رئیس دانشگاه تفرش گفت: دانشگاه‌ها در زمینه اقتصادی بیشتر نظریه‌پرداز هستند در حالیکه مشکل ما نظریه‌پردازی نیست.
کد خبر: ۱۵۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸ 19 March 2015

محمدقاسم سحاب در خصوص ارزیابی‌اش از تحقق شعار "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی"، در سال جاری گفت: به ‌طور خاص، برنامه‌‌هایی که در این زمینه در سطح کلان و از طریق مجلس و وزارت‌خانه‌ها تدوین می‌شود را می‌توان با مدیریت کارآمد و مؤثر حتی در روزهای پایانی سال تحقق بخشید.

 

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌‌ها به ویژه نقش دانشگاه تفرش در این زمینه، تصریح کرد: دانشگاه‌ها و حوزه آموزش و پژوهش، به ویژه دانشگاه تفرش در عملیاتی کردن برنامه‌های صرفه‌جویی که وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کرد عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته‌اند.

 

سحاب افزود: دانشگاه تفرش، با تمهیدات اندیشیده شده و مدیریت بهینه موفق شده است حدود 800 میلیون تا یک ‌میلیارد تومان از محل درآمدها و صرفه‌جویی‌ها به بودجه دانشگاه کمک کند.

 

وی عنوان کرد: از آنجاکه مشکل کمبود اعتبار همواره دانشگاه‌ها را تهدید کرده است، این میزان صرفه‌جویی می‌تواند برای دانشگاه بسیار کمک‌کننده باشد.

 

رئیس دانشگاه تفرش، در خصوص نحوه مدیریت بر مبنای شعار سال 93 اظهار کرد: در مدیریت کارساز، دانشگاه همواره هماهنگ با سایر دستگاه‌ها عمل کرده و سعی شده برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای سیاست‌های کلی وزارت علوم و مجلس در راستای تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی باشد.

 

وی ادامه داد: از ابتدای سال، تمهیداتی جهت رفع موانع اندیشیده شده اما، برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های توسعه و بهبود شرایط چندان در اختیار ما نبوده است و نتوانسته‌ایم فارغ از پاره‌ای مسائل موجود و با خیالی آسوده در جهت پیاده‌سازی برنامه‌ها گام برداریم.

 

سحاب مشکلات اعتباری را عمده‌ترین مسئله پیش‌ روی تحقق شعار سال 93 عنوان و اظهار کرد: در حوزه آموزش و پژوهش و پیاده‌سازی طرح‌ها و همچنین تجاری‌سازی ایده‌ها کشور و از جمله دانشگاه با مشکلات اعتباری مهمی روبرو است.

 

رئیس این دانشگاه با اشاره به سایر مشکلات پیش‌ روی تحقق این شعار در دانشگاه‌ها گفت: رفع برخی مشکلات مرتبط با برخی اختیارات بوده و در دست هیئت امناست.

 

وی تصریح کرد: هیئت امنا باید در تصمیم‌گیری‌ها به این مهم توجه داشته باشد که رئیس دانشگاه در مقام مسئول اجرایی با مسائلی مواجه است و اگر همراهی و پشتیبانی هیئت امنا را در کنار خود نداشته باشد، نمی‌تواند عملکرد قابل توجهی داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه صرف الزام مقررات و رعایت آنها کارگشا نیست، تصریح کرد: باید هیئت امنا به این مهم توجه کند که به عنوان یک مکمل، در کنار قوانینی که تکالیف را روشن کرده است، باید در زمان مقتضی به کمک و مساعدت رئیس دانشگاه شتافته و در موارد خاص گره‌گشایی کند.

 

سحاب تأکید کرد: الزام رعایت مقررات و گوشزد کردن آنها برای مسئولین دانشگاه‌‌ها کارگشا نیست.

 

رئیس دانشگاه تفرش در پاسخ به این سؤال که چه اولویت‌هایی باید در سال آینده جهت تحقق رشد فرهنگی و اقتصادی در صدر امور قرار گیرد، گفت: در شرایط کنونی، جامعه بیش از پیش به وحدت احتیاج دارد و باید حول محورها و موضوعات و مسائلی بیاندیشیم که وحدت‌آفرین باشند. همچنین باید آنرا هدف اصلی خود و در صدر همه امور قرار دهیم.

 

وی ادامه داد: در شرایطی که دنیای استکبار برای محدود کردن ما و جلوگیری از رشد و توسعه کشور بسیج شده است، دولت، مردم و دستگاه‌ها باید به امر وحدت توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 

سحاب افزود: با یکپارچه شدن اقشار مختلف کشور می‌توانیم نشان دهیم که در تشخیص منافع ملی همه به اندازه کافی رشید و بالغ شده‌ایم و می‌دانیم در چنین شرایطی همگی یک هدف داریم و آن هدف رشد کشور و رسیدن به نقطه‌ای است که در آن کشور ما به عنوان الگو در جهان مطرح ‌شود.

 

رئیس این دانشگاه با بیان اینکه وحدت نقطه اشتراک همه طیف‌های کشور است، اظهار کرد: با توجه به رسالت فرهنگی دانشگاه‌ها و با توجه به اینکه مدیران ارشد جامعه از طریق دانشگاه تربیت و وارد اجتماع می‌شوند، این مراکز آموزشی در راستای القا و پرورش روحیه وحدت نقش اساسی و غیرقابل انکاری دارند.

 

سحاب در پاسخ به این سؤال که نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در عرصه فرهنگ تا چه حد مؤثر بوده است، عنوان کرد: دانشگاه‌ها در مقوله فرهنگ نقش اصلی را ایفا می‌کنند و البته دانشکده‌های فنی در این زمینه از سایر دانشکده‌ها فعال‌تر و صاحب‌نظر هستند.

 

وی تصریح کرد: نظرات دانشگاه و عناصر دانشگاهی به عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه، در عرصه فرهنگی و رویکردهای اجتماعی بسیار مؤثر است.

 

رئیس دانشگاه تفرش، ضمن توضیح علت پررنگ‌تر بودن نقش رشته‌های فنی در فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی نسبت به رشته‌های علوم انسانی اظهار کرد: واقعیت این است که افراد در رشته علوم انسانی و حتی پزشکی چندان در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی فعال نیستند، حتی کار تحقیقی جدی انجام نمی‌دهند.

 

سحاب افزود: در کشور ما، غربال شدن استعدادها به گونه‌ای است که افراد صاحب فکر و اندیشه و با استعداد و نظریه‌پرداز در رتبه‌بندی کنکور رشته‌های فنی را انتخاب می‌کنند.

 

وی ادامه داد: پزشکان هم مانند فارغ‌التحصیلان رشته‌های انسانی نقش کمرنگی در اینگونه فعالیت‌ها دارند چراکه آنها اغلب متوجه فعالیت‌های پزشکی و کسب‌وکار می‌شوند.

 

سحاب افزود: همانگونه که در جامعه ما مشهود است گروهی از افرادی که امروز به عنوان صاحب‌نظر در عرصه سیاسی فعال هستند زمانی در رشته مهندسی تحصیل می‌کردند ولی الآن در زمینه سیاسی فعال شده‌اند در حالیکه رشته اصلی آنها سیاست نبوده است.

 

سحاب در خصوص نقش دانشگاه در عرصه رشد اقتصادی، گفت: در این خصوص دانشگاه‌ها بیشتر در حوزه نظری و نظریه‌پردازی فعالیت می‌کنند ولی مشکل ما نظریه‌پردازی نیست.

 

وی مشکلات اقتصادی در کشور را در حوزه اجرایی دانست و بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که همگان را به خود مشغول کرده است این است که در این شرایط بحران اقتصادی و کاهش درآمد دولت، برخی قوانین و  شرایط ایجاد شده به مشکلات موجود دامن می‌زنند.

 

سحاب با اشاره به یک مصداق در این‌باره، اظهار کرد: متأسفانه اختیار استفاده از منابع مالی غیر از بودجه جاری به دستگاه‌ها داده نمی‌شود و از طرفی بودجه قابل توجهی نیز به دستگاه‌های اجرایی اختصاص نمی‌یابد.

 

رئیس این دانشگاه، افزود: اگر یک دستگاه اجرایی بابت یک طرح عمرانی وجهی در حسابش موجود باشد قانون بنا به دلایلی اجازه نمی‌دهد که از محل طرح عمرانی‌اش جهت حل مسائل مالی دیگر بخش‌های همان دستگاه، وجهی از این حساب برداشت شود.

 

وی با بیان اینکه حل این موضوع احتیاج به مصوبه مجلس و لایحه دارد و باید پیشنهادی از سوی دولت در اینباره ارائه شود، تصریح کرد: اگر براساس این لوایح به دستگاه‌ها اختیار داده شود که از محل سایر منابع و برداشت درصدی از وجوه خود برای رفع مشکلات مالی اقدام کنند، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

 

وی اضافه کرد: صاحب‌نظران اقتصادی در حوزه اجرایی باید به طور جدی مسائل اقتصادی را گره‌گشایی کنند چراکه آنها درک بیشتری از این موضوع دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار