مدير جهاد كشاورزي شهرستان تالش گفت:
مدير جهاد كشاورزي شهرستان تالش گفت: 14 هزار تن شير گوسفندي و 4 هزار تن شير گاوي در تالش به محصولات لبني پنير و كره تبديل شد.
کد خبر: ۱۵۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳ 18 March 2015
به گزارش تابناک گیلان ،مدير جهاد كشاورزي شهرستان تالش گفت: 14 هزار تن شير گوسفندي و 4 هزار تن شير گاوي در تالش به محصولات لبني پنير و كره تبديل شد.

 سيد علي موسوي مدير جهاد كشاورزي شهرستان تالش اظهار كرد: در سال جاري بيش از 18 هزار تن شير به ارزش اقتصادي 270 ميليارد ريال توسط دامداران تالشي توليد شده است.

وی گفت: از اين مقدار 14 هزار تن شير گوسفندي و 4 هزار تن شير گاوي بوده كه به محصولات لبني پنير و كره تبديل شده است.

موسوي با بيان اينكه از 18 هزار تن شير توليد شده 600 تن به مصرف رسيده است افزود: تالش بيش از 507 هزار رأس دام بزرگ و كوچك دارد.

 زنان تالشی پس از دوشیدن شیر گوسفندان آن را از یک صافی پارچه‌ای یا توری نازک عبور می‌دهند، بعد از گذراندن از صافی، به شیری که هنوز گرم است، مایع پنیر زده و در یک دیگ با آب ترکیب می‌کنند. این مخلوط بعد از مدتی می‌بندد. سپس با یک کاسه فلزی، مایع به دست آمده را داخل دیگی که روی آتش اجاق است ریخته و در مدت زمان 10 تا 15 دقیقه خمیر دیگری به دست می‌آید. این خمیر را در ظروفی که از جنس چوپ و به شکل بشقاب است، می‌ریزند و با فشار دست، آب آن را می‌گیرند و پنیر باقی می‌ماند. این پنیر به پنیر تالش معروف است.

پنیر تالش یا در محل فروخته می‌شوند و یا اینکه توسط خریداران سنتی محلی در شهر خریداری می‌شوند. قیمت پنیر تازه از پنیر کهنه ارزان‌تر است زیرا پنیر کهنه نمک سود شده و مدت زمان بیشتری، سالم باقی می‌ماند. پوست بز و گوسفند نیز را برای نگهداری کشک و پنیر و نگهداری کره در فصل زمستان آماده می‌کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار