رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان اردبیل گفت: اگر روزنامه‌نگاران استان جهت‌گیری فکری و تولیدات خود را بر روی توسعه استان متمرکز کنند قطعا نتایج مثبت و اثرگذار آن به صلاح کشور، منطقه و صنف روزنامه‌نگاران خواهد بود.
کد خبر: ۱۷۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴ 29 January 2016

مهدی حسین‌نژاد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اردبیل، با اشاره به توانمندی‌های موجود در جامعه مطبوعاتی استان و فرصت‌های مناسب پیش‌رو گفت: در صورتی که روزنامه‌نگاران استان جهت‌گیری فکری و تولیدات خبری و قلم خود را بر روی توسعه استان متمرکز کنند قطعا" نتایج مثبت و اثرگذار آن به صلاح کشور، منطقه و صنف روزنامه‌نگاران خواهد بود.

وی گفت: مدت‌هاست فضای رسانه‌ای و خبری استان تحت تاثیر شرایط رکود چندین ساله، دچار روزمره‌گی شده و اخبار و گزارشات حوادثی و سانحه‌ای جای تحلیل و تفسیر و گزارشات تحلیلی را گرفته است.

سرپرست روزنامه جام‌جم در استان افزود: البته اخذ جوایز و کسب مقام‌های جشنواره‌ای گواه روشنی از توانمندی‌های جامعه رسانه‌ای استان است و در سال‌های گذشته این شرایط تحمیلی به وجود آمده بر صنف بوده است که باعث پررنگ شدن اخبار حوادثی و انتشار مطبوعات عملکردی حاوی پروپاگاندای دولتی شده است.

حسین‌نژاد ادامه داد، البته حوادث و اخبار رویدادی و انعکاس این قبیل اخبار طرف‌دارانی نیز دارد اما باید قبول کرد که در اغلب مواقع این قبیل اخبار سودی برای هیچ یک از طرفین ندارد لذا بهتر است خبرنگاران نیز در انعکاس اخباری که اشاعه‌‌دهنده ناهنجاری‌های عریان در جامعه است و به نوعی مفسده یا سرخوردگی در جامعه ایجاد می‌کند دوری کنند.

سرپرست خبرگزاری ایلنای شمال‌غرب کشور گفت‌: توصیه می‌کنم خبرنگاران و رسانه‌های استانی حتی رسانه‌های آنلاین نیز به‌جای رقابت در سرعت انتشار اخبار که گاهی دقت را نیز قربانی می‌کند بر روی گزارشاتی متمرکز شوند که از دقت کارشناسی و فرصت مطالعاتی بیشتری برای بررسی موشکافانه ابعاد رویدادها برخوردار باشد تا حداقل جامعه از نتایج آن بهره‌مند شود.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: به اعتقاد بنده امروز تنها راه نجات کشور از تهدیدهای خارجی و حتی داخلی توجه به مفهوم توسعه است و با شرایط جدید اقتصادی که با بهبود مراودات تجارت خارجی پس از پیروزی بزرگ دیپلماسی کشور در رفع تحریم‌های هسته‌ای به وجود آمده است امکان بیشتری برای نیل به سوی توسعه برای کشور فراهم آمده است.

این کارشناس توسعه و کارآفرینی تصریح کرد: ادبیات مورد استفاده استاندار فعلی اردبیل قرابت زیادی به رویکردهای توسعه‌ای و کارآفرینی دارد اما به نظر می‌رسد عدم به‌کارگیری نیروهای متخصص و آشنا به کارآفرینی، توسعه و حتی مبانی اقتصاد دانش‌بنیان نتوانسته است این ادبیات را به یک گفتمان تبدیل کند و این ضعف کماکان به قوت خود باقی است.

حسین‌نژاد گفت: اقتصاد دانش‌بنیان و فراتر از آن اقتصاد مقاومتی که به تاکید مقام معظم رهبری سرلوحه کاری و اولویت اساسی کشور در مسیر رشد و تحول است همان ادبیات کارآفرینی، نوآوری، کار و تولید است که یکی از ابزارهای مهم تحقق آن ابزارهای مدیریتی و اجرای صحیح سیاست‌ها و اسناد بالادستی در سطوح مدیریت میانی و اجرایی است اما به نظر می‌رسد موانعی که بازگو کردن آن را فعلا به صلاح نمی‌دانم شرایط را به نقطه‌ای غیرقابل دفاع خواهد کشاند که این امر حتما باید مورد توجه استاندار محترم نیز قرار گیرد.

خانه‌مطبوعات از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد

وی با اشاره به فضای سیاسی و انتخابات پیش‌روی استان گفت: دوران انتخابات یکی از رویدادهای مهم کشور است که حتی فرصتی برای توجه و شکوفایی رسانه‌ها نیز قلمداد می‌شود به‌طوری‌که بسیاری از کاندیداها سعی در افزایش نفوذ خود در رسانه‌ها و مطرح کردن نام خود از این طریق می‌کنند البته این فعالیت و همکاری بعد سیاسی دارد که می‌بایست مرزهایی اخلاقی برای آن تعریف کرد.

رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان اردبیل افزود: صرف نظر از گرایشات سیاسی و تمایلات شخصی اعضای خانه، هیئت‌مدیره خانه‌مطبوعات استان اجازه هیچ‌گونه استفاده‌ای از نام و عنوان و امکانات خانه مطبوعات را به هیچ یک از کاندیداها نخواهد داد و از هیچ کاندیدایی نیز حمایت نخواهد نمود چرا که کار سیاسی جایی در برنامه‌های کاری خانه مطبوعات به عنوان یک تشکل کاملا صنفی ندارد چرا که ما هویت و شان روزنامه‌نگاران را ضمن اینکه برای بینش و فعالیت روزنامه‌نگاران احترام قائلیم در استقلال صنفی‌شان می‌دانیم.

حسین‌نژاد در پایان تصریح کرد: برترین روش کنش سیاسی اجتماعی یک روزنامه‌نگار را نقادی، دیده‌بانی و نظارت بر قدرت می‌دانیم نه در سطح شعار بلکه به صورت واقعی و جدی لذا به همکاران خود نیز توصیه می‌کنیم از همین امروز صرف نظر از حمایت‌های‌شان شعارها و سوابق کاندیداهای انتخابات را زیر ذره‌بین گرفته، مستندسازی نموده و برای مطالبه‌گری در حافظه عمومی ثبت نمایند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار