تابناک همدان
کد خبر: ۱۶۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶ 24 March 2015
روز جهانی آب در ایران به دلیل تقارن با تعطیلات عید نوروز چندان رونق پرشکوهی ندارد و با توجه به اهمیت آن برای کشور مغفول می‌ماند. کمبود آب در ایران مسئله‌ جدیدی نیست و بسیاری از نظریه‌پردازان یکی از علل توسعه‌نیافتگی ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته را قرار گرفتن آن در ناحیه خشک و نیمه خشک قلمداد می‌کنند.

 از آنجا که به دلیل کمبود بارندگی در زمستان گذشته، مشکلات بسیاری در حوزه آب برای سال جاری پیش‌بینی می‌شود، مسئولان از مردم می‌خواهند که صرفه‌جویی را در پیش گرفته و برای عبور از این بحران مسئولان را همراهی کنند. 50 درصد دشت‌های کشور ممنوعه اعلام شده که در استان همدان نیز همه دشت‌ها ممنوعه بوده و دشت کبودراهنگ نیز ممنوعه بحرانی اعلام شده است.

 از میزان بارش صورت گرفته تنها 30 درصد وارد زمین شده و 70 درصد آن تبخیر می‌شودکه  اگر از این میزان تا حدود 40 درصد استفاده شود، وضعیتی عادی محسوب می‌شود، اما اگر میزان مصرف به 60 درصد افزایش یابد وضعیتی بحرانی برای آن منطقه و کشور اعلام می‌شود. در حال حاضر در کشور ما 80 درصد و در استان همدان 100 درصد از منابع آبی استفاده می‌شود و به همین دلیل سطح آب‌های زیرزمینی سالانه یک متر کاهش یافته است. در 10 سال گذشته سرانه مصرف در استان از 170 لیتر نفر به 240 لیتر در نفر رسیده که هرچند میزان تولید آب کاهش یافته، اما میزان تقاضا با افزایش مواجه بوده و همین مسئله موجب به وجود آمدن چالش‌های بسیاری شده است.

 عمده مصرف آب در بخش کشاورزی بود که به صورت رایگان مصرف می‌شود، در صورتی که هیچ کالایی چنین شرایطی را ندارد. گفتنی است باید در این حوزه قوانین لازم توسط قانون‌گذاران به تصویب برسد، و در حال حاضر قیمتی که برای آب شهری گرفته می‌شود یک پنجم قیمت تمام شده و برای آب روستایی یک دهم آب تمام شده است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با تأکید بر اینکه باید با افرادی که بیش از الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند برخورد قانونی صورت گیرد، تصریح کرد: در بخش کشاورزی قانونی وجود ندارد که چگونه با مصرف مازاد برخورد شود و نرخی برای جریمه کردن متخلفان مشخص نشده است. قابل ذکر است  اگر کشاورزان در مصرف آب 10 درصد صرفه‌جویی کرده و مردم در شهر و روستا 20 درصد صرفه‌جویی کنند، مشکلی در تأمین آب تابستان نخواهیم داشت.

 با توجه به شرایط جوی، باید گفت دیگر در حوزه تأمین آب همه چیز در دستان مردم است و آنان هستند که می‌توانند با درک کردن شرایط و در پیش گرفتن صرفه‌جویی در مصرف آب، تابستان خوبی را رقم بزنند و اگر این اتفاق رخ ندهد، قطع به یقین می‌توان گفت از دست هیچ کس کاری برنخواهد آمد. و البته برنامه ریزی و یقینا درایت مسئولان در این زمینه نیز بی تأثیر نخواهد بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار