کد خبر: ۱۶۵۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱ 17 January 2016


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در این استان را تراکم 10 برابری جمعیت نسبت به دیگر استان ها دانست.

به گزارش ایرنا، حسین محمدی روز یکشنبه در ششمین کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر کرج که در سالن شهدای البرز استانداری برگزار شد، یکی دیگر از دلایل آلودگی هوا را استقرار هشت درصد صنایع و عدم رعایت شعاع 120 کیلومتری تهران عنوان کرد.

وی در ابتدای سخنان خود به سیاست های کلی محیط زیست ابلاغ مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: گسترش اقتصاد سبز با تاکید بر صنعت کم کربن، استفاده از انرژی های پاک، محصولات کشاورزی سالم و اورگانیک، مدیریت پسماند ها و پساب ها با بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و زیست محیطی است.

محمدی بهره گیری موثر از فرصت ها و مشوق های بین المللی در حرکت به سوی اقتصاد کم کربن و تسهیل انتقال و توسعه فن آوری های مرتبط را از دیگر عناوین سیاست های کلی محیط زیست دانست و تاکید کرد: دولت تمام تلاش خود را برای کاستن از آلودگی هوا بکار گرفته و این روند را ادامه خواهد داد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه به بررسی علل اصلی آلودگی هوا در فصل سرما که منجر به پایداری هوا و وارونگی دما می شود پرداخت و افزود: در سال 94 با 17 رخداد پدیده گرد و غبار روبرو شدیم در حالیکه در سال 93، 12 مورد و در سال 92 یک مورد را شاهد بودیم.

وی در ادامه به ارائه دیگر عوامل تشدید آلودگی هوا در استان بخصوص کلانشهر کرج پرداخت و استقرار و فعالیت بیش از سه هزار واحدهای تولیدی و صنعتی غیر مجاز، عدم ساماندهی ونوسازی صنایع، مصرف سوخت سنگین در واحدهای تولیدی و صنعتی را از جمله این عوامل دانست.

وی اظهار داشت: روزانه حدود 700 میلیون لیتر سوخت مازوت و یک میلیون لیتر نفت و گاز و 2.6 میلیون لیتر بنزین در استان مصرف می شود.

محمدی، ترافیک درون شهری و برون شهری را از دیگر این عوامل دانست و گفت: روزانه در این استان یک میلیون خودرو دائم و 300 هزار خودروی عبوری تردد می کنند و همچنین 35 هزار خودروی دودزا غیر استاندارد و فرسوده نیز تردد می کنند.

وی، عملکرد نامناسب مراکز معاینه فنی خودرو ها را یکی دیگر از مشکلات در این حوزه برشمرد و افزود: مراکز معاینه فنی برگه اعتبار 5 ساله صادر می کنند در حالیکه باید این اعتبار به یک یا حداکثر دوسال تغییر یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز به فعالیت نیروگاه های شهید رجایی در قزوین و منتظر قائم (عج) در فردیس نیز اشاره کرد و بیان داشت: نیروگاه شهید رجائی قزوین روزانه پنج میلیون لیتر مازوت مصرف می کند که باد غرب به شرق منجر به انتقال آلودگی به سوی البرز می شود در حالیکه ما با قطع سوخت مازوت نیروگاه منتظرقائم این روزها شاهد شرایط بهتری هوائی برای فردیس، کرج و حتی تهران هستیم.

وی یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا را عدم رعایت الگوی مصرف انرژی و استفاده از تجهیزات و ماشین آلات غیر استاندارد عنوان کرد و گفت: سالانه سرانه برق مصرفی در کشور ما سه برابر متوسط جهانی است به طوریکه سالانه در ایران 2500 کیلو وات ساعت و متوسط جهانی 800 کیلو وات ساعت است.

محمدی افزود: همچنین سرانه گاز مصرفی در کشورمان 1700 متر مکعب و متوسط جهانی 600 متر مکعب بوده که در این بخش هم سه برابر مصرف جهانی را داریم بطوریکه در ایران به تنهایی 5 در صد گاز جهان مصرف می شود ولی در کشور چین حدود 4/8 در صد مصرف می شود.

وی با اشاره به اینکه نیمی از بنزین خاورمیانه در ایران مصرف می شود، اظهار داشت: متوسط مصرف بنزین خودروهای ایران 9 لیتر ( به ازای 100 کیلومتر) خودروهای استاندارد 3 لیتر است و شدت مصرف انرژی در ایران 4/2 و متوسط جهان 1.4 است.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر کرج انرژِی مصرفی در بخش صنعت در ایران را حدود دو برابر متوسط جهانی عنوان کرد و گفت: 4 تا 5 برابر میانگین جهان در ایران سوخت مصرف می شود و حدود 9 در صد سوخت جهان در ایران مصرف می شود.

وی ایران را جزء 10 کشور تولید کننده گازهای گلخانه ای برشمرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه به اقداماتی که در استان برای کاهش آلودگی هوا انجام شود اشاره کرد و افزود: تهیه و اجرای طرح کاهش تقاضای سفر درون شهری توسط شهرداری ها، بهینه سازی مصرف سوخت در واحدهای تولیدی (توقف توزیع و مصرف سوخت سنگین)، ساماندهی واحدهای تولید شن و ماسه و اقدام آنها به استفاده از سیستم نم زن و باز چرخانی آب از جمله این راهکارها است.

وی، شناسایی و ساماندهی واحدهای صنعتی غیر مجاز، محدودیت برای استقرار واحدهای آلاینده هوا ( واحدهای جدید ممنوع شود)، انتقال و ساماندهی واحدهای آلاینده و مزاحم شهری، ممنوعیت تردد کامیون ها و خودروهای دودزا در محدوده شهرها، نظارت بر مراکز معاینه فنی خودروها، الزام واحدهای آلاینده به سیستم پایش لحظه ای و نوسازی صنایع فرسوده را از دیگر این راهکارها برشمرد.

محمدی گفت: استفاده از سیستم ها و تجهیزات هوشمند و استاندارد گرمایشی و سرمایشی و روشنایی در ادارات و بیمارستان ها و ... و رعایت چالش 18 درجه در ساختمانهای اداری ،عمومی ومجتمع ها مسکونی ( 21 درجه در اتاق ها و 18 درجه راهروها) از دیگر اقداماتی است که بایستی اجرائی شود.

وی همچنین به اقدام های پیشنهادی به دولت برای کاهش آلودگی هوای کرج اشاره کرد و افزود: ممنوعیت مصرف سوخت سنگین و افزایش راندمان در نیروگاههای منتظرقائم و شهید رجایی قزوین، تکمیل پروژه های راه شامل ساخت و اجرای کمربندی شمالی – جنوبی کرج، تعریض اتوبان کرج از کلاک تا قزوین، تکمیل و اجرای قطعه یک اتوبان تهران –شمال حد فاصل تهران تا سه راه شهرستانک از جمله این پیشنهادات است.

محمدی، تسریع در تکمیل پروژه همت، تسریع در اجرای راه آبیک به چرم شهر، تکمیل خطوط مترو و قطار شهری کرج و حومه، توزیع بنزین یورو 4 در استان و تعطیلی پنجشنبه ها را از دیگر اقدامات پیشنهادی از سوی دولت عنوان کرد.

وی همچنین به گزارش اقدامات انجام شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست در البرز پرداخت و بیان داشت: در سال جاری برای 159 واحد صنعتی به تعداد 700 مورد پایش آلایندگی هوا انجام شده و برای 50 واحد نیز اعمال قانون انجام شده است.

محمدی گفت: در استان هشت ایستگاه سنجش آلودگی هوا راه اندازی شده و 27 آنالایزر خریداری شده و یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا ارتقاء و یک آنالایزر PM2.5 نصب شده است.

وی افزود: 70 واحدها صنعتی تولیدی به سیستم کنترل هوا مجهز شدند و دو واحد بزرگ نیروگاه منتظر قائم و سیمان آبیک به سیستم پایش لحظه ای برای واحدهای بزرگ مجهز شدند.

وی حذف مازوت نیروگاه منتظر قائم به میزان روزانه 2 میلیون لیتر و هفت مورد نمونه برداری وتجزیه سوخت مصرفی استان و بررسی وشناسایی کانونهای ریزگرد محلی ومنطقه ای را از دیگر اقدامات محیط زیست البرز برای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

در این کارگروه اعضای شرکت کننده به ارائه اقدامات تکلیفی خود در راستای کاهش آلودگی هوا پرداختند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار