فرودگاه امام‌خميني بزرگ‌تر مي‌شود و سرعت رشدش به حدي رسيده كه مي‌توان آن را به چشم ديد. فرودگاهي در 30 كيلومتري جنوب تهران كه در زمان دولت اصلاحات به دليل كارشكني برخي نهادها به افتتاح نرسيد و بهره‌برداري از آن در دولت نهم آغاز شد.
کد خبر: ۱۸۶۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹ 24 February 2016
طي 8 سال حاكميت مطلق اصولگرايان بر قواي سه‌گانه كشور هيچ نشاني از پيشرفت در اين فرودگاه ديده نمي‌شد؛ تعداد ترمينال‌ها به همان يك عدد محدود ماند و ظرفيت نقل و انتقال مسافر كه قرار بود به 90ميليون مسافر در سال باشد تنها به 5 ميليون و 700هزار نفر رسيد. اما با روي كار آمدن دولت اعتدال، توجه مسوولان مجددا به توسعه فرودگاه امام خميني به عنوان يك قطب تجاري و ترانزيتي منطقه‌يي جلب و فعاليت براي گسترش آن آغاز شد.

بعد از رفع تحريم‌هاي بين‌المللي و از سرگيري روابط تجاري ايران با ساير كشورها، اهميت توسعه فرودگاه بين‌المللي امام خميني بيشتر حس شد به‌طوري كه بسياري از شركت‌هاي سرمايه‌گذاري بين‌المللي براي سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي توسعه اين فرودگاه ابراز علاقه‌مندي كردند.

اكنون فرودگاه بين‌المللي امام خميني رو به رشد و گسترش است. هنگام ورود به فرودگاه مي‌توان عمليات عمراني را در هر گوشه از آن به چشم ديد. غباري كه از محل احداث باند جنوبي فرودگاه برمي‌خيزد، خبر از حركت ماشين‌آلات باند‌سازي بر كوير خشك دارد و جرثقيل‌هايي كه اطراف ساختمان نيمه تمام دومين ترمينال فرودگاه مي‌چرخند، نويد از نزديك بودن بهره‌برداري از ترمينال«سلام» مي‌دهند. انبارها و آشيان‌ها افزايش يافته، ريل‌هاي مترو بر زمين نشسته و پل‌هاي آن احداث شده و تعداد هواپيماهايي كه نشسته‌اند، در انتظار فرودند يا قصد پرواز دارند، افزايش يافته است. فرودگاه بين‌المللي امام خميني در آستانه تبديل به يك شهر بزرگ است. شهري فرودگاهي كه نخستين فاز آن، سه‌شنبه افتتاح شد و قرار است تاثيري كلان بر اقتصاد ايران داشته باشد.

 ايران، شاه‌‌كليد تامين امنيت منطقه

فاز نخست منطقه ويژه اقتصادي و منطقه آزاد تجاري شهر فرودگاهي امام خميني به عنوان بخشي از مجموعه‌هاي شهر فرودگاهي بين‌المللي امام خميني(ره) با حضور عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي و برخي مقامات كشور افتتاح شد. منطقه ويژه اقتصادي شهر فرودگاهي امام خميني در مجموع ۲۵۰۰هكتار و منطقه آزاد تجاري ۱۵۰۰هكتار وسعت دارد و بخشي از مجموعه‌هاي شهر فرودگاهي بين‌المللي امام‌خميني(ره) محسوب مي‌شود.

براساس ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنجم توسعه، شهر فرودگاهي امام خميني(ره) به عنوان يك مركز مهم تجاري كلان‌شهر تهران و در قالب يك قطب بين‌المللي تجاري و با هدف ارائه خدمات طرح به ۹۰ميليون مسافر طي سال‌هاي آينده طراحي شده است.

آخوندي در اين مراسم با اشاره به آغاز تحول بسيار بزرگ در اقتصاد ايران گفت: «امروز اتفاق بزرگي در منطقه درحال رخ دادن است و ايران مركز تعادل منطقه‌يي خود را از حيث امنيت، اقتصاد، سياست و فرهنگ در منطقه خاورميانه، آسياي ميانه و شمال آفريقا دوباره به دست آورد. مركزيت تعادل ايران موضوع تازه‌يي نيست بلكه موضوعي تاريخي است و تاريخ منطقه گواهي مي‌دهد ايران همواره مركز ثقل منطقه بوده است. اگر امروز شاهد تمدن خراسان بزرگ، تمدن ايران‌شهري، جاده ابريشم و ادبيات شكوهمند در اين منطقه از جهان هستيم؛ با مركزيت ايران محقق شده است.» 

وي افزود:«آنچه در اقتصاد جهاني مي‌بينيم؛ كاهش روند رشد توسعه و توليد ناخالص داخلي در سطح جهاني، علامت مثبتي نيست و قطعا براي غلبه در اين چالش كه مي‌تواند ابعاد گسترده‌يي داشته باشد، ايران مي‌تواند شاه‌كليد توسعه و توجه به امنيت در خاورميانه و شمال آفريقا باشد. 

تمام كريدورهاي حمل و نقل ايران اعم از هوايي، ريلي، جاده‌يي و دريايي كه از ايران عبور مي‌كند و مي‌تواند موجب توسعه منطقه و اروپا شود در اختيار كشورهاي منطقه قرار مي‌دهيم. به همين جهت به سمت آسمان امن و باز حركت كرديم و در نظر داريم شبكه ريلي را به شبكه ريلي آسيا همچنين تمام كريدورهاي زميني را به كريدورهاي منطقه‌يي و بين‌المللي متصل كنيم.»

وي ادامه داد:«امروز در نظر داريم با تدوين يك برنامه عملياتي فرودگاه بين‌المللي امام(ره) را به عنوان هاب هوايي منطقه معرفي كنيم. اگر تاكنون اعلام مي‌شد فرودگاه امام هاب هوايي منطقه است، امروز نخستين گام عملياتي آن با آغاز به كار مناطق ويژه اقتصادي و تجاري، نوسازي ناوگان و توسعه فرودگاه برداشته شد. شهر فرودگاهي امكان وجود حمل و نقل چند وجهي و امكان اتصال ريلي از بنادر شمال و جنوب به اين منطقه وجود دارد، اين مجموعه تبديل به بندر خشك مي‌شود.»

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: «شهر فرودگاهي امام خميني به مركز پردازش صادرات تبديل مي‌شود؛ به اين معنا كه با ايجاد لجستيك پارك، بندر خشك و حمل و نقل چند وجهي مي‌تواند اين منطقه را به مجموعه‌يي براي پردازش صادرات بدل كند و در همين راستاست كه ارائه خدمات بيمه‌يي، مالي و نمايشگاهي در اولويت قرار مي‌گيرد. از بانك‌هاي بين‌المللي، شركت‌هاي بيمه‌يي جهان و ساير سرمايه‌گذاران اقتصادي و تجاري دعوت به سرمايه‌گذاري در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي شهر فرودگاهي مي‌كنيم.»

سرمايه‌گذاران تا 20 سال از ماليات معافند

در حاشيه مراسم افتتاح فاز نخست مناطق آزاد تجاري و ويژه اقتصادي شهر فرودگاهي امام خميني تفاهمنامه احداث شركت سهامي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي در اين منطقه به امضا رسيد.

اين تفاهمنامه بين حسين اسفهبدي، معاون وزير صنعت و مديرعامل شركت سهامي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و محمود نويدي، مديرعامل شركت شهر فرودگاهي امام خميني منعقد شد.  محمود نويدي در اين مراسم گفت: وزارت راه و شهرسازي براساس ماموريت‌هاي ابلاغي به شركت شهر فرودگاهي امام خميني درصدد است با بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي بي‌بديل فرودگاه بين‌المللي امام خميني و بهره‌مندي از سرمايه‌هاي انساني و زيرساختي منطقه آزاد تجاري و ويژه شهر فرودگاهي به مركز كسب وكار و قطب سرمايه‌گذاري بين‌المللي در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي درون‌زا و برون‌گرا تبديل شود. وي گفت: محدوده منطقه آزاد تجاري و ويژه اقتصادي شهر فرودگاهي امام خميني براساس قانون برنامه پنجم به ترتيب از انتهاي ضلع جنوبي بخش هوايي به وسعت ۱۵۰۰هكتار و ضلع غربي بخش هوايي به وسعت ۲۵۰۰هكتار از اراضي شهر فرودگاهي تعيين و براي بهره‌برداري متقاضيان سرمايه‌گذاري در تاريخ ۵ بهمن امسال اعلام شد.

وي درباره معافيت ماليات سرمايه‌گذاري در شهر فرودگاهي امام خميني گفت:«براساس قانون مناطق آزاد و هماهنگي صورت گرفته با سازمان امور مالياتي كشور تمام فعالان اقتصادي در منطقه آزاد تجاري شهر فرودگاهي امام خميني از ۲۰سال معافيت مالياتي بهره‌مند مي‌شوند. براساس قانون مناطق آزاد و هماهنگي‌هاي صورت گرفته با گمرك ايران مقرر شد در فاز نخست ۴۰هزار متر مربع انبار مسقف، هوشمند و محصور شده مجاور ساختمان مركزي گمرك به انضمام ۴۰هكتار از اراضي محصور شده در منطقه آزاد تجاري جهت ارائه خدمات ترانزيت هوايي، خدمات انبارداري كالاهاي وارداتي و صادراتي، ايجاد ارزش‌افزوده و پردازش صادرات به متقاضيان فعاليت‌هاي اقتصادي در منطقه آزاد تجاري شهر فرودگاهي امام خميني مورد بهره‌برداري قرار گيرد و فعالان اقتصادي در محدوده منطقه آزاد تجاري و ويژه اقتصادي شهر فرودگاهي امام خميني از تمام مشوق‌هاي مقررات واردات و صادرات، ارزش‌افزوده و امور گمركي برخوردار شوند.»

نويدي افزود: اولويت‌هاي توسعه‌يي شهر فرودگاهي امام خميني فعاليت‌هاي خدماتي و صنعتي در بخش هوايي، فعاليت‌هاي تجاري شامل پردازش صادرات و صادرات مجدد، فعاليت‌هاي بازرگاني ترانزيت و انبارداري، فعاليت‌هاي متكي بر فناوري‌هاي نوين و غيرآلاينده، فعاليت‌هاي بانكي‌، بيمه‌يي‌، بورس و بازار سرمايه، فعاليت‌هاي توليد دارو و تجهيزات پزشكي و لوازم يك ‌بار مصرف، فعاليت‌هاي الكترونيكي و اپتيكي و مكاترونيكي(سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، فعاليت‌هاي پستي و حمل و نقلي همچنين فعاليت در زمينه توليد اقلام سرمايه‌يي خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار