کشاورزی مازندران، چشم‌انتظار نگاه ویژه دولت؛
در حالی کشاورزان مازندرانی با دستان خالی در عرصه‌ صنایع غذایی کشور افتخارآفرینی می‌کنند که برای بهبود تولید چشم‌انتظار حمایت‌های ویژه دولت به قطب کشاورزی ایران هستند....
کد خبر: ۱۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲ 28 January 2015
به گزارش تابناک - مازندران، کشاورزانی که با دستانی خالی افتخاراتی بزرگ کسب می‌کنند مصداق بزرگ کشاورزان مازندرانی می‌باشند. اگر خاطرمان باشد همین یک ماه پیش استان مازندران با اختصاص 8 تولیدکننده برتر به عنوان استان برتر کشاورزی کشور انتخاب و معرفی شد. یا بانوی تسهیل‌گر نمونه ملی زن روستایی در سال گذشته از مازندران آن هم از روستای کورکورسرعلیای شهرستان نوشهر و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زراعت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس بود.

اگرچه این افتخارات غرورانگیز است و انتظاری غیر از این هم از کشاورزان مازندرانی که سرآمد تولیدات صنایع غذایی کشور هستند، نمی‌رود اما اینکه در چنین زمانی که کشاورزی مازندران حال و روز خوشی ندارد و کشاورزان با دستانی خالی بی‌آنکه حمایت شوند به چنین عناوینی دست می‌یابند، قابل تقدیر است.

فاطمه رضایی‌نودهی، تسهیل‌گر نمونه ملی زن روستایی، بی‌انگیزگی کشاورزان را مهم‌ترین چالش برای تولیدات در بخش دامی و کشاورزی می‌داند و می‌گوید: اگر انگیزه باشد، حتی می‌توان در کویر هم کشاورزی کرد.

وی ادامه داد: امروز وضعیت برخی از کشاورزان به‌ گونه‌ای است که مجبورند برای آینده فرزندان‌شان، زمین را بین ورثه تقسیم ‌کنند و خود نیز معطل لقمه‌ نانی باشند که این رویه اصلاً الگوی مناسبی برای ایجاد انگیزش نیست.

رضایی نودهی در ادامه به اهمیت نقش و حضور موثر زنان روستایی در عرصه‌‎ های مختلف تولیدات کشاورزی اشاره کرد و گفت: از آنجا که جمعیت خانم‎  ا بیشتر از جمعیت آقایان است، مشاغل خانگی و کشاورزی برای بانوان، علاوه بر اینکه نیمی از جمعیت کشور را از حالت مصرف‌ کنندگی خارج م‌ ‎کند، می‌ تواند از صدمات و آسیب‌های روحی که ممکن است در اثر بیکاری در زنان ایجاد شود، جلوگیری کند.

وی مهمترین مشکلات زنان روستایی کشاورز را نداشتن دانش کافی، توجه نکردن به نقش زنان در تولید، نبود بازارهای مناسب محلی برای خرید تولیدات آنها، نبود قیمت مناسب برای تضمین تولید و نداشتن پوشش بیمه‎ای مناسب برای زنان روستایی کشاورز عنوان کرد.

رضایی‌ نودهی در پایان از تأثیرات آگاهی‌ نداشتن کشاورزان به مدل‎های روز کشاورزی بر روند تولیدات، گفت: آگاهی نداشتن از روش‌های روز کشاورزی نقش منفی بسیار بالایی در تولید دارد که این خود نیازمند آموزش، ماشین‎آلات، امکانات و تسهیلات ویژه در هر بخش است.

این واقعیت‌های تلخی است که از زبان این بانوی کشاورز مازندرانی جاری می‌شود و در واقع درد اکثر کشاورزان مازندرانی است. کشاورزانی که به آنها وعده خرید تضمینی با یک قیمت مشخص را می‌دهند اما وقتی زمان خرید می‌رسد همان نرخ را تا 60 درصد پائین می‌آورند.

کشاورزانی که نیازمند آموزش‌های جدید و برخورداری از تسهیلات ویژه هستند اما باید برای گرفتن یک وام 10 میلیونی از هفت خان رستم عبور کنند. کشاورزانی که چشم آنان به سوی دولت است تا خسارات ناشی از برف کاملا پرداخت شود اما خبری نیست که نیست!

کشاورزانی که دوست دارند فرزندان آنها هم جا پای آنها بگذارند اما بی‌توجهی به وضعیت آنها و مشاهده حال و احوال نیاکان خود نه تنها رغبتی برای ورورد فرزندان به ادامه کار پدر ایجاد نمی‌کند بلکه آنها را کاملا منصرف می‌کند.

در این میان وضعیت زنان کشاورز مازندران که واقعا علاقمند به این رشته هستند اسفناک‌تر است و در اثر بی‌توجهی مسئولان و مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها در اثر مشکلات معیشتی روزبه‌روز از تعداد آنها کاسته می‌شود. بی‌آنکه به نقش و حضور آنها در این عرصه توجه شود.

از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهد تغییراتی اساسی و اثرگذار در بخش کشاورزی استان نبوده‌ایم و حتی سفر حجتی ؛ وزیر جهادکشاورزی به استان هم نتوانست دردی را دوا کند و اصلا مشخص نشد جز سخنرانی و افتتاح چند طرح که به همین مناسبت مسکوت گذاشته شده بود، چه دستاوردی نصیب کشاورزی استان شد!. امروز واقعا نمی دانیم آینده کشاورزی مازندران چه خواهد شد استانی که قطب کشاورزی  کشور است و کشاورزانی خسته و رنجور، و مسئولانی بی تفاوت!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار