نظری به دعوت چند متخصص برای ارائه نظرات کارشناسی در خصوص پوشش سقف این مجموعه اشاره کرد و گفت: هر کدام از کارشناسان دیدگاه خاصی داشتند که با توجه به اینکه هر یک نظر خاصی داشتند، به نتیجه مطلوبی نرسیدیم.
کد خبر: ۱۵۵۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱ 02 January 2016

نظری به دعوت چند متخصص برای ارائه نظرات کارشناسی در خصوص پوشش سقف این مجموعه اشاره کرد و گفت: هر کدام از کارشناسان دیدگاه خاصی داشتند که با توجه به اینکه هر یک نظر خاصی داشتند، به نتیجه مطلوبی نرسیدیم.

به گزارش برنا ، پروژه تالار قرآن همدان در سال 83 در سفر مقام معظم رهبری تصویب شده و در سال 85 عملیات اجرایی این پروژه پس از مطالعات و جانمایی در بلوار ارم همدان آغاز شد. اراضی‌ای که براساس اظهارنظر اعضای شورای شهر در دو سال گذشته 13 میلیارد تومان ارزش داشته است.

ساختمان این پروژه مراحل پایانی خود را طی کرده و آماده بهره‌برداری است ولی مشکل اساسی آن پوشش گنبد دواری است که سال‌هاست بدون پوشش در این منطقه معطل مانده است.

از همان آغاز، پروژه تالار همدان پر حرف و حدیث بود زیرا یافتن مکان مناسب برای ساختن این طرح در مرکز شهر، کار آسانی نبود تا اینکه زمینی به مساحت بیش از 13 هزار متر انتخاب شد.

زمینی که به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان بیش از 13 میلیارد تومان ارزش دارد و در بلوار ارم، یکی از بهترین نقاط شهر گنبد قرآن ساخته شده است.

در این مورد طراح گنبد تالار قرآن همدان اعلام کرد: در ابتدای کار7 هزار مترمربع زمین برای احداث این تالار در نظر گرفته شده بود اما وقتی طرح را به شهرداری ارائه دادیم، تغییر کرد.

علی تاجر افزود: در آن زمان، شهردار و اعضای شورای شهر به این نتیجه رسیدند که 7 هزار متر برای این پروژه کم بوده و با توجه به سالنهای همایش متعدد تالار که هر کدام ظرفیت‌های مختلفی داشتند پروژه به 15 هزار متر افزایش یافت.

وی ادامه داد: بعد از این موضوع، از تیم طراحی خواسته شد تا طرح را برای این مساحت جدید در نظر بگیرند. درواقع بزرگترین‌ بنای ژئوفیزیک خاورمیانه، به عنوان مرکز همایش‌های بین‌المللی در کشور مطرح شد که دارای یک سالن اصلی با ظرفیت بیش از هزار و 200 نفر و 8 سالن جانبی بود.

در سال‌های اول تیم طراحی و طراح اصلی در کنار پروژه بودند اما اجراشدن بعضی موارد برخلاف طرح اولیه باعث شد طراح در ادامه، این پروژه را همراهی نکند. در این مدت مراحل اجرایی تالار قرآن زیر نظر گروه دیگری دنبال می‌شد و بسیاری از دخل و تصرف‌ها و تغییرات در اجرای طرح، حاصل این اتفاقات بوده است.

پروژه تالار قران همدان طبق گفته‌ها و وعده‌های مسئولان تا سال92 پیشرفت فیزیکی 90درصدی داشت و مدیرپروژه، روند اجرایی پروژه را مثبت ارزیابی کرده بود.

در این خصوص محمد مختاری گفت: تالار قرآن ظرفیت 1300 نفر گنجایش دارد و دارای 8 سالن فرعی با ظرفیت 100 نفر است.

وی با بیان اینکه فاز یک و دو این پروژه تکمیل شده است، افزود: همچنین فاز سوم آن با اتمام نازک کاری به مرحله بهره برداری می‌رسد و در صورت تأمین اعتبار این تالار بزودی افتتاح می‌شود.

مختاری در خصوص المان کروی شکل تالار قرآن اعلام کرد: این سازه به صورت محدب و کره کامل است. طراحی پوشش کروی تالار قرآن بر اساس طراحی معماری اسلامی و تکنولوژی روز ساخته شده اما با توجه به وضعیت آب و هوایی شهر، برای پوشش این تالار در حال تحقیق هستیم، بنابراین برخلاف گفته‌ها پوشش گنبدی تالار قرآن بلاتکلیف نیست.

وی ادامه داد: پوشش کروی این تالار بسیار حساس است چون در برابر کوچکترین باران و چکیدن آب ممکن است از بین برود، بنابراین قبل از انتخاب پوشش تالار باید تمامی جوانب در نظرگرفته شود.

انتخاب نوع پوشش اقدامی بود که طراحان پروژه و مسئولان باید از همان مراحل شروع کار، به آن توجه می‌کردند اما درست زمانی‌که پروژه به مرحله ساخت گنبد و اسکلت‌بندی رسیده بود، متوجه بروز مشکلات متعدد در مورد شکل، اندازه و نوع پوشش گنبد شدند.با این حال تصمیم‌گیری در این مورد سخت شد و اعضای شورای شهر همدان با اساتید و کارشناسان امر جلسه‌ای برگزار کردند تا تکلیف پوشش گنبد تالار قرآن همدان را مشخص کنند.

بالاخره تیرماه امسال، در بین طرح‌های پیشنهادی، مسئولان همدان طرح پیشنهادی دکتر خاویر پنیا، رئیس سابق دانشگاه معماری بارسلون اسپانیا را برای تکمیل گنبد تالار بزرگ قرآن پذیرفتند اما به نظر می رسد این طرح نیز به بن بست خورده است.

رئیس شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه 98 درصد پروژه تالار قرآن انجام شده است، اظهار کرد: به احتمال زیاد این پروژه 22 بهمن امسال افتتاح می‌شود.

وی ضمن تأکید بر اینکه تنها پوشش سقف این پروژه باقی مانده است، تصریح کرد: برای پوشش سقف آن نیز تصمیماتی در حال اتخاذ است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: کارشناسان و متخصصان در حال بررسی این موضوع هستند تا یا سقف کنونی این پروژه بر پایه نصب عرق چین طراحی شود یا به مرور در سال‌های آتی پوشش داده شود.

وی با بیان اینکه این پروژه هزینه زیادی برای شهرداری در برداشت، افزود: هر سال مقدار زیادی از بودجه شهرداری به این مجموعه اختصاص یافت.

نظری به دعوت چند متخصص برای ارائه نظرات کارشناسی در خصوص پوشش سقف این مجموعه اشاره کرد و گفت: هر کدام از کارشناسان دیدگاه خاصی داشتند که با توجه به اینکه هر یک نظر خاصی داشتند، به نتیجه مطلوبی نرسیدیم.

وی با بیان اینکه حل مشکل این پروژه هم‌اکنون به شهرداری واگذار شده است، گفت: اگر شهرداری تخلفی هم در این زمینه داشت، به دادگاه معرفی میشود، هرچند معتقدیم مشکل حل خواهد شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار