کد خبر: ۱۷۱۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳ 28 January 2016
به گزارش «تابناک یزد»، شهروند نیز در موضوع انتخابات «احتمال تشکیل جریان سوم در انتخابات مجلس» را مورد بررسی قرار داده و نوشته:

زنگ تشکیل ائتلافی که حالا به مرور نام «جریان سوم» در انتخابات را به خود می‌گیرد، نخستین‌بار توسط صفر نعیمی رز به صدا درآمد؛ سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت یا همان فراکسیونی که هواداران علی لاریجانی در مجلس نهم را بر عهده دارد. او ماه‌ها پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی و ثبت نام نامزدها گفت: «من به‌عنوان سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت اعلام می‌کنم ما (طیف لاریجانی و روحانی) هم برای انتخابات مجلس و هم موضوعات دیگر می‌توانیم کنار هم قرار بگیریم.»
اظهارات آن روزهای نعیمی‌رز در بحبوحه پذیرش برجام از سوی ایران به محاق فراموشی سپرده شد، اما هنگامی که یاران لاریجانی شهرستان‌های حوزه انتخابیه خود را رها کردند تا از حوزه انتخابیه تهران برای انتخابات مجلس دهم نام‌نویسی کنند، سوال‌ها درباره احتمال ائتلاف حامیان روحانی و نزدیکان لاریجانی با یکدیگر بیش از پیش قوت گرفت.

این‌که بیشتر اعضای فراکسیون رهروان ولایت از تهران نام‌نویسی کنند هم برای انتخابات پیش رو موضوعی مهم بود و می‌توانست در تحلیل‌های پیش رو مورد استفاده آگاهان سیاسی قرار بگیرد، اما این موضوع هم تحت‌تاثیر ماجرای ردصلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب و تعدادی از اصولگرایان توسط هیأت‌های نظارت قرار گرفت. حالا و پس از فرونشستن غبار جنجال‌ها به مرور بنایی که لاریجانی و روحانی در ٢سال گذشته با همکاری یکدیگر ساختند، بیش از پیش رخ می‌نماید
.

به‌ نظر می‌رسد قلّت نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات از سوی این ائتلاف استراتژیک قابل پیش‌بینی بوده است و به همین دلیل هم بیشتر اعضای تاثیرگذار فراکسیون رهروان ولایت ترجیح دادند از تهران نام‌نویسی کنند، حتی کاظم جلالی هم که ابتدا از حضور در انتخابات انصراف داد و با اصرار لاریجانی به عرصه بازگشت، این‌بار به جای شاهرود از تهران نامزد شد تا احتمالا سرلیست رهروانی‌ها در تهران باشد.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی پس از اعلام اولیه اسامی نامزدهای احراز صلاحیت‌شده توسط هیأت‌های نظارت گفته بود: «در تهران تنها ٥ نامزد اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده‌اند و ٢٥ نفر هم در بقیه حوزه‌ها.» اگر نقل‌ قول مرعشی را ملاک قرار دهیم، فهرست کل نامزدهای اصلاح‌طلب در سراسر کشور به اندازه یک فهرست ٣٠ نفره از تهران خواهد بود.

با چنین وضعیتی باید گفت به احتمال زیاد اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت‌شده نمی‌توانند فهرست‌های کاملی از نامزدهای خود در تهران و شهرستان‌ها ارایه دهند خصوصا که عبدالواحد موسوی لاری، از اعضای شورای مرکزی اصلاح‌طلبان پیش از این گفته است که آنها در برخی از شهرستان‌ها اصلا نامزدی ندارند که بخواهند از او حمایت کنند.

با این اوصاف باید پرسید حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو مشمول کدام گروه سیاسی خواهد شد؟ اگر هر جوابی به این سوال بدهیم، مطمئنا اصولگرایان مشمول آن نخواهند بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار