با اعلام اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده توسط هیات‌ های نظارت بر انتخابات مشخص شد که صحنه رقابت ‌های دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درهمدان و فامنین درون گروه جبهه اصولگرایی خواهد بود.
کد خبر: ۱۷۹۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 13 February 2016

جبهه اصولگرایی در این دور ازانتخابات مانند دوره‌ های گذشته دنبال ایجاد اتحاد وانسجام برای پیروزی درانتخابات مجلس دهم است.

به گزارش تابناک همدان؛ داوطلبان با گرایش‌ های مختلف ازجریان اصولگرایی درحوزه انتخابیه همدان وفامنین پای درعرصه رقابت‌ گذاشتند برخی ازاین کاندیداها تجربه نمایندگی درادوارگذشته را دارند وبعضی نیز چهره‌های دولتی صاحب منصب و شهره هستند.

ترکیب بازیگران صحنه رقابت‌ها در همدان به گونه ‌ای رقم خورده که بازی به نفع اصولگرایان است؛ اما جبهه اصولگرایی استان با انشقاق وگسست درونی مواجه شده واگرراهکاری جدی برای کاهش فاصله و نزدیکی افکار درون گروهی نکند نتیجه انتخابات به نفع آنان رقم نخواهد خورد.

ترکیب کاندیداهای جبهه اصولگرایی درهمدان را می‌توان به چند دسته تقسیم نمود:

1- نماینده فعلی که همواره بر مستقل بودن خود تأکید کرده اما درجبهه اصولگرایی جای دارد و در دوره گذشته تخم مرغ‌ های خود را در سبد اصولگرایان سنتی گذاشت و توانست با کسب آرای این بخش از جامعه به بهارستان راه یابد.

این نماینده برای مجلس دهم تخم مرغ‌ های خود را تقسیم نموده و می ‌خواهد ازسبدهای مختلف اصولگرایان سنتی، حامیان دولت و حتی اگر شد سبدی از اصلاح طلبان به اجاره بگیرد تا سبد رأی خود رابه اصطلاح چاق کند چراکه او می‌داند در حال حاضر سبد رأیش به اندازه کافی لاغر شده است.

2- نمایندگان ادوار که دربین آنها دوچهره شاخص وجود دارد که یکی از آنها که چهار دوره نماینده بوده علاوه بر رأی اصولگرایان سنتی در سبد رأی جبهه پایداری و همین طورجریان تندرواصولگرایی نیز قرار دارد.

این کاندیدا درسخنانی اظهار داشته "اگر من کت خود را در میدان مرکزی شهر همدان آویزان کنم از آن رأی می‌ ریزد" و با این ادبیات خواهان جمع آوری آرای عمومی است.

اوبه عنوان لیدر جبهه اصولگرایی در غرب کشور نیز تعیین شده و در لیست یکتا نیزسرلیست است، البته داعیه ریاست بر مجلس نیز دارد.

این داوطلب مجلس دهم با اعمال فشار خود را سرلیست کاندیداهای همدان کرده و جبهه اصولگرایان همدان ائتلاف را فقط در این شخص جسته چراکه دبیر جبهه اصولگرایی استان در نشست خبری خود خواهان "کناره گیری نمره پایین ‌ها از رقابت‌ها شد" تا فضا برای پیروزی این فرد بیشتر باز شود.

تا اینجا سخنان دبیر جبهه اصولگرایان همدان در خصوص کناره گیری کاندیداهای ضعیف درست است اما باید پذیرفت اگر هر داوطلبی کناره گیری او متهم به پذیرش نمره پایینی خود بوده واگر کنار نکشد وباعث تقسیم رأی و در واقع شکسته شدن آراء می ‌شود که بعدآ باید پاسخگوی شکست احتمالی جریان اصولگرایی باشد.

فرد دیگری که یک دوره نماینده بوده تخم مرغ‌ های خود را فقط در سبد اصولگرایان سنتی گذاشته و چراغ فروغ او از دوره گذشته رو به افول بوده و دراین دور نیز همچنان به کاندیدایی جدی تبدیل نشده است.

3- جریان سومی که نام نویسی کرده و در صحنه به صورت جدی حضور دارد جبهه پایداری است که با تمام قوا قصد ماندن در صحنه رقابت‌ها را دارد و به هیچ عنوان به نفع کسی کنار نمی ‌رود و از سویی دیگر جبهه اصولگرایی نیز تاکنون به نقشه راهی برای همکاری و یا عدم همکاری با جبهه پایداری نرسیده است.

جبهه پایداری می‌تواند به مشکلی اساسی برای اتحاد و ائتلاف اصولگرایان تبدیل شود ودر واقع پاشنه آشیل اتحاد در این دور از انتخابات جبهه پایداری و تندروی‌ های آنان خواهد بود.

4- گروهی از کاندیداهای گمنام هستند که با هدف شناخته شدن و یا گرفتن امتیاز واردعرصه انتخابات شدند و این کاندیداها هر کدام کلونی‌های کوچک رأی دارند که اگر آرای آنها را به صورت دسته جمعی حساب کنیم آن موقع عدد درشتی خواهد شد که باعث ریزش قابل ملاحظه آرای اصولگرایان می‌شوند.

این کاندیدها سبد رأی خود را در بین همشهریان خود که ساکن مرکز هستند و یا محلات حاشیه شهر که اکثرأ سکونت دارند بسته‌اند؛ البته بعضی از این داوطلبان از روستاهای بزرگ با چند هزار رأی برخواسته ‌اند که باعث هدر رفت رأی چند هزار نفری در یک روستا خواهند شد.

5- حضور چهار زن در انتخابات همدان نیز قابل تأمل است که یکی از آنان در دوره‌های گذشته توان رأی آوری خود را به نمایش گذاشته و در انتخابات مجلس پنجم به یکی از رقبای اصلی تبدیل شده که جامعه نسوان از این داوطلب حمایت می‌کند و اگر برنامه ‌های خود را درست پیش ببرد می‌تواند رأی کسب کند؛ اما این کاندیدا نشان داده که تن به بازی ائتلاف واتحاد می‌دهد که این مهم در چارچوب قواعد خود قابل بررسی است.

6- کاندیداهایی که توان راهیابی به بهارستان را دارند و بیشتر از دل اصولگرایان میانه و معتدل برآمده‌اند که یکی ازآنها روحانی دارای شهرت بوده و درحال حاضر به نظر می‌رسد که علاوه بر داشتن رأی قابل توجه در بین اصولگرایان؛ مورد اقبال حامیان دولت و جریان اصلاح طلبی قرارگرفته و به احتمال زیاد بتواند تخم مرغ‌ های خود را سبد اصولگرایان، دولت و اصلاحات بگذارد.

در حال حاضراصلاح طلبان با سه گزینه رایزنی کردند که لیست مشترکی با حامیان دولت ارائه خواهند نمود که در این لیست کاندیدای میانه ومعتدل آقا و آن کاندیدای زن از حوزه انتخابیه همدان جای می‌گیرند که در این صورت اگر هردو نه ولی مطمئنا یکی از گزینه‌ ها کرسی بهارستان را کسب خواهد کرد.

اگر اصولگرایان همچنان بر طبل جدایی و انشقاق بکوبند و ائتلاف رافقط حول محور یک فرد شاخص بخواهند ره به جایی نخواهند برد و حتی گمانه زنی‌ها از احتمال شکست و در واقع باخت در بازی برد را پیش بینی می‌کند.

اصولگرایان فاقد برنامه منسجم هستند و بدون اینکه فکری پشت سر آنها باشد دبیر و سخنگوی جبهه اصولگرایان در نشست خبری گاف بزرگی داده که نمره پایین‌ها به نفع افراد شاخص کناره گیری نمایند؛ اگر نمره پایین‌ها قبل از این مصاحبه حاضر به کناره گیری بودند امروز به هیچ عنوان زیر بار ضعیف بودن خود نمی‌روند چراکه هر کدام داعیه پیروزی دارند و کناره گیری چهره آنان را در افکار عمومی به عنوان فردی ضعیف مخدوش خواهد کرد.

یکی از آنها که با تصور جلوس بر صندلی بهارستان وارد شده، پست‌های مدیریتی ارشد در سطح استان را در کارنامه خود دارد و بیشتر به جریان تندرو و پایداری نزدیک است که این جریان قائل به بازی گروهی نیست و فقط دنبال رقابت درون گروهی است تا بتواند برنامه‌هایی که در طول هشت سال دولت‌های نهم و دهم بر زمین مانده را پیگیری کنند.

به هر حال امید است که اصولگرایان برای ایجا فضای بانشاط و مشارکت حداکثری برنامه منسجمی را طراحی و از شکسته شدن آرا با اتحاد جلوگیری کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار