رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه این استان با یک‌هزار و 338 مورد اچ.آی.وی مثبت پنجمین استان آلوده کشور است، از مرگ 298 بیمار مبتلا به ایدز در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۴۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷ 07 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، محمد شکاری اظهار داشت: تا آذرماه امسال یک‌هزار و 338 مورد اچ‌آی‌وی مثبت در استان هرمزگان ثبت شده است که از این تعداد 944 نفر وارد مرحله بیماری (ایدز) شده‌اند و 298 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
 
*17 درصد مبتلایان زنان هستند
 
وی تصریح کرد: از این جمعیت آماری، 83 درصد مرد (یک‌هزار و 98 نفر) و 17 درصد زن (217 نفر) هستند که تعداد مبتلایان زن پنج درصد بالاتر از متوسط کشوری است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه انتقال از سرنگ‌های آلوده به واسطه اعتیاد تزریقی با 61 درصد همچنان بیشترین راه انتقال ایدز در استان هرمزگان است از روند نگران‌کننده موارد ابتلا از طریق تماس جنسی محافظت نشده (26 درصد) در یک‌سال اخیر خبر داد و گفت: متاسفانه با تغییر الگوی ابتلا به ایدز از اعتیاد تزریقی به تماس جنسی محافظت نشده، شاهد افزایش آمار مبتلایان از این طریق هستیم که در هرمزگان این روند دو برابر متوسط کشوری است.
 
*تردد به کشورهای حاشیه خلیج فارس از عوامل انتقال در هرمزگان
 
شکاری مرزی بودن استان، جمعیت شناور، ترددهای خارجی به خصوص به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اعتیاد را از جمله عوامل افزایش ابتلا به بیماری ایدز در استان برشمرد و بیان داشت: در کنار روش‌های یاد شده، انتقال از مادر به کودک با 2.4 درصد و سایر موارد نامشخص با 10.6 درصد از دیگر راه‌های ابتلا به بیماری ایدز در استان است.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه علاوه بر گسترش فعالیت‌های آموزشی، روند افزایش مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری را نیز در پیش داریم، از افتتاح مراکز مشاوره جدید در چند شهر استان خبر داد.
 
به گفته شکاری تاکنون پنج مرکز مشاوره در شهرهای بندرعباس، میناب، قشم، کیش و رودان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که به زودی در شهرهای بندرلنگه و حاجی‌آباد نیز این مراکز فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: علاوه بر شهرها گسترش مراکز مشاوره در روستاها را نیز در برنامه داریم که تاکنون دو مرکز در روستاهای بندزرک و حاجی‌خادمی شهرستان میناب افتتاح شده است.
 
*ارائه آموزش‌های کاربردی به افراد در معرض خطر ایدز
 
وی ادامه داد: در بندرعباس علاوه بر مراکز مشاوره بیمارهای رفتاری، دو مرکز ویژه زنان آسیب‌پذیر نیز در محلات آیت‌الله غفاری و داماهی فعالیت دارند که علاوه بر آموزش‌های کاربردی خدمات بهداشتی را نیز به افراد در معرض خطر ارائه می‌کنند.
 
این مسئول با بیان اینکه تمامی مراحل آزمایش‌های تشخیصی، درمان و مراقبت‌های پس از درمان در استان رایگان است، خاطرنشان کرد: اگر چه بیماری ایدز تاکنون درمان قطعی ندارد اما تشخیص به موقع و آغاز روند درمان می‌تواند در کنترل بیماری بسیار موثر باشد.
 
*مقابله با شیوع ایدز جزو اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی است
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه گفت: بیماری ایدز در استان هرمزگان به عنوان یکی از بیماری‌های واگیر جزو اولویت‌های راهبردی و درازمدت در بحث پیشگیری، آموزش، تشخیص به موقع و درمان است.
 
شکاری در پایان بیان داشت: با توجه به اینکه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور برنامه تحول بخش بهداشت در حاشیه شهرها و جمعیت‌های 20 تا 50 هزار نفری و حتی بالای 50 هزار نفری اجرا می‌شود، تاکید داشتیم برنامه جامع پیشگیری، کنترل و تشخیص و درمان ایدز نیز در برنامه سلامت ادغام شود تا شاهد اثر بخشی بیشتر برنامه‌ها جامع مقابله به این بیماری باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار