کد خبر: ۱۸۵۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶ 22 February 2016
روزنامه خراسان درباره حضور هیات‌های تجاری خارجی اینطور نوشته است:‌ فصل تحریم ها گذشت و دیپلماسی سیاسی دولت به نتیجه رسید. باید بابت حل شدن مسئله تحریم ها و به سرانجام رسیدن سیاست های دولت در زمینه روابط خارجی به آنها تبریک گفت. اما یک مسئله وجود دارد؛انتظار از حل یک مشکل باید به اندازه همان مشکل باشد. امروز ما شاهد این اتفاق هستیم که یک امید واهی از برداشته شدن تحریم ها و ایجاد ارتباط مجدد میان تجار ایرانی و تجار سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی در دل ایرانی ها ایجاد شده است. همه انتظار دارند که با رفع تحریم ها و ایجاد ارتباط مجدد همه مشکلات اقتصادی رفع شود. نگاه ها به سفر تجار به ایران و در مقابل سفر تجار ایرانی به کشورهای اروپایی بسیار اغراق آمیز است.
 در سفر هیئت ایرانی به ایتالیا و فرانسه این تصور شکل گرفت که قرار است تمام مشکلات اقتصادی حل شود. هیچ کس از خود نمی پرسد مگر ایران در زمانی که تحریم نبود، مشکل اقتصادی نداشت؟ مگر همه مشکلات ایران در زمان تحریم شکل گرفت.امروز صحبت از افت تجارت خارجی می شود و سعی می شود با افزایش تعداد هیات ها این مشکل را حل کرد درحالی که در محل اشتباهی به دنبال راه حل می گردیم و به این روابط در پساتحریم امید واهی بسته ایم. مسئله اصلی امروز اقتصاد ایران بحث رکود است و رکود جز با تولید حل نمی شود. راهکارهای کاهش رکود و افزایش تولید به خوبی در علم اقتصاد توضیح داده شده است.
اگر مشکل امنیت سرمایه در اقتصاد ایران حل می شد حتی بدون ارتباطات خارجی توان تامین سرمایه مورد نیاز کشور وجود داشت. نبود امنیت به این معنی نیست که کسی سرمایه ایران را تاراج می کند بلکه به این معنی است که قوانین موجود مخل سرمایه گذاری در اقتصاد ایران هستند. حال اگر بپذیریم که این سرمایه گذاری وجود ندارد از این ازدحام تجار خارجی چه انتظاری داریم. شرکت ها و سرمایه گذارهای خارجی به ایران سفر می کنند و همه فرصت های کشور را رصد می کنند اما حقیقت این است که آنها در نهایت به دنبال بهره و نتیجه هستند. آنها به خوبی متوجه هستند که ایران کشوری تشنه سرمایه گذاری با اقتصادی بکر است اما شرایط اقتصاد کشور به هیچ وجه پذیرای حضور آنها نیست. برخی آمده اند که کالا بفروشند و این فروش کالا به دلیل رکود و کمبود تقاضای موثر ممکن نیست.جان کلام اینکه جای خالی یک استراتژی توسعه اقتصادی صحیح و به تبع آن استراتژی توسعه روابط تجاری به خوبی احساس می شود. از طرف دیگر باید بپذیریم حضور بسیاری از این هیات ها برای کنجکاوی درباره بازارهای ایران است و نباید اجازه دهیم یک تصور منفی از ساختار اقتصاد ایران در دیدگاه جامعه جهانی شکل بگیرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار