همایش ملی دانش‌پژوهان جوان به مناسبت بزرگداشت سال جهانی خاک در دانشگاه یزد برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۰۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱ 07 December 2015

به گزارش تابناک یزد،به مناسبت بزرگداشت سال جهانی خاک (۲۰۱۵)، همایش ملی دانش‌پژوهان جوان در سالن منتظرقائم دانشگاه یزد برگزار شد.

 

اصغر مصلح آرانی، رئیس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد، در این نشست با تاکید براینکه خاک یکی از مهمترین عناصر طبیعت است گفت: بزرگداشت روز خاک دراغلب دانشگاه‌های دنیا برگزار می‌شود و در کشور آلمان به‌جای یک روز یک هفته را به مناسبت این روز جشن می‌گیرند.
 

وی گفت: نامگذاری سال ۲۰۱۵به نام خاک، بیانگر اهمیت ونقش آن است که بسیار مهم و حیاتی است.

 

رئیس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد تصریح کرد: از آنجایی که زندگی انسان و نیازهای اولیه او از جمله تامین غذا و آب وابسته به خاک است، خاک به عنوان عنصری از طبیعت نقش اساسی را در حیات انسان دارد که باید تا حد امکان در حفظ و نگهداری آن بکوشیم.

 

آرانی یادآور شد: امروزه خاک با چالش‌های بزرگی ازجمله آلودگی‌های شیمیایی، معدنکاری، گسترش شهرسازی و فرسایش روبروست.

 

وی افزود: با توجه به اینکه سالانه میلیون‌ها تن خاک درحال فرسایش است، بیانگر این است که خاک متولی ندارد؛ درحالی که محیط زیست متولی حیات وحش است و حفاظت از مراتع، جنگل ها را نیز هرچند بخوبی انجام نمی دهد، برعهده دارد.

 

رئیس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد گفت: مجموعه ای از وزارتخانه‌ها ازجمله وزارت جهاد کشاورزی، مسکن، نیرو و شهرداری‌ها می‌توانند با همکاری یکدیگر اقدامات شایسته‌ای را درخصوص حفظ و نگهداری خاک انجام دهند و این فرهنگ باید از خانواده‌ها ومدارس شروع شود که این کار نیاز به همت و تصمیم جمعی دارد.

 

محمد اخوان قالیباف، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد در ادامه این نشست با بیان تاریخچه قانون خاک گفت: به دنبال تشکیل کنفرانس‌های مختلف بین‌المللی درارتباط با محیط زیست که در حد فاصل سال های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۳  انجام شده در واقع نیاز انسان برای کنترل بیشتر خاک و جلوگیری از تخریب آن بیشتر شده است.

 

وی گفت: نشست‌ها و کنفرانس‌های مذکور با اهداف و برنامه‌های خاصی از جمله وضع قوانین مناسب برای حفاظت و نگهداری از خاک، اهمیت حفظ آن، وضع قوانین برای حفظ محیط زیست و همچنین اصول توجه به خاک و عواملی که در تشکیل خاک اثر گذاشته‌اند، بین انجمن علوم خاک و محیط زیست به انجام رسیده است.
  دانشجو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار