کد خبر: ۱۷۰۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶ 27 January 2016


میزگرد تخصصی بررسی وضعیت اقتصادی کلانشهر کرج با حضور جمعی از مسئولان شهری، فعالان اقتصادی و دانشگاهیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر سه شنبه میزگرد تخصصی بررسی وضعیت اقتصاد شهر کرج به همت معاونت مالی اقتصادی شهرداری و مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج برگزار شد.

در ابتدای این جلسه معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرج اظهار داشت: نزدیکی کلان‌شهر کرج به پایتخت هم فرصت است و هم در صورت عدم توجه ممکن است به تهدید تبدیل شود، این نزدیکی موجب شده تا شهر کرج همواره با کلان‌شهر تهران مقایسه شود اما باید به ظرفیت ها و پتانسیل موجود دقت بیشتری داشت.

شهرداریها خود را برای استقبال از سرمایه گذاران مهیا کنند

فرج الله ایلیات افزود: به عنوان مثال میانگین سرانه درآمدی شهر کرج به ازای هر شهروند حدود یک میلیون تومان است در حالی که در تهران این رقم به بالای پنج میلیون تومان برای هر نفر می رسد و این بدان معنی است که شهردار تهران باید پنج برابر کرج به شهروندان خود خدمات ارائه دهد در حالی که نزدیکی این دو کلان‌شهر به یکدیگر موجب افزایش توقعات از کرج شده است.

وی با اشاره به تحولات اقتصادی کشور در آینده ای نزدیک که به واسطه موفقیت برجام رخ می دهد، ادامه داد: شهرداری ها باید خود را برای جذب سرمایه گذار و مشارکت ها آماده کنند، البته این مسئله عزم استانی می طلبد.

سازمان های وابسته شهرداری به لحاظ مالی مستقل می شوند

این مسئول با اشاره هزینه های بالای برخی سازمان های خدماتی شهرداری افزود: بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته بنا داریم به سمتی پیش رویم که سازمان های تابعه تا ۳ الی ۴ سال آینده به وضعیت مالی مستقل دست یابند تا بتوان درآمدهای شهرداری را در بخش های دیگر نظیر عمران هزینه کرد.

در ادامه این جلسه جمعی از فعالان اقتصادی به ارائه راهکارها و نقطه نظرات خود پرداختند که اشاره به هویت کشاورزی، تاریخی، صنعتی، ویژگی مهاجرپذیری و استعدادهای نهفته استان البرز از آن جمله بود.

رفع تنگ نظری های اداری، بروکراسی های موجود، تسهیل شرایط حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی، ارتقای زیرساخت های اقتصادی و صنعتی متناسب با استان بودن البرز و... و. از دیگر موارد مطروحه بود.

ارتباط شهرداری با مراکز علمی مستحکم تر شود

همچنین جمعی از دانشگاهیان ضمن ارائه نظرات خود، ارزیابی اصولی و علمی و در نظر گیری توجیهات اقتصادی در کنار ملاحظات زیست محیطی را از مواردی برشمردند که باید در رابطه با پروژه های شهری مورد توجه قرار گیرد.

این پژوهشگران خواستار استحکام بیش از پیش ارتباط مدیریت شهری با دانشگاه به منظور استفاده از نتایج تحقیقاتی و علمی در توسعه شهر شدند.

عباس زارع رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری کرج، قاسمی کل اتاق بازرگانی استان البرز، حمید کریمی رئیس اتاق اصناف، موفق مدیرکل صنعت و معدن استان از جمله سخنرانان بعدی این نشست بودند که در میان سخنان خود، خبرهای خوبی در راستای اعتلای اقتصاد کلان‌شهر کرج را اعلام کردند.

طرح جامع اسلام آباد در دست تدوین است

در پایان نشست ایلیات با اشاره به موارد مطروحه بر شناسایی و واگذاری اراضی شهر کرج به منظور در اختیار قرار دادن سرمایه گذاران تاکید کرد و گفت: طرح جامع اسلام آباد که هم اکنون در دست تدوین است، پروژه ای بسیار مطلوب و تاثیرگذار در زمینه اقتصاد کرج و استان البرز خواهد بود، این منطقه به لحاظ سرمایه گذاری بهترین نقطه شهر است که عواید اقتصادی اجرایی شدن این طرح شاید بودجه چندین ساله یک استان را تامین کند.

در ادامه این نشست رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج نیز ضمن ابراز رضایت از این جلسه و تقدیر از دغدغه مندی اعضا عنوان کرد: میزگرد مذکور گام نخست برای اعتلای اقتصاد کلان‌شهر کرج بود و به نظر می رسد ارتباط زنجیره اقتصادی در حال تکمیل شدن است.

ضرورت تشکیل کارگروه های تخصصی با حضور فعالان اقتصادی

مجید کاویانی ابراز امیدواری کرد: خروجی جلسه باید تشکیل کارگروه های تخصصی باشد تا مباحث مطروحه به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پایان گفت: اولین جلسه این میزگرد به همت مرکز پژوهش های شورای شهر برگزار شد اما استمرار برگزاری آن بستگی به تلاش و همت اعضا دارد تا بتوانیم شهر کرج را جایگاه واقعی خود در عرصه اقتصاد برسانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار