مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از صادرات 2.2 میلیارد دلار کالا طی 9 ماه امسال از مرزهای این استان به عراق خبر داد.
کد خبر: ۱۶۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹ 13 January 2016
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از صادرات 2.2 میلیارد دلار کالا طی 9 ماه امسال از مرزهای این استان به عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محسن دارابی عصر امروز در جلسه مسئولان پژوهشگاه‌های استان کرمانشاه که با حضور وحید احمدی، معاون پژوهش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: طی 9 ماه امسال 2.2 میلیارد دلار صادرات کالا به عراق از طریق مرزهای استان کرمانشاه صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: از میزان صادرات مذکور یک میلیارد دلار سهم تجار و بازرگانان استان کرمانشاه بوده است و مابقی مربوط به سایر استان‌هاست که از طریق کرمانشاه ارسال شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به وجود پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل در زمینه پتروشیمی در استان کرمانشاه، وجود سه واحد پتروشیمی که چهارمین واحد آن هم در دست اقدام است را از جمله پتانسیل‌های استان در این زمینه برشمرد.

دارابی وجود دو منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب و قصرشیرین را از دیگر ظرفیت‌های استان عنوان کرد و افزود: ساختارهای بالادستی توانمندی برای توسعه صنعت پتروشیمی در استان کرمانشاه شکل گرفته است.

احداث صنایع پایین‌دست پتروشیمی در مناطق ویژه اقتصادی

وی راه‌اندازی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در استان کرمانشاه را موجب هدایت واحدهای این صنعت و ایجاد حلقه‌های بعدی دانست و بیان داشت: بنا داریم تا صنایع پایین‌دست پتروشیمی را در مناطق ویژه اقتصادی استان مستقر کنیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به انجام 50 درصد از صادرات ایران به عراق از طریق مرزهای استان کرمانشاه، ادامه داد: دو مرز رسمی پرویزخان و خسروی بار این صادرات را به دوش می‌کشند که وجود این مرزها در توسعه صادرات محصولات پتروشیمی نیز مؤثر خواهد بود.

دارابی با تأکید بر اهمیت شکل‌گیری صنایع‌ پایین‌دست پتروشیمی در استان کرمانشاه، تصریح کرد: با توجه به وجود پتانسیل بسیار خوب برای توسعه این صنایع، اما واحدهای پایین‌دستی خوبی در این زمینه شکل نگرفته است.

نقش مهم پژوهشگاه پلیمر در شکل‌گیری سرمایه‌گذاری و اشتغال

وی اظهار کرد: ایجاد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در کرمانشاه می‌تواند حلقه‌های بعدی را برای شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌های خرد و اشتغال در این استان فراهم و در این زمینه به رفع مشکلات استان در زمینه بیکاری و پایین بودن درآمد سرانه کمک شایانی انجام دهد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه یادآور شد: پالایشگاه نفت کرمانشاه با ظرفیت تولید 25 هزار بشکه در روز و با عمر 93 سال و نیز پالایشگاه در دست احداث آناهیتا با ظرفیت تولید 100 هزار بشکه در روز از دیگر ظرفیت‌های این حوزه است.

دارابی وجود ظرفیت مدیریتی و منابع انسانی توانمند در استان کرمانشاه را یکی از دیگر از پتانسیل‌های استان برشمرد و گفت: کرمانشاه از ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی خوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه کرمانشاه به دلیل عدم استفاده از این ظرفیت‌ها در سنوات گذشته با مشکلاتی روبه‌رو است، افزود: آنچنان که باید و شاید به مزیت‌های رقابتی استان پرداخته نشده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه وجود دانشگاه رازی کرمانشاه با اساتید و دانشجویان توانمند را ظرفیتی دانست که می‌تواند در کنار مجموعه مدیریتی استان مثمر ثمر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار