معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات گیلان:
از مجموع یک هزار و 124 تن ماهیان استخوانی صید شده از ابتدای موعد صید تاکنون، 494 تن با سهم 44 درصد از میزان کل صید، ماهی سفید بوده است.
کد خبر: ۱۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹ 15 March 2015
به گزارش تابناک گیلان، معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات گیلان از کاهش 34 درصدی صید ماهی سفید در آب های خزر در حوزه این استان خبر داد.

اکبر ایلدرم روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با ایرنا علت اصلی کاهش صید ماهیان بویژه ماهی سفید را صید غیرمجاز عنوان و بیان کرد: از مجموع یک هزار و 124 تن ماهیان استخوانی صید شده از ابتدای موعد صید تاکنون، 494 تن با سهم 44 درصد از میزان کل صید، ماهی سفید بوده است.

بر اساس داده های اداره کل شیلات گیلان؛ ماهی سفید مهمترین ماهی استخوانی دریای خزر بوده و با توجه به ارزش غذایی بالا، کیفیت عالی گوشت و لذیذ بودن مورد توجه صیادان، ساحل نشینان و مردم کشور ما و حتی سایر کشورهای حاشیه دریای خزر می باشد. 

طول عمر این ماهی در دریای خزر بین 9 تا 10 سال بوده و در حوزه ایرانی دریای خزر نیز دارای دو فرم بهاره و پائیز است و از اواسط اسفند تا اواسط اردیبهشت بسته به دمای آب ، جریان های دریایی و شرایط اکولوژیکی وارد رودخانه ها و تالاب انزلی برای تخم ریزی طبیعی می شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان در ادامه با اشاره به این که صید ماهیان استخوانی نیز در مجموع 17 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته، افزود: 577 تن از کل صید را نیز کفال ماهیان با سهم 51درصد صید و 53 تن دیگر معادل پنج درصد صید را سایر گونه ها تشکیل می دهند.

ایلدرم ارزش اقتصادی یک هزار و 124 تن ماهی استخوانی صید شده در گیلان را 216 میلیارد ریال عنوان کرد. 

وی خاطرنشان کرد: این میزان ماهی توسط چهار هزار صیاد گیلانی عضو 51 شرکت تعاونی با قریب 14 هزار بار پره کشی صید شده است .

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات گیلان میانگین صید هر شرکت را 22 تن اعلام و بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع شش هزار و 500 تن کیلکا در گیلان صید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 18درصد افزایش نشان می دهد .

وی اضافه کرد: این میزان کیلکا به ارزش اقتصادی 65 میلیارد ریال توسط 26 شناور صنعتی صید شد که بخش اعظم آن تبدیل به پودر ماهی جهت دامداری ها و مرغداری ها و مابقی مصرف انسانی در قالب کنسرو یا به صورت فراورده های منجمد یا تازه راهی بازار شده است .

مهلت صید ماهیان استخوانی در گیلان به استثنای معدودی از صیدگاه های شمال استان، از بیستم مهرماه تا بیستم فروردین ماه است.

هم اکنون بیش از چهار هزار ماهیگیر در 300 کیلومتر آب های ساحلی خزر در محدوده گیلان از آستارا تا چابکسر در فصل صید فعالیت دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار