کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه رفتن به سونا را برای همه افراد لازم دانست و گفت: سونا موجب تمدد اعصاب و تقویت پوست و سیستم دفاعی بدن می‌شود.
کد خبر: ۱۵۸۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸ 05 January 2016
کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه رفتن به سونا را برای همه افراد لازم دانست و گفت: سونا موجب تمدد اعصاب و تقویت پوست و سیستم دفاعی بدن می‌شود.

شهریار نوری الاصل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه سونا به دو صورت سونای خشک و سونای مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: سونای خشک با درجه حرارت 80 تا 130 درجه سانتیگراد پرطرفدارترین سونا در جهان است و حرارت سونای مرطوب به ندرت از 50 درجه سانتیگراد تجاوز می‌کند.

نوری الاصل با بیان اینکه به محض ورود به سونا بدن به گرما واکنش می‌دهد، گفت: با ورود به سونا دمای بدن به 39 درجه سانتی گراد می‌رسد، مویرگ‌ها گشاد شده و منفذهای پوست باز می‌شوند و بدن شروع به تعریق می‌کند.

وی افزود: تعداد ضربان قلب در سونا از 70 به 100 بار در دقیقه می‌رسد، راه های تنفسی باز شده و بهتر عمل می‌کند و میزان دریافت اکسیژن بر اثر تاثیر هوای گرم و خشک بیشتر می‌شود.

 مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه با اشاره به بهبود انعطاف پذیری عروق در محیط سونا اظهار کرد: سونا برای همه سنین از کودک تا بزرگسال قابل تحمل است و تنها افرادی که بیماری قلبی و عروقی دارند باید در استفاده از این محیط احتیاط بیشتری داشته باشند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

نوری الاصل با بیان اینکه سونای منظم برای سلامتی خطری ندارد، گفت: سونا باعث تقویت پوست و سیستم دفاعی بدن شده و به آرامش بدن، مبارزه با استرس و بیماریها و نیز به حرکت درآوری سیستم گردش خون کمک می‌کند.

این کارشناس هلال احمر همچنین تسکین درد مفاصل در آرتروز و بیماریهای التهابی، تمدد اعصاب، رفع گرفتگی عضلات، بهبود جریان خون و تقویت سیستم قلبی و عروقی را از دیگر مزایای سونا عنوان کرد.

نوری الاصل افزایش سوخت و ساز بدن را از دیگر فواید سونا عنوان کرد و افزود: بدن در هر جلسهی سونا 300 تا 500 کالری می سوزاند و تعریق در سونا سبب دفع سموم و سم زدایی از بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد بعد از شنا کردن باید سراغ سونا بروند، گفت: مدت زمان استفاده از سونا برای افراد تازه کار پنج تا شش دقیقه توصیه می‌شود و در جلسات بعدی این طول زمان می‌تواند تا 15 دقیقه برسد و برای سالمندان توصیه می‌شود این زمان بیش از پنج دقیقه طول نکشد.

وی در خصوص رعایت نکات ایمنی در سونا اظهار کرد: افراد به محض مشاهده علائمی مانند سردرد، سرگیجه، رخوت و تپش بیش از حد و غیر عادی قلب باید سونا را ترک کنند و از انجام حرکات نرمش و ورزش سنگین در سونا خودداری کنند.

این کارشناس هلال احمر هشدار داد، بیماران قلبی و ریوی حتما پیش  از استفاده از سونا با پزشک خود مشورت کنند و بیماران دارای سابقه فشار خون به طورجد از گرفتن دوش آب سرد و یا استفاده از حوضچه آب سرد بلافاصله بعد از سونا خودداری کنند، زیرا این امر موجب ایجاد حالت شوک در آنها خواهد شد.

وی با بیان اینکه مبتلایان صرع و دیابت مجاز به استفاده از سونا نیستند، گفت: این افراد در صورت استفاده از سونا نباید بعد از سونا سیگار بکشند، زیرا محیط سونا اکسیژن کمی دارد و با کشیدن سیگار حتما دچار ناراحتی خواهند شد.

نوری الاصل به باور غلط برخی افراد که رفتن به سونا را عاملی برای لاغری می‌دانند اشاره کرد و افزود: در سونا این آب بدن است که تعریق می‌شود و چربی بدن آب نمی‌شود و با خوردن آب نیز آب از دست رفته جبران می‌شود.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار