72 سال پیش در اواخر نوامبر سال 1943 «جوزف استالین»، «فرانکلین روزولت» و «وینسون چرچیل» یا به تعبیری «سه رهبر جهان» برای برگزاری نشستی سه روزه درباره جنگ جهانی دوم در تهران جمع شدند. ایران در آن زمان به بهانه ابراز هم‌دردی رضا شاه پهلوی با «آدولف هیتلر» تحت اشغال مشترک شوروی و بریتانیا درآمده بود.
کد خبر: ۱۳۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲ 05 December 2015
72 سال پیش در اواخر نوامبر سال 1943 «جوزف استالین»، «فرانکلین روزولت» و «وینسون چرچیل» یا به تعبیری «سه رهبر جهان» برای برگزاری نشستی سه روزه درباره جنگ جهانی دوم در تهران جمع شدند. ایران در آن زمان به بهانه ابراز هم‌دردی رضا شاه پهلوی با «آدولف هیتلر» تحت اشغال مشترک شوروی و بریتانیا درآمده بود.

به‌گزارش پایگاه خبری «تیک»، روزنامه «الاخبار» در گزارشی نوشت: در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با رهبر معظم ایران، دوطرف درباره برقراری روابط راهبردی در همه زمینه های سیاسی، نظامی و اقتصادی توافق و تاکید کردند فقط مردم سوریه می توانند درباره سرنوشت رئیس جمهور این کشور تصمیم گیری کنند.

72 سال پیش یعنی اواخر نوامبر سال 1943 رهبران جهان یعنی ژوزف استالین، فرانکلین روزولت و وینستون چرچیل راهی تهران شدند تا مذاکراتی سه روزه را درباره روند جنگ جهانی دوم برگزار کنند. در آن زمان ایران از سال 1941 تحت اشغال مشترک اتحاد شوروی و انگلیس بود که شاه این کشور رضا پهلوی را به همسویی با آدولف هیتلر متهم کردند. در زمان حضور آنان در تهران، محمدرضا پهلوی شاه جدید ایران و پسر رضا شاه بارها درخواست کرد به مدت فقط پنج دقیقه با آنان دیدار کند ولی فایده ای نداشت. در نهایت پس از اصرار و التماس فراوان، چرچیل بر او منت گذاشت و اجازه داد لحظاتی نزد او برود. محمد رضا شاه از این فرصت برای درخواست رفتار بهتر با پدرش که به جزیره موریس در اقیانونس هند تبعید شده بود استفاده کرد.

کمتر از دو هفته پیش یعنی اواخر نوامبر 2015، ولادیمیر پوتین تزار روسیه و میراث دار استالین وارد تهران شد. زمان ورود او به تهران حدود ساعت دو بعد از ظهر یعنی زمان پیش بینی شده برای افتتاح اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز بود. همراهان پوتین از او خواستند هرچه سریعتر راهی محل برگزاری اجلاس شود ولی نپذیرفت. او حتی با برگزاری مراسم استقبال رسمی هم مخالفت کرد. پوتین از قبل مقصدش را تعیین کرده بود که دیدار با آیت الله علی خامنه ای بود. پوتین دو ساعت میهمان رهبر جمهوری اسلامی بود و طی این مدت همراهانش بارها تذکر دادند که از اجلاس سران باز می ماند ولی او فقط گفت «مهم نیست».

پوتین در این دیدار تصمیم گرفت روابط دوجانبه را به سطح راهبردی ارتقاء دهد. پوتین به صراحت گفت: «ما روابطمان را تاکتیکی تلقی می کردیم و می دانیم در ایران کسانی هستند که معتقدند ممکن است ما شما را به غرب بفروشیم. روسیه از متحد راهبردی اش ایران دست نخواهد کشید». پوتین تاکید کرد خواستار روابطی در این سطح در همه زمینه های سیاسی و نظامی و تجاری است. پوتین و رهبر ایران توافق کردند همه وزارتخانه ها را در دو کشور به سمت تحقق بخشیدن به این تفاهم راهبردی هدایت کنند. این رویکرد به سرعت در توافقنامه ها و تفاهم نامه هایی که در زمان سفر پوتین در زمینه های تبادل علمی و فناوری و عرصه هسته ای و بازرگانی به امضا رسید، نمایان شد. همچنین پوتین متعهد شد همه نوع سلاح مورد نیاز ایران را تامین کند.

در مقابل، (آیت الله) خامنه ای نیز از سیاست روسیه برای مقاومت در برابر غرب در اوکراین ستایش کرد و به پوتین گفت «باور دارد که موضع مسکو در سوریه موجب تقویت جایگاه روسیه در نظام بین المللی و تقویت جایگاه پوتین و شهرت او در سطح جهان شده است».

در خصوص پرونده سوریه نیز که محور اصلی مذاکرات بود، پوتین متعهد شد که مانند جمهوری اسلامی هیچ راه حلی را که مورد قبول مردم سوریه نباشد، نخواهد پذیرفت. دوطرف همچنین متعهد شدند مانع از آن شوند که هر طرف خارجی هر راه حلی را بر دمشق تحمیل کند. تفسیر این موضع چنین است که امکان معامله بر سر بشار اسد وجود ندارد و سرنوشت او را مردم سوریه تعیین خواهند کرد. این پیامی بود که علی اکبر ولایتی مشاور رهبر ایران در سفر چند روز پیش خود به دمشق به بشار اسد ابلاغ کرد.

یک مسئول ایرانی گفت، جمهوری اسلامی به روسیه قول داد هرچه در توان دارد برای محافظت از مرزهای جنوبی روسیه در برابر هرگونه پیشروی ناتو (مانند آنچه در شرق اروپا اتفاق افتاد) به کار گیرد. در مقابل، روسیه نیز متعهد شد از ایران در رویارویی با هرگونه تجاوز آمریکا یا ناتو پشتیبانی کند. آنها همچنین درباره احیای «اوپک گازی» به منظور تشکیل جبهه اقتصادی با هدف تقویت جبهه بین المللی ضدغربی و هماهنگ کردن سیاست های خود در بخش انرژی به توافق رسیدند. در این چارچوب، جمهوری اسلامی انصراف خود را از صدور گاز به اروپا اعلام کرد تا منافع روسیه آسیب نبیند.

دوکشور همچنین درباره تشکیل ائتلافی بین المللی علیه تروریسم که هسته آن را کشورهای اسلامی تشکیل می دهند توافق کردند زیرا متقاعد شده اند غرب صلاحیت تشکیل چنین ائتلافی را ندارد و چنین کاری نخواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار