"11 مورد عزل و نصب در طول يك سال"؛ خبري كه انتشار هم زمان آن با افزايش 335 درصدی بودجه پژوهشي دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دوباره به حاشيه‌هاي اين دانشگاه كه با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد همواره با مشكلات متعددي روبه رو بوده است، دامن زد.
کد خبر: ۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹ 29 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، انتخاب و قرار گرفتن غلامرضا اصغري، در سمت رييس دانشگاه علوم پزشكي حواشي زيادي به دنبال داشت؛ از كارشكني‌ها براي انتخاب وي تا خشم عده‌اي از بازتر شدن فضاي سياسي و انتقادي براي دانشگاهيان و دعوت اصغري از تمام جناح‌ها براي سخنراني و لغو برنامه برخي سياسيون تحت فشار همه و همه مسائلي است كه كار را براي مديراني كه تلاش مي‌كنند با تمام قوا دانشگاه طوفان زده‌اي كه از مديريت سابق تحويل گرفتند را به آرامش برسانند. دانشگاهي كه نه تنها يك دانشگاه است بلكه سكان دار نظام سلامتي كه پس از اجراي طرح تحول سلامت، سعي مي‌كند دوباره متولد شود.

در اين ميان مديريت جديد دانشگاه تلاش كرد، همگام با وزارت بهداشت و درمان، برای اجرای طرح تحول نظام سلامت دست به کار شود؛ طرحی که همراه با فشار بسیاری بر مدیران و کادر اجرایی اين دانشگاه بود. اصغري با تغییرات، جا به‌جایی‌ها و اصلاح ساختار اداری و آیین نامه‌ها سعی کرد تا این طرح را به نحو بهتری به سرانجام برساند، اما این تغییرات موجب شد تا به وی شائبه‌های سیاسی و محرمانه بودن این تغییرات را نسبت دهند تا دانشگاه بيشتر به سمت حواشی سوق داده شود.

آنچه در زير مي‌آيد گفت‌وگوي خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه اصفهان، با غلامرضا اصغري در خصوص عزل و نصب‌هاي اين دانشگاه در طول يك سال گذشته و همچنين خبر افزايش قابل توجه بودجه پژوهشي اين دانشگاه است.

تنها یک مورد عزل داشتيم

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در واکنش به اخباری که چندی پیش در مورد عزل و نصب‌ها منتشر شده، گفت: از نظر دانشگاه این جابه‌جایی‌ها بسیار طبیعی بوده است و نمی‌دانم چرا به این صورت در برخي رسانه‌ها منتشر شده و در آن تعبیر به عزل کرده‌اند. تعابیری همچون محرمانه و خیلی محرمانه را نیز در اخبار دیدم که دلیل آن را نمی دانم.

اصغری افزود: اطلاعات ارایه شده در اخبار ناقص بود، به‌صورتی که اعلام شده مدت تصدی مسئولیت همه این افراد زیر یک سال بوده است، در حالی‌که این‌طور نبود و تنها یک مورد داشتیم که زیر یک سال تصدی داشته است.

وی اضافه کرد: حتی بخش‌هایی از خبری که منتشر شد با تیتری که زده شد هماهنگ نبود. برخی از این تغییرات جابه‌جایی و حتی برخی ارتقاست، یعنی کسی که مدیر گروه بوده اکنون رییس بیمارستان شده و ارتقا پیدا کرده است. جالب اینکه حتی در همان خبر هم مشخص است که صرفاً جابه‌جایی رخ داده و عزل نیست.

از انتصاب به انتخاب مدیر گروه ها رسیدیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: بیش از 100 مدیر گروه داریم. در دوره دولت تدبیر و امید در همه گروه‌ها و دانشکده‌ها برای انتخاب مدیر گروه و رییس دانشکده انتخابات برگزار کردیم، در صورتی که در گذشته این فرایند انتصابی بود. افراد در یک دوره انتخاب می‌شوند و به‌صورت خودکار مدت مدیریت آنها دو سال است، بعد از دو سال نیز تغییر می‌کنند و دوباره انتخابات برگزار می‌شود، بنابراین تغییر در مدیریت گروه‌ها یک امر کاملاً عادی و طبیعی است.

اصغری با بیان اینکه 33 بیمارستان و 22 شبکه تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: یعنی 33 رییس بیمارستان و 33 مدیر بیمارستان و در مورد شبکه‌ها نیز 22 رییس شبکه و 22 معاون شبکه داریم، به اضافه 9 دانشکده و صدها مدیر میانی نیز مسئولیت اجرایی و مدیریتی دارند. بنابراین بسیار امر طبیعی است که از بین این همه سمت، افرادی بازنشسته شوند و افرادی دیگر بخواهند محل خدمت خود را تغییر دهند، یا حتی یک نفر بخواهد به فرصت مطالعاتی یا مأموریت آموزشی برود. اکنون رییس بیمارستانی داریم که تخصص قبول شده و می‌خواهد به تحصیلش بپردازد، بنابراین تغییر و تحولات در این حجم مدیریتی طبیعی است.

وی افزود: جابه‌جایی با این دلیل که کسی خودش استعفا دهد یا بخواهد محل خدمتش را تغییر دهد یا بازنشسته شده یا به پست دیگری برود، طبیعی است و اسمش عزل نیست. ممکن است هر شخصی به دلایل گوناگون شخصی یا آموزشی از سمت خود استعفا دهد. اسم هیچ‌گونه از این جابه‌جایی‌ها عزل نیست! عزل به این معناست که شخصی نمی‌خواهد کنار برود و مدیر ارشد آن را برکنار می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در میان تغییراتی که نام برده شده تنها یک مورد عزل بوده است و آن، همان موردی است که زیر شش ماه برکنار شده است. حتی تعداد تغییراتی که در خبرها آورده شده کم بود و تعداد تغییرات بیش از 11 نفر است که البته طبیعی است و من هنوز نمی‌دانم چرا جابه‌جایی‌ها را در خبری با عنوان عزل مطرح کرده‌اند.

انتصاب محرمانه نداریم

اصغری با رد هر گونه محرمانه بودن انتصابات، گفت: تمام انتصابات به مرکز و محیط مربوطه ابلاغ و فرستاده می‌شود تا همه در جريان آن قرار گيرند،‌ علاوه بر این در سایت روابط عمومی همه انتصابات منتشر مي‌شود، و انتصاباتی که از طریق رییس دانشگاه حکم زده می‌شود در سایت دانشگاه قرار می‌گیرد. در سایت هر یک از معاونت‌ها نیز انتصاباتی که توسط معاونان انجام شده، اعلام مي‌شود. بنابراین در همه سایت‌های دانشگاه خبر احکام انتصاب قرار دارد و بنابراین چیزی به نام انتصاب محرمانه نداریم.

وی با رد شایعات مطرح شده مبنی بر جابه‌جایی معاون بهداشتی به علت فشار نظام پزشکی بر سر مشکلات زیر میزی و تغییر معاون درمان به دلیل اختلاف با رییس دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: آقای دکتر داوری-معاون سابق درمان- اکنون قائم مقام رییس دانشگاه است و آقای دکتر جوادی-معاون سابق بهداشت- نيز رییس ستاد نظارت بر تعرفه‌هاست، بنابراین هر دوی این شایعات کاملاً بی‌اساس است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تغییر در بالاترین سطوح دانشگاه یعنی معاونان رییس دانشگاه گفت: دکتر ادیبی با دکتر نعمت بخش در دو سمت معاونت پژوهشی و رییس شورای سیاست گذاری جابجا شدند. در مورد دکتر جوادی نیز هیچ رابطه‌ای با مسئله زیرمیزی وجود ندارد. دکتر صدری که مشاور من در امور بهداشتی بود، اکنون معاون بهداشت شده است. دلیل این دو تغییر هم تمام وقت بودن افراد برای درگیر شدن با مسئله طرح تحول نظام سلامت بود و این اقدام با هماهنگی خود آقایان انجام شده است.

توضیح در مورد بودجه پژوهشی

غلامرضا اصغری با بیان اینکه بودجه عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رشد داشته است، اظهار کرد: باید این نکته را اصلاح کنم که بودجه پژوهشی افزایش بسیاری نداشته، بلکه بخشي از بودجه آموزشی به بودجه پژوهشی اختصاص یافته است.

وی افزود: در گذشته بودجه پایان‌نامه‌ها از بودجه‌های آموزشی داده می‌شد، اما از سال آینده این بودجه از بخش پژوهشی اختصاص می‌یابد و این کار موجب بزرگ نشان داده شدن بودجه پژوهشی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در مجموع بودجه‌های آموزشی و پژوهشی افزایش چشمگیری نسبت به سایر دانشگاه‌ها نداشته است و همان‌طور که بودجه پژوهشی همه دانشگاه‌ها 17 درصد افزایش یافته، بودجه پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به همین اندازه رشد داشته است.

به دنبال کاربردی کردن پژوهش‌ها هستیم

اصغری با اشاره به برنامه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بحث پژوهش گفت: از جمله کارهایی که مد نظر داریم کاربردی کردن پژوهش‌هاست، علاوه بر این پژوهش‌ها را به سمتی سوق می‌دهیم که ارتباط بیشتری با نیازهای جامعه داشته باشد.

وی با تأکید بر ارتقای جایگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پژوهش، اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رتبه سوم پژوهشی را پس از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی دارد و به دنبال ارتقای این جایگاه هستیم. البته باید به این توجه کرد حفظ جایگاه همراه با ارتقای پژوهش‌های کاربردی کار سختی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: مقالات ISI دلیل افزایش رتبه و جایگاه دانشگاه‌ها در زمینه پژوهشی می‌شود که بیشتر بر مدار علوم پایه می‌گذرد. بنابراین پژوهش‌های کاربردی تأثیر چندانی در ارتقای رتبه پژوهشی دانشگاه ندارد. با این همه به دنبال افزایش پژوهش‌های کاربردی همراه با ارتقای جایگاه علمی خود هستیم.

اصغری خاطر نشان کرد: امیدوارم چالش‌هایی که به ویژه در بحث‌های فرهنگی در دانشگاه داشتیم پشت سر بگذاریم و شاهد فضای متنوع‌تر و شادتری در نیمسال دوم تحصیلی باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار