مروری بر روزنامه‌های امروز دوازدهم دی ماه؛
موضوع تحریم های موشکی امریکا و واکنش دولتی ها در کانون توجه روزنامه های امروز قرار داشت. این در حالی است که موضوع روز 9 دی ماه و همچنین ائتلاف اصولگرایان غائبین و حاضرین از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۱۵۵۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ 02 January 2016

موضوع تحریم های موشکی امریکا و واکنش دولتی ها در کانون توجه روزنامه های امروز قرار داشت. این در حالی است که موضوع روز 9 دی ماه و همچنین ائتلاف اصولگرایان غائبین و حاضرین از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی شنبه، دوازدهم دی ماه را مرور کنید.

«روزنامه ایران» در گزارشی با عنوان «عقب‌نشینی امریکا بعد‌ از تصمیم روحانی» به موضوع نامه رئیس جمهور به وزیر دفاع می پردازد. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد: « تلاش مقامات امریکایی برای فهرست کردن سلسله تحریم‌های موشکی جدید علیه ایران، با هشدار دیپلماتیک مقامات بلندپایه کشورمان متوقف شد. بعد از آنکه رسانه‌های غربی از جمله روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» در خبری اعلام کردند که کاخ سفید در حال آماده کردن بسته جدیدی از تحریم‌های اقتصادی به بهانه برنامه‌های توسعه موشکی ایران است، مقامات کشورمان تصویب هر نوع تحریم جدید به بهانه‌هایی غیر از موضوع هسته‌ای را اقدامی مغایر توافق با ایران دانستند و اعلام کردند، اقدامات جدید امریکا از سوی ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند.

رئیس جمهوری کشورمان در واکنشی فوری به لیست تازه تحریم‌های احتمالی امریکا که از سوی وزارت خزانه‌داری این کشور آماده شده است، در دستوری مهم به وزیر دفاع، تأکید کرد که تولید انواع موشک‌ باید با سرعت و جدیت بیشتر ادامه یابد. علاوه بر رئیس جمهوری مقامات نظامی کشورمان هم در موضعگیری علیه برنامه تحریم‌های جدید امریکا توسعه ظرفیت‌های دفاعی و موشکی ایران را جزو خطوط قرمز کشور دانسته که هرگز متوقف نخواهد شد. این واکنش‌ها در کنار رایزنی‌های پیدا و پنهان مسئولان و مقام‌های دستگاه دیپلماسی بی نتیجه نبود و عقب‌نشینی آشکار مقامات امریکایی را با به تعلیق درآوردن اجرای تحریم‌های جدید به دنبال داشت.»


«روزنامه قانون» در گزارشی به مستند اخیر صدا و سیما درباره وقایع سال 88 می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان «مستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 88 جد‌‌‌‌‌‌‌ال روايت با واقعيت» می نویسد: « صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا و سيماي جمهوري اسلامي ايران د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امي كم‌سابقه و البته قابل د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رك به بهانه بررسي وقايع منتهي به روز 9 د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي 1388 اقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ام به ساخت و پخش مستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي تلويزيوني با عنوان «مستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 88» كرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. پرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اختن به مسائل مختلف مربوط به انتخابات چالش برانگيز سال 1388 هميشه با مناسبت و بي‌مناسبت د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ستور كار صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا و سيما قرار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته است اما اين نخستين باري است كه اين سازمان عريض و طويل و نزد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يك به تفكر بخش‌هايي از جناح محافظه‌كار، كوشيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است تا از روايت‌هاي مكرر و كليشه‌اي خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ري فاصله بگيرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه تصويري به ظاهر بيطرفانه از وقايع مربوطه برآيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر 6‌سال گذشته صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا وسيما از وقايع 88 تحليل‌هایی‌ثابت و هميشگي د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت و با وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سترسي به صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و فيلم و اطلاعات جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هيچ تغيير و خد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شه‌اي به تحليل اوليه آن وارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمي‌شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

تحليل رسمي صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا و سيما از وقايع 88

د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر تحليل هاي 6 سال گذشته صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا و سيما روايت هميشه اين‌گونه بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كه «مرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م براي انتخابات بزرگ و پرشوري آماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اما رسانه‌هاي بيگانه از مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت‌ها قبل اين حضور پرشور مرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م را نشانه رفته بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. عواملي از د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اخل همسو با اهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اف بيگانگان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر صحت و سلامت انتخابات و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ستگاه‌هاي نظارتي ايجاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ترد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. تا اينكه نهايتا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر روز 22 خرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 88

احمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي‌نژاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اكثريت آرا را كسب كرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و رقباي او به اين پيروزي تن د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. رهبران معترضان 88 نهايتا صحت انتخابات را زير سؤال برد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و از مسيرهايي غير‌قانوني اهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اف و نيت خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را پي گرفتند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و باقي ماجرا...»؛ اين‌ها چكيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه همه تحليل‌ها و نتيجه هزاران ساعت برنامه و فيلم صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا و سيما د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رباره انتخابات 88 بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اين‌ها نه تنها روايت صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا و سيما بلكه روايت جريان حاكم د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر قد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رت و روايت جناح پيروز د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر انتخابات هم بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. از نظر صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا و سيما د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ماجراي 88 يك جناح مظهر نور و سپيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي و يك جناح مظهر ظلمت و سياهي بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اما امسال د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ماجراي تحليل وقايع منتهي به 9 د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا و سيما روايت‌هاي پيشين را تعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يل و عناصر كمرنگي از واقعيت را به د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رون روايت‌هاي كلامي و تصويري وارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اين واقعيت‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر چند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سطح قابل رويت بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

احمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نژاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم مقصر بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مقصر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انستن احمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي‌نژاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر فعاليت‌هاي تبليغاتي قبل از انتخابات و نيز تحريكات بعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از انتخابات همواره از سوي منتقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ين عنوان مي‌شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. مشهورتر از همه علي مطهري بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كه همواره از محاكمه احمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي‌نژاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان يكي از عوامل فتنه 88 ياد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا و سيما و جناح حاكم اما هميشه احمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي‌نژاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را مبرا از تخلف انتخاباتي مي‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر روايت امسال صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا و سيما از 88 ، از

احمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي‌نژاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي ياد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كه با توزيع سيب‌زميني و افزايش حقوق بازنشستگان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آستانه انتخابات د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چار رفتار ناصواب شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا و سيما اما اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امه ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كه اگر چنين اقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اماتي بر رفتار رأي د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گان تأثير گذاشته باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آيا مصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اق تخلف انتخاباتي و يا آن‌گونه كه منتقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انش مي‌گويند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اق مهند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سي رفتار راي د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گان مي‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ يا خير؟ هرچند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پخش اين مستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باعث واكنش هواد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اران احمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي‌نژاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است اما د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مجموع اين قد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م مثبتي بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كه صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا و سيما به سوي كشف حقايق پنهان 88 برد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت. چه بسا اگر چنين مستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر همان روزهاي نخست پخش می‌شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مسير اين ماجرا به جهت فعلي هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ايت نشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.»


«روزنامه کیهان» در خبری در ستون اخبار ویژه خود با عنوان «بسیاری از نامزدهای خبرگان فاقد شرایط اجتهاد هستند» می نویسد: « برخی از ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، طی روزهای گذشته همزمان با پایان یافتن زمان ثبت‌نام برای این مجلس، اقدام به انتشار تأییدیه‌هایی از سوی برخی از مراجع و آیات عظام برای خود در فضای مجازی کرده‌اند. به گزارش راه دانا، به عنوان مثال آقای «ن» که یکی از ثبت‌نام کنندگان برای انتخابات مجلس خبرگان است، اخیراً برگه‌هایی مبنی بر اجازه دریافت وجوهات شرعی مردم به نمایندگی از برخی از مراجع تقلید و آیات عظام کرده است. این اقدام به منظور فضاسازی برای تأیید شرط اجتهاد این افراد و عدم شرکت در آزمون علمی که توسط شورای نگهبان برگزار می‌کند، صورت گرفته است.این در حالی است که طبق قانون درجه علمی و اجتهاد نامزدها باید برای فقهای شورای نگهبان از طرق مختلف مشخص شود که یکی از آنها برگزاری آزمون اجتهاد است.آیت‌الله مؤمن پیش از این اظهار داشته بود که یکی از جهاتی که تصمیم گرفته شد اجازه اجتهاد از مراجع تقلید فایده‌ای نداشته باشد این بود که اعتبار داشتن اجازه اجتهاد موجب می‌شد که عده‌ای برای گرفتن اجازه اجتهاد به مراجع عظام تقلید اصرار کرده و باعث آزار و اذیت ایشان شوند و حتی بعضی از مراجع فرمودند که به اجازه اجتهاد ما ترتیب اثر ندهید.

در همین حال یکی از مراجع تقلید از تعداد زیاد کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان انتقاد کرد. آیت‌الله سبحانی گفت: بنده از تدوین کنندگان قانون اساسی بودم. منظور ما از جمع خبرگان، هیچ‌گاه این چیزی نبود که الان می‌خواهد اتفاق بیفتد. چرا جایگاه خبرگان را این قدر تنزل داده‌اند؟! آیا واقعاً این 801 نفر فقیه و مجتهد هستند؟! بسیاری از آنها به بنده رجوع کردند که تأییدیه بگیرند؛ ولی بنده از دادن تأییدیه اجتهاد امتناع کردم. چرا که می‌دانم اینها اشخاص فاضلی هستند ولی نه در حد اجتهاد.به نوشته رسا، ‌آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا افراد قبل از ثبت‌نام برای خبرگان، ‌وجهه اجتهاد آنها مسلم و محرز شود نه بعد از آن.وی تأکید کرد: بعضی جایگاه خبرگان را خیلی سطح پایین گرفته‌اند.»


«روزنامه شرق» در گزارشی به مقايسه آلودگي هوا در دولت‌هاي اصلاحات، احمدي‌نژاد و اعتدال پرداخته است. شرق در این گزارش با عنوان «تهران؛ پكن يا لندن» می نویسد: « آلودگی هوای تهران در روزهای گذشته نقل محافل بسیاری بود و در این مدت هرکسی، از ظن و هدف خود این موضوع را دستمایه نقد و اعلام نظر و انتقاد و پیشنهاد قرار داده است. با‌ این‌ حال این معضل در پایتخت ایران معضلی جدید و فقط مختص امسال یا پارسال نیست و حداقل سابقه‌ای ٢٠‌ساله دارد. در همین مدت و در خلال دولت‌های محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی، برای مقابله با این معضل اقداماتی انجام شد یا انجام نشد که هرکدام بر بهبود یا تشدید این وضعیت اثراتی ماندگار گذاشته است. اقداماتی که در صورت تداوم انجام آنها، می‌توانست تهران را به‌عنوان یک شهر موفق در زمینه فائق‌آمدن بر معضل آلودگی هوا در کنار شهرهایی مثل لندن، مکزیکوسیتی و... بنشاند. از سویی دیگر در همین مدت در این شهر اقداماتی صورت گرفت که اگر به هر دلیلی انجام نمی‌شد، این روزها تهران (با میانگین شاخص کیفیت ١٣٠) در کنار شهری مانند پکن پایتخت چین که شاخص کیفیت هوایش بین ٣٠٠ تا ٣٥٠ در نوسان است به‌عنوان شهری با هوای بسیار خطرناک قرار گیرد. در این گزارش تلاش شده است با مروری بر این اقدام‌ها آنها را بررسی کنیم.

تهران به‌ غیر از دیروز که کیفیت هوا سالم گزارش شد، ٢٠ روز گذشته را در هوای ناسالم گذراند. در این میان، رسانه‌ها، فعالان اجتماعی، سیاسی و مدنی، شبکه‌های اجتماعی و مردم در کوچه و خیابان هر‌کدام از منظری به این موضوع پرداخته‌اند، عده‌ای تنها هدفشان تنفس هوای سالم و پاک است، اما عده‌ای از پس از این آلودگی به‌دنبال دستیابی به اهدافی دیگر هستند. این را می‌شود از نوع واکنش‌ها به همین موضوع واحد در زمان دولت روحانی و دولت احمدی‌نژاد که از سال ٨٤ تا ٩٢ حاکم بود، به‌راحتی فهمید.

این آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران (نهادی وابسته به شهرداری) ، درباره وضعیت آلودگی هوای تهران فقط برای مقایسه در سال‌های ٩٠ و ٩٣، برای نمونه است. »

در کل ٣٦٥ روز سال ١٣٩٠ - زمانی که دولت محمود احمدی‌نژاد روی کار بود - در تهران فقط ١٤٧روز هوای سالم و بدون حتی یک روز هوای پاک ثبت شد. این یعنی بقیه ٢١٨ روز آن سال کیفیت وضعیت هوا ناسالم و بسیار ناسالم بود.

«روزنامه جوان» در گزارشی با عنوان«جشن ژانویه زیر وحشت داعش» می نویسد:« به دنبال وحشت موجود از حملات تروريستي افراط‌گرايان در تعطيلات عيد و سال نو ميلادي، كشورهاي اروپايي در بالاترين سطح هشدار خود قرار گرفتند. پنج‌شنبه شب شهرهاي دست‌كم 9كشور از اروپا و امريكا تا اندونزي تحت تدابير شديد امنيتي به استقبال سال نو ميلادي رفتند.

در آخرين روز و شب 2015، اروپا به جاي مهيا شدن براي جشن‌ها و شادي‌هاي همه ساله، شكل و وضع متفاوتي به خود گرفت و با حضور نيروهاي پليس با سلاح، خودروهاي نظامي و تهديدات تروريستي، چهره‌هاي امنيتي بر جشن‌هاي سال نو در كشورهاي اروپايي همراه با ترس و وحشت حاكم شد. پليس مونيخ شامگاه پنج‌شنبه ايستگاه اصلي راه‌آهن شهر و يك ايستگاه ديگر را تخليه كرد و از مردم خواست از تجمع در يك محل پرهيز كنند. به گفته‌ وزير امور داخلي ايالت بايرن، پليس جنايي فدرال آلمان شواهدي دال بر حملات انتحاري در ايستگاه اصلي راه‌آهن و ايستگاه پازينگ شهر مونيخ در اختيار نهادهاي امنيتي اين ايالت گذاشته است. به گزارش دويچه وله، يوآخيم هرمان افزود كه شواهدي بر حضور پنج تا هفت نفر وجود داشت كه البته مشخص نبود همه مهاجم هستند يا برخي از آنان به مهاجمان كمك مي‌كنند. پليس آلمان در پايگاه خود در توئيتر نوشت: دلايلي مبني بر وجود برنامه داعش براي حمله به شهر وجود دارد براي همين از شهروندان مي‌خواهيم تا از حضور در اماكن شلوغ و همچنين ايستگاه اصلي قطارها و ايستگاه باسنج خودداري كنند. پيشتر گروه تروريستي داعش در پيامي برخي كشورها را به حملات تروريستي در سال نو ميلادي تهديد كرده بود.»


«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان « توزيع 3 نوبت پول در مجلس هشتم» می نویسد: «سخن از ورود پول‌هاي كثيف به انتخابات بارديگر در محافل سياسي مطرح است؛ پول‌هاي كثيفي كه درباره ورود آنها به مبحث انتخاباتي هشدارهاي زيادي از سوي آگاهان داده شده بود. اكنون در اين مقطع كه نظارت افكار عمومي بر شيوه آماده شدن كانديداها براي دو انتخاباتي كه قرار است در اسفندماه برگزار شود بيش از هميشه شده است، بار ديگر نگراني‌ها از ورود پول‌هاي كثيف به انتخابات افزايش يافته است. مويد صدر از جمله نمايندگاني است كه نگراني خود را از ورود پول‌هاي كثيف به مجلس اينگونه ابراز كرد: « الان مي‌خواهند افرادي را در قامت نماينده به مجلس بفرستند تا پروژه خودشان جلو برود. از همين حالا تحت پوشش كمك به بي‌بضاعتان و كمك جهيزيه و كمك به مساجد و ده‌ها عنوان ديگر هزينه مي‌كنند. يك تعداد نماينده خاص را به مجلس بفرستند تا سر دولت در مجلس دهم با همين عده گرم شود و فرصت رسيدگي دقيق به موضوع فساد دست ندهد. اگر تعدادي از اين افراد وارد مجلس بعدي شوند، من از الان به شما مي‌گويم وضع مملكت از دوره احمدي‌نژاد هم بدتر مي‌شود.» البته اين هشدارها به يك مورد خلاصه نمي‌شود چنانكه روز پنجشنبه بود كه مصطفي كواكبيان هم درباره ورود پول‌هاي مساله داربه انتخابات هشدار داد. دبيركل حزب مردمسالاري با بيان اينكه واقعا نگران ورود این پول‌ها به انتخابات هستيم، گفت: خدا نكند كه پول‌هاي بابك زنجاني در انتخابات پيش رو پيدا و توزيع شوند. مصطفي كواكبيان با تاكيد بر اينكه نمي‌خواهيم آدم‌هاي افراطي مجددا وارد مجلس شوند و وقت ملك و مملكت را هدر دهند، گفت: بي‌شك براي اينكه افراطيون در هر حوزه انتخابيه وارد مجلس نشوند، از اصولگرايان معتدل حمايت خواهيم كرد. كواكبيان با اشاره به حضور خود در دور هشتم مجلس شوراي اسلامي درباره پرونده تحقيق و تفحص از معاونت اول رياست‌جمهوري اظهار كرد: در آن زمان ما اقدام به تحقيق و تفحص كرديم تا نشان دهيم دولتي كه مي‌گويد پاكدست‌ترين دولت تاريخ است چقدر پاكدست است. وي با تاكيد بر اينكه واقعا نگران پول‌هاي كثيف در جامعه هستيم به درخواست بابك زنجاني درباره تمديد زمان بازگرداندن بيت المال اشاره و اظهار كرد: اخيرا بابك زنجاني مجددا مهلت خواسته تا هفت هزار ميليارد توماني كه معلوم نيست كجاست را پس بدهد. وي ادامه داد: خدا نكند اين پول‌ها در انتخابات پيش رو پيدا و توزيع شود.»


«روزنامه اعتماد» در گزارشی به وضعیت ائتلاف اصولگرایان پرداخته است. این روزنامه در بخشی از این گزارش با اشاره به این موضوع که مصباح يزدي، محمد يزدي ولايتي، رضايي، قاليباف، جليلي و باهنر به همايش انتخاباتي اصولگرايان نيامدند اما وزراي احمدي نژاد آمدند؛ می نویسد: «پس از آن همه حرف و حديثي كه اصولگرايان طي ماه‌هاي اخير درباره ائتلاف انتخاباتي‌شان ساختند روز پنجشنبه نخستين گردهمايي سراسري‌شان را با عنوان «بصيرت و تجديد ميثاق با ولايت» در سالن اجتماعات مصلي تهران برگزار كردند؛ همايشي كه قرار بود با حضور چهره‌هاي وابسته به همه گروه‌هاي سياسي اصولگرا برگزار شود تا پيام وحدت اصولگرايان را به سراسر كشور مخابره كند. هرچند در اين همايش اصولگرايان زيادي آمدند اما سران اين جناح بازهم ترجيح‌شان به نيامدن و غيبت در چنين همايش‌هايي بود. شايد به چشم آمدن نيامدن فقهاي جناح اصولگرا يعني آيت‌الله مصباح‌يزدي و آيت‌الله محمد يزدي در اين همايش بود كه سيد‌رضا‌تقوي، قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز را مجبور كرد در ميانه حرف‌هايش گريزي به چرايي غيبت اين دو فقيه سرشناس اصولگرا داشته باشد و بگويد: «آيت‌الله مصباح‌يزدي به خاطر بيماري در مسير بيمارستان هستند و آيت‌الله يزدي نيز به خاطر شرايط فيزيكي امكان حضور در مراسم را نداشتند.» اما آيات محمد يزدي و مصباح‌يزدي تنها غايبان همايش اصولگرايان نبودند، چه آنكه در اين مراسم باز هم نه خبري از علي‌لاريجاني بود و نه از سعيد جليلي، ولايتي و قاليباف و رضايي هم نيامدند و به جاي خود نمايندگان‌شان را فرستاده بودند. در هياهوي اين نيامدن‌ها، غيبت محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري هم به چشم مي‌آمد؛ سياستمداري كه با عدم ثبت‌نام در انتخابات مجلس به نحوي ضريب هوش سياسي‌اش را به رخ همكيشان سياسي خود كشيد. از ميان موتلفه‌اي‌ها هم تنها محمد‌نبي حبيبي آمده بود و از اسدالله بادامچيان هم خبري نبود. اما از آن سو سالن پر بود از وزراي محمود احمدي‌نژاد در دولت سابق. «يكتايي»‌ها كه هنوز مجوز فعاليت سياسي خود را از وزارت كشور نگرفته‌اند نخستين كساني بودند كه پاي‌شان به سالن اجتماعات مصلي تهران باز شد تا معلوم شود كه روي فهرست انتخاباتي اصولگرايان حساب ويژه‌اي باز كرده‌اند. شايد همين حضور بود كه فرداي همايش، غلامعلي حداد‌عادل، سخنگوي انتخاباتي ائتلاف اصولگرايان اعلام كرد كه حميدرضا حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش دولت سابق نماينده جبهه غير‌يكتا در شوراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان شده است. از سوي ديگر در حالي كه از ميان مؤتلفه‌اي‌ها تنها محمد‌نبي حبيبي، دبيركل اين حزب پر‌سابقه اصولگرا حضور داشت، پايداري‌ها و ايثارگراني‌ها اكثرشان آمده بودند».


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار