کد خبر: ۱۷۸۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴ 10 February 2016
سال 59 كه سازمان بهزیستی به پیشنهاد و همت شهید دكتر فیاض‌بخش، بنا نهاده شد 52 وظیفه تخصصی بر عهده آن گذاشته شد.
از جمله این وظایف می‌توان به رسیدگی به امور کودکان بی سرپرست، زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار، مسئولیت سلامت روان جامعه، امور مربوط به مهدهای کودک، سالمندان، معلولان، کودکان کار و خیابانی، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، کاهش طلاق، مشاوره و اشتغال و مسکن اشاره کرد. این سازمان همچنین ارائه خدماتی از جمله آموزش‌های پیش از ازدواج و آموزش‌ زوج‌های جوان، آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از اعتیاد را نیز بر عهده داشت.
در طول سالیان گذشته، فعالیت‌های این سازمان گسترده‌تر شده، به طوری که انجام مطالعات مربوط به راه‌اندازی مرکز تحقیقات سالمندی در اردکان، مرکز مطالعات اعتیاد و مرکز مطالعات آسیب‌های اجتماعی در کنار راه اندازی مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور در شهرستان میبد را هم می‌توان در کارنامه سازمان بهزیستی استان یافت.
«جلیل عفتی» مدیر کل بهزیستی استان در گفت‌وگویی با همشهری به تشریح فعالیت‌های این سازمان در حوزه‌های مختلف پرداخته است.
  • یکی از فعالیت‌های نهادهای حمایتی از جمله سازمان بهزیستی، توانمندسازی مددجویان است، برای توانمندسازی مددجویان یزدی چه اقدامی انجام داده‌اید؟
اشتغال و توانمندسازی مددجویان تحت پوشش یکی از اقدامات مورد توجه اداره کل بهزیستی استان در دولت یازدهم است به نحوی که از شهریور سال 92 تا شهریورماه سال 94 میزان اشتغال مددجویان با رشد 86/84 درصدی به 3 هزار و 124 نفر رسیده است.
  • آیا همه خدمات سازمان به طور مستقیم به مددجویان ارائه می‌شود؟ چند مرکز وابسته به این سازمان در ارائه این خدمات با شما همگام هستند؟
صدور مجوز مراکز و موسسات همسو با بهزیستی تا شهریورماه 94 با رشد 11/3درصدی به 177 مرکز و موسسه رسیده است که اداره کل بهزیستی استان را در ارائه خدمات به جامعه هدف، همراهی می‌کنند.
  • قطعا همه برنامه‌های شما حمایت نیست، برای پیشگیری از افزایش آمار جامعه مددجویان این سازمان چه برنامه‌‌هایی دارید؟
یکی از دلایل افزایش مددجویان این سازمان، افزایش جامعه معلولان است از این رو اقداماتی برای پیشگیری از معلولیت در استان انجام شده است.  ارائه خدمات مشاوره ژنتیک یکی از موثرترین اقدامات برای پیشگیری از معلولیت است. از شهریورماه سال‌92‌تا‌94  تعداد1200‌نفر از شهروندان استان از خدمات مشاوره ژنتیک بهره‌مند شده‌اند. اجرای طرح غربالگری بینایی و شنوایی نیز یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه است که طی این سال‌ها رشد چشمگیری داشته است. آمار شرکت کنندگان در طرح غربالگری بینایی استان تا سال جاری با رشد نزدیک به 26‌درصدی به حدود 104‌هزار نفر افزایش یافته است. همچنین در این مدت، نزدیک به 77 هزار نفر در طرح غربالگری شنوایی شرکت کردند که رشد 167 درصدی را نسبت به 2 سال قبل نشان می‌دهد.
  • سازمان بهزیستی در حوزه خدمات مشاوره‌ای هم وظایفی بر عهده دارد، در این حوزه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
ارائه خدمات مشاوره تخصصی در حوزه خانواده، تحصیلی و تربیتی یکی دیگر از خدماتی است که به مددجویان این سازمان ارائه می‌شود که در سال جاری با رشا53/56 درصدی مواجه شده و حدود 80 هزار و 850 نفر از این خدمات مشاوره‌ای استفاده کرده‌اند. همچنین در بخش غیردولتی نیز از آغاز فعالیت دولت یازدهم تاکنون این خدمات از طریق 68 مرکز به 21‌هزار و 346 نفر از شهروندان ارائه شده است.
  • اعتیاد یکی از معضلات اجتماعی است که مسئولیت‎هایی را متوجه سازمان بهزیستی می‌کند، برای بهبود معتادان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
از سال 92 تاکنون بیش از 25 هزار نفر از خدمات اداره کل بهزیستی استان در حوزه اعتیاد بهره‌مند شده‌اند که با رشد 14 درصدی همراه بوده است.
  • عملکرد اداره کل بهزیستی استان را در حوزه توانبخشی نیز بیان کنید.
 در حوزه توانبخشی‌، تاکنون 12 هزار نفر از خدمات بهزیستی استفاده کرده‌اند. ارائه خدمات مراقبتی در مراکز نگهداری و روزانه توانبخشی در حوزه سالمندی، معلولیت‌های جسمی، ذهنی و روانی از دیگر خدمات اداره کل بهزیستی استان در معاونت توانبخشی است.  در این حوزه نیز در دولت یازدهم به طور میانگین خدمات در 60 مرکز با ظرفیت پذیرش 2300 نفر به مددجویان ارائه شده است.
  • اداره کل بهزیستی استان کارنامه درخشانی در حوزه ارائه خدمات مشاره به متقاضیان طلاق دارد، شاخص این موفقیت چیست؟
در بخش امور اجتماعی نیز بهزیستی استان یزد تاکنون زمینه سازش43/3درصد از متقاضیان طلاق فراهم شده است. این سازمان همچنین در 2 سال گذشته با شروع دولت یازدهم توانسته به 13 هزار و 650 نفر از مراجعان مرکز کاهش طلاق، مهارت‌های زندگی را آموزش دهد.
  • یکی از وظایفی که به خدمات اداره کل بهزیستی استان اضافه شده است، انجام کارهای تحقیقاتی است، چه دستاوردی در این حوزه دارید؟
ایجاد مرکز تحقیقات ژنتیک میبد برای جلوگیری از افزایش آمار مددجویان، یکی از اقدامات شاخص اداره کل بهزیستی استان است. این مرکز در سال جاری با پیشرفت 55 درصدی در حال تکمیل است.
  • با توجه به گستردگی خدمات در سازمان بهزیستی، منابع مالی مورد نیاز این سازمان در استان چگونه تامین می‌شود؟
یکی از اقدامات اداره کل بهزیستی استان جلب مشارکت‌های مردمی است که در سال جاری با 46/12 درصد به 300 میلیارد ریال رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار