کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛
گروگان گیری گسترده داعش در رمادی عراق، بررسی دلایل حضور نظامی روسیه در سوریه، جنجال بر اظهارات اردوغان در مقایسه کشور خود با آلمان نازی، حرکت سریع ایران به سمت روز اجرای برجام و تداوم بحران پناهجویان در اروپا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۵۵۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹ 02 January 2016


گروگان‌گیری گسترده داعش در رمادی عراق/ بازتاب اظهارات اردوغان در مقایسه خود با هیتلرگروگان گیری گسترده داعش در رمادی عراق، بررسی دلایل حضور نظامی روسیه در سوریه، جنجال بر اظهارات اردوغان در مقایسه کشور خود با آلمان نازی، حرکت سریع ایران به سمت روز اجرای برجام و تداوم بحران پناهجویان در اروپا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، اخبار، گزارش ها و تحلیل های مربوط به عراق و سوریه، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل می دهد. شبکه خبری «اسکای نیوز» از گروگان گرفته شدن 200 خانواده عراقی توسط گروه تروریستی داعش و استفاده از آن ها به عنوان سپر انسانی خبر داده است. بر اساس این گزارش، داعش 200 خانواده را در منطقه الحصیبه واقع در شرق الرمادی به گروگان گرفته و از آن ها به عنوان سپر انسانی در مقابل حملات نیروهای دولتی علیه خود استفاده می کند. ارتش عراق عملیات گسترده ای در شرق الرمادی برای پاکسازی این شهر آغاز کرده است و در این شرایط، داعشی ها این خانواده ها را به گروگان گرفته اند. ائتلاف ضد داعش روز چهارشنبه اعلام کرد به احتمال زیاد حدود 700 داعشی در مرکز و شرق الرمادی پنهان شده اند.

*****

در رابطه با سوریه، روزنامه «رای الیوم» به موضوع عملیات نظامی روسیه در این کشور پرداخته و استدلال می کند که مسئله رسیدن عناصر داعش به جمهوری قفقاز روسیه شاید عامل مداخله نظامی روسیه در سوریه و تشدید حملات هوایی آن علیه مواضع این گروه تروریستی در شرق و غرب سوریه باشد. بر اساس این تحلیل، این موضوع که داعش به منطقه قفقاز نفوذ کند، دور انتطار نیست و شاید عامل مداخله نظامی روسیه در سوریه و تشدید حملات هوایی آن علیه مواضع این گروه تروریستی در شرق و غرب سوریه، اقدامی پیشگیرانه برای تضعیف آن به عنوان مقدمه‌ای برای نابودی آن باشد و این سیاستی است که آمریکا و همپیمان شصت‌گانه آن، آن را دنبال می‌کنند.داعش، پنج‌شنبه گذشته مسئولیت تیراندازی روز چهارشنبه نزدیک یک مرکز گردشگری در داغستان را که به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن 11 تن دیگر منجر شد، برعهده گرفت.

*****

اما اظهارات رئیس جمهور ترکیه درباره موفق بودن نظام سیاسی آلمان در دوران هیلتر، موضوعی است که بازتاب گسترده ای در عرصه بین المللی پیدا کرده است. روزنامه «تایمز» اشاره می کند که رجب طیب اردوغان، روز جمعه در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا برقراری سیستم رهبر اجرایی، و در عین حال، حفظ ساختار واحد دولت امکان‌پذیر است یا خیر، گفت: «نمونه‌ای از آن در جهان وجود دارد؛ اگر به آلمان دوران هیتلر نگاه کنید، می‌توانید آن را ببینید. نمونه‌های بعدی آن هم در کشورهای مختلف وجود دارد». تایمز می نویسد اقدام این رهبر جنجالی در تغییر قانون اساسی، قدرت را در دستان او متمرکز کرده و این بیم را در دل منتقدانش خواهد افکند که او ترکیه را به کشوری استبدادی تبدیل می‌کند و هرگز قدرت را رها نخواهد کرد.

*****

در میان مطالب مربوط به ایران، پایگاه اینترنتی «ان پی آر» به موضوع اجرای توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 پرداخته و می نویسد تمامی نشانه ها حاکی از آن است که ایران با سرعتی بیش از آنچه بسیاری در غرب فکر می‌کردند، به طرف روز اجرای برجام، یعنی روزی که تحریم‌ها علیه این کشور رفع می‌شود، حرکت می‌کند. این سایت با اشاره به اعلام انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه در ازای دریافت کیک زرد، می‌نویسد انتقال اورانیوم غنی‌شده فوق‌العاده سریع انجام گرفت. البته ایران هنوز باید رآکتور آب‌ سنگین خود در اراک را تغییر دهد؛ اقدامی که نباید بیش از چند هفته به طول انجامد. مذاکره کنندگان ایران پیش‌بینی می کردند که ایران تعهدات هسته‌ای خود را طی دو تا سه هفته انجام دهد، اما غرب این مسئله را جدی نمی گرفت. 

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، پایگاه اینترنتی «پولیتیکو» به موضوع بحران پناهجویان در اروپا پرداخته و این بحران را خطرناک تر از بحران بدهی های منطقه یورو ارزیابی کرده است. رئيس سابق شوراي اروپا در گفت و گویی با این سایت  اظهار داشته: «من معتقدم بحران مهاجرت سخت تر از بحران منطقه يورو است. من نمي خواهم جاي دونالد تاسک (رئيس فعلي شوراي اروپا) باشم. تراژدي انساني پناهجويان باعث شده اين يک چالش متفاوت باشد». وی گفته: «مثل بحران بدهي ها و کسري بودجه که موجوديت ارز واحد اروپا را تهديد  مي کرد، بحران پناهجويان نيز بيانگر نبود ابزار لازم براي رسيدگي به اوضاع فوق العاده کنوني است. رهبران  به اين نتيجه رسيده اند که در جعبه ابزار خود براي مديريت بحران يا جلوگيري از وقوع چنين بحران هايي در آينده چيزي ندارند».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار