دنیای مدرن باشد و آرام‌آرام دنیای مدرن را در خود هضم کند.

میرباقری با تشبیه تمدن غرب به کود شیمیایی تصریح کرد: این کود شیمیایی را نمی‌توان خوب و بَد کرد و باید تبدیل کرد در فرهنگ اسلامی و یک تمدن دیگر به وجود آورد و ایده تمدن اسلامی را محقق نمود.

وی با بیان اینکه دعوا ما با استکبار بر سر توحید است نه قدرت مادی بیان کرد: تلاش داریم انقلاب توحید در جهان محقق شود و عرصه غرب می‌گوید در دنیا خدا و پیغمبر نباید راه پیدا کند و دین خصوصی است و مربوط به اشخاص است.

منتخب مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: امام در ایده خوب به‌شدت موفق بودند و واقعاً یک گفتمان جدید و راه جدیدی باز نمودند و دعوا در غرب در بر سر مادیات است و با این دعوا مانند قیچی اسلام را قطع می‌کنند و دعوا بر سر عدالت و آزادی مادی است نه دین و دین دورانش گذشته و دین ضد علم است.

وی با اشاره تفکر جدید امام راحل بعد از انقلاب گفت: امام تفکر جدیدی آورد که عدالت، آزادی، معنویت بر مدار توحید تعریف شده و تبدیل به حرکت پیش رو شده که مرزهای کشور را درنوردیده و انقلاب‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است که نمونه آن مارکسیست و فروپاشی شوروی در سال 1991 است که از تأثیر انقلاب اسلامی است و اولین دستاورد این گفتمان بوده و امام راحل پیش‌بینی کردند.

میرباقری اشاره به کتاب برخورد تمدن‌ها بیان کرد: نویسنده در این کتاب به نزدیک شدن به پایان تاریخ اشاره و به تمدن‌های فعال می‌پردازد و سه تمدن غرب به سرکردگی آمریکا، تمدن تنفسیوس به سرکردگی چین و تمدن اسلام به سردمداری ایران اشاره می‌کند و عمده رقیب تمدن غرب را اسلام می‌داند و این تبدیل به نظریه علمی شده است و از سال 2001 کلید جنگ را زدند و صف‌بندی بین اسلام و جریان تجدد را شروع کردند.

وی با بیان اینکه اسلام عنصر اثرگذار در موازنه جهانی است عنوان کرد: از سال 2001 که حمله به دنیای اسلام آغاز شد قرائت اسلام ناب و اهل‌بیت (ع) مورد توجه بود و افغانستان، عراق و ایران سه هدف آن‌ها بود و دعوا بر سر گسترش ایدئولوژی آمریکایی در جهان است و ایدئولوژی تجدد در آمریکا ظهور پیدا کرده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه 15 سال از آغاز هجمه و فشار دشمن می‌گذرد گفت: در این مدت اقتدار منطقه‌ای ما افزایش یافته و نقش ما در حوادث منطقه‌ای بسیار فعال‌تر است و اثرگذار در منطقه هستیم و غرب یک طرف و ما یک طرف جبهه مقاومت هستیم و فعال عمل می‌کنیم هر چند کار سخت‌تر شده است.

وی با اشاره به جمله امام راحل که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند افزود: آمریکا همه کار انجام می‌دهد اما جبهه مقاومت توانمندتر می‌شود و آن‌ها هر چه تلاش می‌کنند ما قدرتمندتر شدیم و کار دشوارتر شده است اما نتوانستند غلطی بکنند.

میرباقری خاطرنشان کرد: حوادث مهمی اتفاق افتاده و تجزیه درون دنیای اسلام اتفاق افتاده و دو جبهه اسلام ناب آمریکایی و اسلام ناب محمدی (ص) به وجود آمده که قرائت سازش‌کارانه مانند ترکیه و اصلاحاتی‌ها است که تا دو سه سال قبل هم مطرح بود و قرائت خشن از اسلام که طالبان و القاعده و داعش و سلفی و تکفیری هستند.

وی تصریح کرد: این دو قرائت مقابل اسلام ناب و مکتبی فعال شدند و با همکاری غرب و امکاناتی که دادند از دولت ریگان این کار شروع شده و هنوز ادامه دارد اما این تجزیه به نفع انقلاب اسلامی بوده چراکه اسلام به قرائت اهل‌بیت (ع) مسیرش از اسلام سازش‌کار و خشن جدا شده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه جریان انقلاب از 37 سال قبل تا امروز رو به پیش بوده است بیان کرد: در همه دولت‌ها این جریان رو به پیش بوده و توقف نداشته و در عمق جامعه در حال پیشرفت است و این در تبادل قدرت‌ها یک حقیقت جاری بوده و آن حقیقت انقلاب اسلامی است.

وی تأکید کرد: طراحی دشمنان بدین جهت بوده که به نحوی این جریان را مصادره و متن انقلاب اسلامی را کنترل کند.

این مسئول با اشاره به تکنوکرات‌ها اظهار کرد: تکنوکرات‌ها دین را شعار می‌دانند و واقعیت را علم سکولاری غربی‌ بیان می‌کنند و در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم سازی نفوذ یابند و تفکر آن این است که در مقابل غرب دست ما خالی است و ملت را تحقیر می‌کنند و غرب دنبال این افراد است و برخی جریانات داخلی می‌خواهند این اتفاق رخ دهد که پایان این تفکر این است که انقلاب اسلامی یکی از اقمار غرب باشد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: فرمان انقلاب دست تکنوکرات ها باشد غربی سازی و استحاله رخ می‌دهد و رقیب تمدن غرب یکی از اقمار او تبدیل می‌شود و غرب هم از این موضوع بَدش نمی‌آید که البته شدنی نیست.

وی تأکید کرد: یک حرکت جدید معنوی در برابر کل جریان تجدد و زیر پوست جامعه در حال پیشرفت است و تبادل قدرت بین جریانات سیاسی کشور تأثیر جدی بر این حرکت پرشتاب در متن جامعه ندارد و در ظاهر نیز و روبنای این جریان نیز حرکت امام راحل است هر چند برخی توهم می‌زنند در صورتی که امام راحل توهم نیست و آن‌ها نمی‌توانند مانند دوران اصلاحات که خیال می‌کردند کار انقلاب تمام است و کشور در ریل تجدد و مدرن سازی افتاده و خروجی مدرنیته است با قرائت سازش‌کارانه افق نگاه آن‌هاست الآن هم هوس کرده‌اند که خیال باطل است.

میرباقری با اشاره به تحلیلی از انتخابات گفت: فرقی در کل انتخابات وجود ندارد چراکه مجلس را جریان اصلاحات می‌گرفت می‌شد مجلس ششم، نمی‌توانند ریل را تبدیل کنند، بعد از دولت اصلاحات به قول خودشان به رادیکال‌ترین دوره رسیدیم دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، آنچه در عمق جامعه می‌گذرد با تحلیل این آقایان مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه اصلاحاتی‌ها بسیار مضر هستند افزود: اصلاحات حرف دلش این است که باید دین در خدمت ریل‌گذاری و مدرن سازی و دنبال غرب رفتن باشد و این تفکر غرب به توسعه و تعالی رسیدن است و باید از اقمار غرب باشیم و مثل آن‌ها زندگی کنیم که این‌ها خطرناک‌تر است و این اصلاحاتی‌ها از منافقین خطرناک‌تر هستند و الآن هم باز مدعی هستند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: در حوزه کلام و اعتقادی آن‌ها می‌دانند حرفی برای گفتن ندارند و آن‌ها تاکنون چندین بار در توسعه غربی شکست خورده‌اند و موفق نشده و بار دیگر هم موفق نخواهند شد چون مردم ما دین را کنار نمی‌گذارند و تسلیم غرب نمی‌شوند چراکه توسعه آن‌ها تغییر فرهنگ است و تا نتوانند فرهنگ را تغییر دهند توسعه امکان‌پذیر نیست.

وی تأکید کرد: پاشنه آشیل اصلاحات فرهنگ است، چراکه می‌دانند فرهنگ مذهبی را نمی‌توانند تغییر دهند و جامعه نمی‌پذیرد و آن‌ها تلاش دارند دین را با سیاست و اقتصاد تعبیر کنند و شروع هم کرده‌اند؛ اما فرهنگ پاشنه آشیل آن‌هاست.

میرباقری خاطرنشان کرد: اعتدالیون توسعه غربی را در فناوری و دانش دنبال می‌کنند و در تعارض با اسلام به ظاهر نیستند و پوشیده است؛ اما اصلاحاتی‌ها دنبال زیرساخت جامعه و تغییر آن هستند که پاشنه آشیل آن‌هاست و خطای استراتژیک آنهاست.

وی با بیان اینکه در انتخابات پیروز اصلی نظام و مردم در مقابل جهان بودند بیان کرد: این توهم اصلاحاتی است که خیال کردند نفوذ کنند این خبرها نیست و به موفقیت جدی دست نیافتند و البته ما هم باید آسیب‌شناسی کنیم و پیروز جدی نه دولت و نه اصلاحات در خبرگان و مجلس شورای اسلامی نبودند و این نظام و مردم آمدند و اصل نظام را تأیید کردند و آن‌ها توفیقی نداشته‌اند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان کرد: انقلاب اسلامی مدعی گفتمان جدید و حرکت جدید در جهان و مقابل آرمان‌شهر جامعه جهانی است که به عصر ظهور هدایت کند و فرمان اداره جهان را از دست غرب که به نسبت زیادی هم گرفته و این گفتمان توانمندتر شده و این گفته‌ها را خود دشمنان زده‌اند.

وی با اشاره به 12 سال مذاکره با ابرقدرت‌های جهان گفت: وقتی ما یک طرف میز و شش قدرت جهان طرف دیگر می‌نشینند، معنایش این است که ما ابرقدرت هستیم و موازنه تغییر کرده که 6 قدرت یک طرف ما یک طرف و همه فهمیدند که ایران قدرت بزرگی است و علت آن احیا تفکر اسلامی در جهان است.

میرباقری با اشاره به انتخابات و کمک به جبهه‌بندی‌های جدید و دوگانه‌هایی که ایجاد می‌کند اظهار کرد: باید دنیا را مخیر به قرائت داعش و ترکیه‌ای کنیم و سه قرائت داریم که افراط و تفریط و اعتدال، عزت‌طلبی و استقلال‌طلبی بر دین قرائت اصلی انقلاب است و باید هوشیار باشیم و نگذاریم این قرائت‌های ناصواب تثبیت شود که خطرناک است.

وی ادامه داد: دو جریان اعتدالیون و افراطیون که جریان افراطیون سازش‌کار و غرب‌گراست و جریان اعتدال که جریان انقلابی و مستحکم و استقلال‌طلب و عزتخواه و دنبال پیشرفت است و نباید بگذاریم اعتدال چیز دیگری تفسیر شود و به نفع خودشان اعتدال را مصادره کنند؛ پیشرفت و امنیت و انقلابی‌گری و آزادی و کرامت انسانی ما بر محور اسلام است و نباید بگذاریم ما را متهم به ضد پیشرفت و آزادی و امنیت و عدالت و کرامت انسانی کنند و ما معتقدیم که گفته آن‌ها استحاله در غرب است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به انتخابات خبرگان رهبری نیز گفت: در خبرگان برنامه‌ریزی جدی داشتند؛ اما خبرگان فعلی خوب است؛ هر چند هزینه هم دادیم اما تردید نکنیم، وضع ما بدتر نیست و موفق‌تریم؛ هر چند، چند چهره خوب را نداریم.

وی ادامه داد: اگر مردم‌سالاری دینی را پذیرفتیم، لوازم آن را هم باید بپذیریم و مردم را متهم نکنیم؛ چراکه تمام این آرا در سبد انقلاب اسلامی ریخته شده است و عزت از آن خداست و هر کس بر خدا تکیه کند، عزیز است و انسان‌ها به عزت انسان نمی‌افزایند.

وی گفت: مجلس خبرگان از وجود آیات عظام یزدی و مصباح محروم شد؛ اما این محرومیت برآیند کار را تنزل نداده است و به هیچ وجه وعده دشمن محقق نشده است و خداوند حامی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار