با گذشت یک هفته از حمله ترکیه به جنگنده روسیه در آسمان سوریه، جنگ لفظی مقامات ارشد ۲ کشور درباره این واقعه شدیدتر شده‌است.
کد خبر: ۱۳۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸ 05 December 2015
با گذشت یک هفته از حمله ترکیه به جنگنده روسیه در آسمان سوریه، جنگ لفظی مقامات ارشد ۲ کشور درباره این واقعه شدیدتر شده‌است.

در تازه‌ترين رويداد، ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه در سخنراني سالانه خود در پارلمان اين كشور با اشاره به حمله تركيه به جنگنده روسيه گفت: دولت تركيه از اين اقدام پشيمان خواهد شد. او گفت كه واكنش مسكو به اين حمله حتما فراتر از تحريم موادغذايي و محصولاتي مانند گوجه‌فرنگي خواهد بود. پوتين همچنين گفت: خداوند رهبران تركيه را با گرفتن عقلشان مجازات كرده‌است. رئيس‌جمهور روسيه بارديگر به موضوع ارتباط تركيه با خريد نفت داعش اشاره كرد و گفت كه جهان نبايد حمايت بعضي كشورها و دولت‌ها از تروريست‌ها را فراموش كند و به‌راحتي از كنار اين موضوع بگذرد. پوتين هفته گذشته اعلام كرد روسيه مداركي دارد كه ثابت مي‌كند تركيه در خريد نفت داعش نقش دارد.

به‌دنبال اين سخنان، رجب طيب اردوغان سخنان پوتين را غيرمنصفانه خواند و گفت كه تركيه براي اقدامات روسيه آماده است. اردوغان گفته كه اگر اتهام خريد نفت تركيه از داعش كه پوتين آن را مطرح كرده ثابت شود استعفا مي‌كند. وزارت خارجه تركيه ديروز از دولت روسيه خواست كه توضيحات آنكارا را درباره ماجراي ساقط كردن جنگنده سوخو بشنود. پوتين درخواست ديدار با اردوغان را رد كرده‌است. ملاقات وزراي خارجه 2كشور هم ديروز درحاشيه يك نشست منطقه‌اي در صربستان انجام شد. اما به نوشته رسانه‌هاي روسيه، اين ديدار نتيجه‌اي نداشته‌است. دولت روسيه خواستار عذرخواهي تركيه به خاطر اين حمله شده است، آنكارا اما با وجود توضيح دادن، از عذرخواهي خودداري مي‌كند.

جنجال تازه اردوغان

‌ اردوغان در داخل كشورش هم با موجي از مخالفت‌ها و كشمكش‌هايي روبه‌روست كه هر روز پيچيده‌تر مي‌شود. در تازه‌ترين رويداد، دادگاه تركيه يك پزشك را به اتهام تشبيه اردوغان به يك شخصيت گرافيكي در فيلم ارباب حلقه‌ها به نام گولوم محاكمه كرده‌است. از سوي ديگر ده‌ها روزنامه‌نگار، وكيل و حتي يك شيريني‌پز به‌دليل توهين‌هاي تصويري يا لفظي به اردوغان اكنون در نوبت محاكمه هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار