با تلاش معاونت صنایع دستی استان کرمانشاه رشته های ارغوان بافی و چاقو سازی کرمانشاه استاندارد سازی می شوند.
کد خبر: ۱۳۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱ 21 November 2015
با تلاش معاونت صنایع دستی استان کرمانشاه رشته های ارغوان بافی و چاقو سازی کرمانشاه استاندارد سازی می شوند.

پروانه حیدری معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه با اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه رشته های بومی صنایع دستی هر منطقه و استانی یکی از پتانسیل ها و قابلیت های توسعه صنایع دستی آن شهر می تواند باشد، لذا بدنبال استاندارد سازی این رشته ها هستیم.

وی تصریح کرد: درحوزه صنایع دستی برآن شدیم ضمن شناسایی هنرهای سنتی بومی استان، مراحل ثبت اینگونه رشته ها را با جمع آوری اطلاعات مهمی همچون مشخصات ظاهری، چگونگی ساخت و تولید محصول و قابلیت کاربری آنها انجام و تاییدیه استاندارد رشته های مذکور را به نوعی آماده سازی و به مرکز استاندارد ایران جهت ثبت و دریافت این نشان معرفی کنیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: رشته ارغوان بافی در روستای داریان بخش باینگان شهرستان پاوه و اورامانات یکی از رشته هایی است که ازدیر باز در این روستا به آن پرداخته می شده و صنعتگرانی در این روستا مشغول به تولید این محصول از صنایع دستی هستند.

وی ادامه داد: ارغوان یا همان سبدبافی که با ترکه های ارغوان (درختی که اکثراً در ارتفاعات می روید) بافته می شود، خوشبختانه هنوز هم مورد توجه علاقمندان قرار دارد و به نوعی باگذشت زمان هنوز جایگاه خود را از دست نداده و هستند کسانی که طرفدار این محصول می باشند، اما با توجه به مشکلات پیش روی هنرمندان این رشته، تلاش می شود با اعطای نشان استاندارد به محصولات این رشته، تولیدات متنوع آن در کل کشور شناسانده شود.

حیدری همچنین در خصوص استانداردسازی چاقو سازی در کرند غرب، اظهار کرد: چاقو سازی نیز که از دیرباز در دیار دالاهو مورد توجه بوده و هنرمندان و صنعتگران قابلی در این رشته مشغول به فعالیت بوده اند، یکی از هنرهای سنتی است که در استان با نام این شهر (کرندغرب) شناخته شده و لزوم استاندارد سازی این رشته نیز هم اکنون بیش از پیش احساس می شود.

وی با بیان اینکه در مرحله جمع آوری مدارک و اطلاعات لازم جهت ارسال به تهران هستیم، اظهار امیدواری کرد: استاندارد ملی به این رشته ها تعلق گیرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار